Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5184 ggr
SandyBell
0

Prata hundens språk

Hejsan, Nu har jag en fråga. Hur gör man för att prata hundens språk? Hunden pratar ju mycket med svansen, kroppställningar, ögonen, munnen mm. Men hur ska jag göra för att prata hundens språk när jag varken går på fyra ben eller har någon svans.

Tacksam för svar, Hoppas ni även förstod hur jag menade.

bblomquist
0

Jag tycker inte du ska behöva prata deras språk, men förstå deras språk, det är viktigast! :)

SandyBell
0

Men hur ska jag kunna göra mig förstådd av hunden då? Den ska ju inte behöva lära sig mitt språk.

[Hilo]
0

#2 Que?

Hur har du då tänkt att lära din hund kommandon om du inte tänker prata (ev. handvisa) med den..?

Hundar har ju inget språk för sitt, stanna, m.m.
Det är ju vårt påhitt..

Eller har jag missuppfattat hur du menar..?

[IsabelleA]
0

#2 Använd röst och tonfall. På samma sätt som vi försöker förstå hunden och deras språk, försöker hunden förstå oss och vårat språk. Så att du pratar hundspråk är inte nödvändigt. Däremot går det att visa en del med kroppshållningen.

Jespersen
0

Jag tror faktiskt att hundar kan läsa av en bättre än man tror! Men att lära dig "hundens språk" tror jag inte att du behöver göra :) Vad ska ni prata om? Dom kommunicerar ju inte som vi gör, deras rörelser är inte som våra ord :)

Mina hundar förstår klart och tydligt att jag tycker att dom är toppenduktiga när jag klappar händerna, trots att dom aldrig skulle klappa händerna åt varann :) Och dom blir glada när jag ler, även om dom inte ler mot varann. Dom är väldigt mottagbara för kroppsspråk :)

tsset
0

#2 Hunden lär sig ditt språk, precis som du lär dig din hunds. Hunden kan också mycket väl lära sig katters, rävars och giraffers språk, dock är det mycket lättare medan hunden är valp.

Du vet ju förmodligen vad hundens viftande svans innebär när den ser dig, rynkar den på nosen åt något du ger den är det förmodligen äckligt. Går den ner med frambenen uppmanar den till lek.

Och hunden i sin tur vet garanterat hur ditt språk fungerar också! Du gäspar, du skriker, du skrattar, du böjer dig ned för att hälsa, du klappar med handen i sidan eller ihop för att få hunden till dig… den vet när du ska gå ensam och när den får följa med. Den vet när du känner dig osäker och när du är överlycklig.

Det är sånt där vi lär oss av varandra, sett till vad som gav vad så att säga. Om din hund blir skrämd av en kastrull som rasar i backen lär du dig aatt tyda hundens signaler, krypa ihop, svans mellan benen osv osv kan alla vara tecken på detta. Liksom att hunden lär sig att "klappar matte händerna så ska jag komma för då får jag något bra".Tar du den vita jackan och är helt ointresserad av din hund så vet den kanske att denna gång får jag inte följa med. Osv osv.

Ett bra exempel kan vara hund och katt. Hundar går ned på frambenen för att uppmuntra till lek, gör en lekinvit, medan det för katter betyder något helt annat, åt "försvinn"-hållet om jag inte helt missminner mig. Så en hund som försöker leka med en katt som gått ned på frambenen KOMMER snart lära sig att nej, det var inte leka den katten ville.

Vi kan aldrig tala varandras språk fullt ut, och därför är det bara onödigt att försöka efterlikna.Speciellt när vi så väl kan lära oss hur varandras språk fungerar!

[Hilo]
0

Precis, kroppsspråk..
Mina hundar fattar också som dina #5 att de är duktiga när matte fjantar och klappar händerna, haha Flört

dragonstar
0

Såg en dokumentär om det där. HUndar är skitducktiga på att lära sig tyda oss. Dom jkänner våra energier lär sig våra ord. Dom är betydligt duktigare än en varg.  Med energi handskester och komandon. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SandyBell
0

#3 Du har missuppfattat, Jag menar hur visar jag hunden om jag är arg eller glad tex, när jag ler är ju jag glad men då ser ju hunden mig som arg.

#4 Okej, Men vad menar du med kroppshållning? Finns det någon speciell kroppshållning som gör att hunden ser en som undergiven eller dominant tex, Man vill ju inte göra fel.

#5 Jag menar typ, Hur ska jag visa hunden att jag är glad eller arg, Och hur gör jag så att hunden inte ser mig som undergiven eller allt för dominant. Om jag tex tar och solar ute på gräsmattan och ligger på rygg, Ser inte hunden mig som undergiven då?

#6 Okej, Klokt sagt. Tack

#7 =)

#8 Okej, Så dom förstår då vad vi menar? Vad handlade den dokumentären om? :)

[Hilo]
0

#9 Jag har inte märkt något negativt med att jag ler emot mina hundar.. De märker på så mycket annat så som tonfall, kroppshållning m.m…
Jag får glada voffar efter mig när jag ler eller annat. Jag är väl en av dem som fjantar mycket med mina hundar när jag är glad över något de gjort..Oskyldig

SandyBell
0

#10 Okej, Det var ju bra :) För det var en som sa att man aldrig fick le i hundens sällskap för då ser den det som att man är arg

[Hilo]
0

#11 Folk säger så mycket tokigt…  Glad. Dock ska man väl kanske känna hunden m.m. och veta hur hunden fungerar.. Säger inte alla det funkar på alla, kan vara triggande för vissa..  Samma sak som att ha ögonkontakt med hunden en stund.

dragonstar
0

Det var längesedan jag såg den men det var om hur man avlat hunden till att förstå männiksans signaler bättre. en varg föröker tills den ger upp, en hund försöker och går sedan till människa noch ber om hjälp. Dom förstår inte ord, men har lärt sig att träna in ljudsignalerna bra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tsset
0

#9 Hahahaha… förlåt,  men jag måste skratta!

Det där med underlägsen och dominant - skrota dem tankarna! Lika så att man är underlägsen för att man är "under" hunden, det stämmer inte. En höna blir inte dominant över hunden bara för att den sitter ovanför hundens huvud! Så nej, du hamnar inte "under" din hund bara för att du ligger på backen. Inte heller ingår ni i samma rangskala och inte heller fungerar rangen som så att alla jobbar mot att ligga längst upp.

Vill din hund arbeta med dig för att den tjänar på det så lyder den dig oavsett om du står högst upp på ett berg eller nere i ett hål i marken.

SandyBell
0

Nej, Men om jag ligger på ryggen. Om en hund ligger på ryggen visar den väl sig underlägsen?

Workingdog
0

#9, det #4 menar med kroppshållning är nog att inte vara spänd eller nervös eller något sånt. Hunden känner av om du går och låtsas att du är avslappnad men egentligen är spänd. Du ska gå självsäkert och avslappnad så märker hunden att du är avslappnad osv och blir själv det. Om du är spänd så blir hunden spänd. Hunden tar efter dig. Som många gör när det kommer en hund och man har en hund som gör utfall så spänner dom sig och spänner kopplet, vilket triggar hunden mera. Om man skulle slappna av skulle hunden vara mera avslappnad.

Så kroppshållningen är viktig för hunden då du visar hur hunden själv ska vara :)

Rätta mig om jag har fel :)

#4 Var det ungefär det du menade? :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Liinda]
0

Man pratar ju samma språk som dom på många sett utan att direkt tänka på det. Tax genom att tex inte stirra en främmande hund rakt i ögonen. Klappa osäkra hundar under huvudet, sidan av huvudet istället för rakt på.

Workingdog
0

#17 Exakt och hunden förstår till viss del vårat språk. Om vi är arga behöver vi inte säga något utan dom känner på våran energi att vi är arga, likadant om vi är glada eller ledsna. Det märker jag med min hund, att om jag är arg så tar hon lite avstånd från mig och om jag är glad så går hennes svans och hon är jätteglad. Om jag är ledsen så kommer hon fram lite försiktigt och pussar på mig :) Så dom förstår inte själva språket men dom förstår våran energi och vad vi utstrålar :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Mischa
0

Hundar vet till stor del hur människor är funtade och vet också att vi inte är hundar.

Det finns ingen anledning att försöka efterlikna ett språk vi inte kan utföra rent fysiskt.

≧◔◡◔≦

tsset
0

#15 Nej och nej. Att du ligger på rygg har ingen som helst betydelse för något. Du är människa och talar människospråk! Hunden visar sig inte heller underlägsen genom att lägga sig på rygg utan syftet är att undvika bråk.

Så, du kan göra precis vad som helst utan att hunden tar det som hundspråk. Det du gör kan hunden däremot lära sig vad det betyder, vad ditt människospråk betyder, genom erfarenhet eller genom att sätta det i ett samband. Höjer du handen varenda gång du ska ge din hund mat betyder det mat kommer och är jättepositivt, men höger du haanden varenda gång du ska skrika på din hund eller redan skriker på den så kommer din handhöjning bli negativv och "sänka" din hund.

Den lär sig också hur du ser ut när du är glad, barg, ledsen osv genom att se dig i olika situationer som kanske inte alls har med hunden att göra.

Maja2
0

Det handlar om att förstå hur hundar tänker, hur de fungerar, varför de reagerar som de gör. Det finns massor med böcker i ämnet, massor att lära sig, för att kunna ha glädje och utbyte av sin hund.

Det största och vanligaste felet många gör, är att förmänskliga sin hund. Att förstå att hunden är hund, att behandla den på ett sätt som gör att den får vara just- hund, och att vara intresserad av att lära sig att samspela med sin hund. DET är vad hundägande handlar om tycker Jag.

Jag håller med tsset här ang att det spelar ingen roll om du ligger på rygg och leker med din hund. Den kommer inte att se dig som underlägsen. Hunden tror inte att du är hund, och den tror inte heller att den är människa.