Valp som inte äter
Midsommarafto kom vår lilla valp hem till oss en liten welsh springer spaniel flicka på 8 veckor.
Hon har funnit sig väl till rätta men hon äter väldigt dåligt.
Hon är pigg och glad, dricker som hon ska men som sagt äter väldigt dåligt. Hon är tunn och vi får som mest i henne 2 dl royal canin junior. Hon ska egentligen äta baby dog men det äter hon inte alls.
Vi har provat uppblött, torrt, blandat med fil, blandat med leverpastaj men inget passar damen ifråga.
Har ni några tips på hur vi ska få henne att äta bättre?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ge flera små portioner utspritt under hela dagen.
Berikning genom att låta henne lobba lite för att få maten, tex genom att sätta foderkulorna i en aktiveringsboll eller liknande, låta henne söka maten genom att ta en näve och kasta ut på en liten ruta på golvet eller ute på gräsmattan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för tips men tyvärr har vi gjort detta sen i fredags men hon vill inte äta.

#2 det kan även vara ganska vanligt att valpar äter lite dåligt i början eftersom allt är så nytt för dem i omgivningarna + att de inte får samma konkurrens om maten som de haft hos uppfödaren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Valpar kan även äta dåligt den första tiden. Innan fick den ju snabba på att äta för att hinna med, konkurans mot alla dens syskon. Men nu kan den ju ta det lungt, den får ju mat ändå, den hinner äta, osv. Maten blir inte lika intressant.
Hunden min var så i början. Uppfödaren sa det jag skrev, på ett ungefär.
#3 du hann tydligen skriva det före ;)
Är det varmt hos er? Isådana fall kanske det är det som är problemet? En valp kommer inte svälta ihjäl sig själv, men man blir orolig. Jag har också en valp som är lite kinkig i bland.
Håll koll så att valpen inte äter massa gräs ute som den blir mätt på.
För oss funkar det med att man ger en liten bit mat från handen sedan backar undan. Då brukar han äta
Gå inte ut ur rummet med matskålen då akn valpen känna sig ensam och inte vilja äta utan bara följa efter dig 
ja det är varmt här, och peppar peppar så åt hon bra i morse så kanske det är på G nu
#7 Dåså, du ska se att det kommer igång. Min valp äter också dåligt när det är varmt. Grattis till valpen föresten! 
#8 tack så mycket 
Hon har nu ätit hela 2 dl och det är vad hon brukar få i sig på en dag så jag är lugn.
#9 Härligt att höra! Vad söt hon är, vad heter tjejen? 
hon heter Dainty`s Winter Jasmine men kallas för Tuva