Sticker -.-
Tipps på hur man kan hålla sin 10 månaders "valp" på tomten utan att han sticker när han ser cyklar, bilar, människor, hundar och andra djur?
Blandning mellan finsk lapphund, nova scotia duck tolling retriever och riesenschnauzer. Han ska kastreras i höst.
Kontaktövningar och träna bort jakten på bilar m.m.
Sen är det ju upp till er att hålla koll så att han inte sticker.
Ha honom inte lös på gården om han inte kan vart gränsen går.

Ett hyffsat säkert kort är ju att sätta upp staket runt gården.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Vadå för kontaktövningar? Och hur tränar man bort jakten på sakerna?
#2 Jo, Det skulle jag nog ta och göra.
#3 Tyvärr får vi inte det för den som äger tomten.

Kan han vara understimmulerad eller uttråkad eftersom han jagar efter förbipasserande? I så fall aktivera honom lite mera så han inte behöver aktivera sig själv och se till att ha på honom lina så han inte har möjlighet att göra fel. Sedan kan du försöka ta kontakt med honom när du ser att det kommer någon- innan hunden har reagerat och belöna om hunden stannar kvar och håller fokus på dig och inte bryr sig om det runtomkring.
Se till att alltid vara ute med valpen och öva in ett fungerande stopp komando så att valpen inte riskeraqr att hamna i en farlig situation. Öva även inkallning med störningar och se till att alltid ligga steget före genom att läsa av valpen. Ofta ser man på dem innen de stuckigt att de är på väg, avled då valpen och belöna massor om den väljer dig
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#5 Det tror jag inte, När vi är ute med honom brukar vi spela fotboll eller apotera med honom och det tycker han är kul, Så brukar vi trickträna också. Men jag ska försöka att hinna reagera innan han gör det.
Stoppkommando låter smart, Han är ju väldigt lättlärd men envis men det ska nog gå :D
Tack så mycket

Ofta kan ett stopp komando som tex "Ligg" eller "stanna" som man har tränat in så att hunden kan det på avstånd fungera bättre än en inkallning eftersom det blir mer konkret istället för att stanna, släppa störningen och komma tillbaka.
Håll koll på honom så ni hindrar honom så han lär sig tomtgränsen och att stanna kvar där. Lycka till (säger jag med en trotsig ettåring som just nu glömt allt matte lärt honom)
//Angelica
Tack så mycket för hjälpen :) Började träna in just ordet "stanna" i går kväll och det går framåt :)
Haha, Min hund är också väldigt trotsig vid vissa tillfällen, Men vi ska ta hjälp av hundtränare, Men vi vet inte vem som är seriös och snäll, För den förra gjorde honom mycket mycket värre, Till och med lite argsint.

#8 Oj, på vilket sätt tränade den personen? Vilka metoder? Det är alltid viktigt att lite på sin magkänsla med instruktörer och känns det inte helt rätt när de presenterar sina metoder så ska man våga säga nej tack. Men har man inte så mycket erfarenhet själv så är det inte alltid så lätt att veta vad som känns rätt och fel.
Fråga gärna intruktöreren hur det tränar och lite så innan. Jag brukar gärna gå på rekomendationer från folk som jag anser träna på samam sätt som jag vill träna hund.
//Angelica
#9 Hon berättade hur vi skulle göra när Lucky gjorde fel, Och då visade hon t.o.m på honom fast han inte ens hade gjort något, Och ja, Då smällde hon till honom, :( Så vi stack hem och blev skitsura på henne.
Det ska vi göra nästa gång. Grannen har nyligen varit på hundkurs med sin hund, Och dom sa att hon var bra, Så vi ska ringa och prata med henne. Och denna gången ska vi vara mer noga med att välja rätt tränare.
Hon kastade även ölburkar med singel i O.o -.-
1. Har ni lärt honom vad han SKA göra när han är lös på tomten?
2. Har ni lärt honom vad han SKA göra när han ser bilar/folk/hundar osv?
Har ni inte det utan bara fokuserar på att säga ifrån när han gör något han INTE ska göra kommer det ta en evighet att utplåna alla "inte" och få kvar det han ska. Det kanske aldrig inträffar.
Lär honom därför VAD han SKA göra på tomten. Vart går gränsen? Innanför vilka linjer får han röra sig? (här är det kanon om ni kan lägga ut ett tjockare rep eller annat för att markera! Så får han en tydlig tomtgräns)
VAD vill ni att han SKA göra när han ser folk? Reagerar han likadant på tomten som när ni är ute och går med honom, kopplad eller lös, så börja på promenaderna och ha honom i koppel. Förläng sedan med långlina. Sist lös! Lär och belöna RÄTT, blir det fel så ta er bara igenom det på säkrast sätt och börja om nästa gång på lättare sätt. Mindre störning, mindre antal mötande, längre avstånd, bätter belöningar osv osv.
En fråga - kan ni inte sätta upp lina på tomten? Alternativt sätta upp kompostgaller eller liknande som går lätt att ta ned? Går ju att tillverka stabila staket som också går att ta ned om det är det tomtägaren tänker på!
1. Vadå ska göra? Stanna ska han göra men det verkar inte gå att lära honom.
2. Nej, För det går häller inte att lära honom, Eller vi kan inte.
Men HUR lär man honom vad han SKA göra på tomten? Vi har häckar runt hela trädgåren, Utanför dom får han inte gå.
Vi vill att han ska ignorera det. För han ska ju vara uppmärksamma på oss. Han reagerar precis likadant. Vi försöker få honom att sätta sig men det går inte. Han ställer sig på bakbenen och drar som sjutton.
Jo lina skulle vi nog kunna sätta upp eller kompostgaller. Men tomten är väldigt stor, Så det blir väldigt många kompostgaller eller en mycket lång lina.
#13 Hönsnät.. Billigt och syns inte i buskarna..
#13 Det går absolut att lära honom! Tvekar inte en sekund på detta. Däremot säger du något riktigt klokt - ni kan inte. Tummen upp för den insikten! Då vet ni också att ni kommer behöva hjälp med hur ni lär honom detta. Jag föreslår dels en sväng till närmaste bibliotek. Låna på er så mycket ni kan gällande hund och hundträning och läs igenom. Olika "tränare"/böcker har olika träningssätt och därför kommer råden också vara olika. Ta in det ni gillar! Hör er också för på närmaste brukshundsklubb - de bör ha en allmänlydnadskurs, valp/unghundskurs eller något åt det hållet som kan hjälpa er rejält! Annars - googla på "hundträning" eller liknande + de städer/orter ni har i närområdet.
Däremot behöver ni vara klara med vad han SKA göra, eller kanske rättare sagt får göra. Det blir målet, utan mål är det svårt att lära någon något alls.
Ignorera det ni möter och vara uppmärksamma på er får jag ut av din text. Det problemet är ganska vanligt och har samma grundläggande orsak som de allra flesta problemen - hunden gör det som den tjänar mest på!
Det betyder i korta drag att det är mer värt för er hund att dra åt de mötande än att lyssna på er. Även om han kanske vet vad "sitt" betyder så väljer han den mötande - det tjänar han mest på. Vilket i sin tur betyder att han antingen får för dåliga belöningar för det han gör och/eller att störningen av det mötande gör momentet för svårt. Troligen en kombination av både ock.
I korta drag skulle jag rekommendera att ni blir värda att hänga med och lyssna på - va roliga! Lek med er hund! Inte bara hemma utan överallt. Använd bra belöningar - inte bara "korv", "köttbulle" osv som NI tycker är belöning utan det er hund tycker är belönande. Kanske är det en ostbit och inte korven? Testa er fram! Ta stora avstånd för att undvika problemet tills det är löst, träna på stora avstånd där er hund klarar av det ni vill att den ska göra, avancera stegvis, håll hunden i koppel/lina tills den "gör rätt" och det viktigaste - kontakta brukshundsklubb eller annan hjälp!
Och låt för guds skull bli att släppa lös valpen på tomten om den inte lyder er. Den riskerar att skada någon eller bli skadad själv!
Vet inte men skulle träna med långlina inna komadona satt. absolut INTE slå eller skrämma.
Och så skulle jag aktivera mycket tankemässigt. mental stimmulans. Lära in Stanna.
Kanske hunden behöver något den får gör aistället för att jaga så att den stannar på tomten?
/okunnig =)