Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7392 ggr
Ascot
2

DAP-något som fungerar?

Min 3-årige hanhund av rasen Bichon Havanais blir väldigt uppspelt när här kommer gäster. Det går inte att få honom lugn. Har försökt med det mesta men han stänger öronen. Det är ju mer spännande med gäster. Har tänkt prova DAP. Någon som tror att det kan fungera?

Vattnadal
1

Jag har haft DAP-halsband på Vidar en månad nu. På någon dag blev han en ny hund, och det sitter i lite än. Funderar på att skaffa en DAP till huset oxå, bara för att det är så himla bra.

Rekommenderar alla som skaffar valp att ha en sån första tiden nu, och när det smäller ute od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elcyion
0

Jag vet inte om D.A.P kommer att fungera på just det här specifika problemet, men jag använde det runt nyår till min förra hund, och det blev en helt annan hund inomhus. Hon sprang inte och gömde sig, hon kunde äta osv. Även om hon fortfarande var otroligt stressad utomhus.

Skulle du bestämma dig för att prova D.A.P skulle jag använda den som du sätter i vägguttaget. Jag har uppfattat det som att den ger bäst effekt. Men det är bara min personliga uppfatning.

När du säger att du har provat allt, innebär det även att du har instruerat dina gäster att strunta i honom helt? Eller det är bara att du själv har försökt påverka honom på olika sätt?

Medarbetare på jack russel terrier

[ElisiaJohansson]
0

Har de i uttaget och mina katter+ hunden har blivit jäääätte mycke lugnare och bråkar inte lika mkt med varann

Vattnadal
0

Vidar går nu gärna och lägger sig i sovrummet och slappar när vi har gäster. Det gjorde han mycket sällan innan DAP:en. Tycker han att det blir lite rörigt, så lägger han sig, istället för att stissa upp sig.

MVH Elin

Ascot
0

#2 Både och. De hälsar på mig först, han får vänta. Men sedan brakar det loss. Jag skall försöka med det som man sätter i vägguttaget. Hoppas bara det inte påverkar min undulat :)

Elcyion
1

#5 Jag har svårt att tro att det är något som kommer att påverka din undulat. Spridaren (mojängen du sätter i vägguttaget) har en liten "stång" som man stoppar ner i dapen. Stången blir sedan varm, och får vätskan att ånga och på det viset sprida sig. Vätskan i sig är inget "mirakelmedel" som påverkar hunden fysiskt. Den sprider ut en doft (som inte luktar för oss människor) där de har härmat den rogivande lukten som tiken avger.

Med andra ord ska den fungera lite på samma sätt som när du luktar på en blomma och känner att du slappnar av för att det luktar gott, och njuter av doften.

Jag har använt både dap (hund) och feliway (katt). Det är samma grundprincip, men olika fermoner de har härmat. Hunden har inte reagerat på feliway, och katterna har inte reagerat på dap.

Medarbetare på jack russel terrier

[Theriss]
0

Jag hade DAPhalsband på min hund i vintras plus att hon fick tabletter som skulle komplettera. Hon var betydligt lugnare, men jag är inte säker på om det var på grund av dem för de införde fyrverkeriförbud i min kommun fram till typ nyår så här smälldes knappt fram till dess. Förra året började de smälla i början på december…

Tangotime
0

Jag använder DAP-sprayen på Ville för hans åksjuka och det fungerar sådär. Jag har svårt att tro att din hund skulle bli mindre intresserad av att hälsa pga DAPén. Jag hade nog haft hunden i koppel och hunden hade inte fått hälsa överhuvudtaget tills han kan göra detta kontrollerat. Ev bur när det kommer folk.

Men prova DAP halsbandet och kanske komplettera med att spraya i buren när det kommer folk om ni väljer att prova med bur.

Vattnadal
0

Om hunden bara är glad och vill hälsa blir den kanske inte lugnare. Men en hund som blir stressad och går upp i varv av besök tror jag definitivt att blir lugnare av DAP.

Om man sedan kör en bra träning i kombination, får man kanske en hund som är lugn och sansad vid besök även utan DAP i framtiden.

MVH Elin