Kyla eller värma?
Ville har sprungit in i dragstången på husvagnen i dag och har fått en bula på låret. Inget är brutet, men muskeln har fått sig en rejäl smäll. Just nu ligger han med en kyl grej på låret som min man fått från sjukhuset efter sin axeloperation. Men hur gör jag sen, i morgon? Ska jag låta det vara/värma/fortsätta kyla/stretcha osv.
Jag vill inte att han blir stel eller mer svullen.
Jag är tveksam till att stretcha en muskel som har en skada. Det kan förvärra skadan. Jag skulle fortsätta kyla, massera och ta lugna kortare promenader för att hålla igång cirkulationen. Sen när svullnaden har gått ner, kan du smörja området med Arnica. Det är ett luktfritt hästliniment som kostar ungefär 100:- för en liter. Arnica är även ingrediensen i ormsalva. Arnica verkar genom att ge en lokal, ytlig och kärlvidgande effekt vilket ökar blodcirkulationen i området.
Medarbetare på jack russel terrier
Tack! Han haltar mycket lite i dag och svullnaden har gått ner så den är nästan obefintlig. Jag ska prova Arnica!
Tänk på att bara för att svullnaden har gått ner och han inte haltar längre, betyder inte det är muskeln är "hel" igen.
En kompis till mig är hundfysioterapeut. När greyhounden jag hade fick difus hälta ringde jag henne. Det var med största sannolikhet en muskelinflamation. Det innebar massage i flera veckor, på med arnica för att öka läkningen genom att transportera bort det dåliga, endast koppelpromenader runt kvarteret i några veckor, och max 5-6 km långtur i två månader framåt. Helt enkelt för att muskeln skulle få chans att läka ihop ordentligt.
Molly slutade halta efter ca. 1½-2 veckor.
Nej att han inte muskeln har läkt fattar jag. Jag har ställt in all träningsom vi planerat nu ett tag framöver.
Men gud, koppelpromenader runt kvarteret i några veckor!? Då kommer jag få hålla honom kopplad innomhus också annars kommer han att springa inne i stället! Han har STORA krav på fysisk aktivering varje dag så det är inte lätt att hålla honom lugn!
Något tips? Det hjälper inte att aktivera huvudet på honom, han behöver det fysiska också tyvärr. Simma?
Det var bara ett exempel på det jag menade när min hund hade fått en muskelinflamation. Det är inte det din hund har fått. Han sprang in i något.
Ja det vet jag väl… Men muskeln är ju skadad och jag trodde du menade att han borde vila pga just det.
Eftersom du inte nämnde själv i början att du var medveten om att muskeln fortfarande var skadad (även när symptomen försvinner), visste jag inte hur mycket koll du själv hade
Har kompisar som tror att så fort en hälta är borta, är hunden 100% frisk igen. Vilket inte alltid är hela sanningen 
För vissa är vila 2 dagar, för andra 2 veckor.
I nästa inlägg tycker jag att du är inne på rätt spår själv. Du märker själv hur han mår :) Bara att hålla koll. Ingen återkommande svullnad, ingen värme skillnad mellan där han slog sig och motsatt ställe på andra sidan osv. Börja lugnt, ingen häftig lek, lugnare promenader. Sen succesivt öka upp.