Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4764 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Godis som inte ger dålig mage

Min hund blir inte så jätte motiverad av de vanliga torra godiset,men korv däremot är han galen i men för mkt korv ger honom diarré. Så jag skulle vilja ha tipspå godis som inte ger de (de kan ju va olika från hund till hund, jag vet), men ändå är mumma för hunden.

Några goda råd?

tsset
0

Hur mycket korv får han i belöning nu?(antar att du talar om belöningar då du säger att han inte blir så jättemotiverad av de vanliga…)

Mindre bitar korv är mitt hetaste råd! Det ska inte vara bitar han blir mätt på utan bara småååå smakprov så att säga. En vanlig varmkorv bör du kunna ha till belöning under en 2-3 dagar minst. Så små bitar som möjligt är det som gäller alltså :)

[ElisiaJohansson]
0

#1 Jo fast han är ganska stor och har jag försmå känner han dom inte. Jag delar en 5mm skivaoch delar sen den. 2-3dagar är en omöjlighet, fördeflesta tror jag, om man inte har en mini hund :)

[ElisiaJohansson]
0

Sen tänkte jag på, han ska ha 5 dl torrfoder varje dag. Men ger jag annat godis än hans mat och tar bort godis delen från matransonen så får han ju inte i sig allt foder han ska ha. Svårt o förklara :P

tsset
0

#2 Jag har labradorer och vi klarar utan problem 2-3 dagar på en varmkorv per hund :) Det är inte så mycket tuggmotståndet som har betydelse utan att få en del utan korven han vet du har. Om den så  är 1x1 mm har ingen betydelse.

Hur många bitar delar du 5 mm-skivan i? Du bör kunna dela den i 9 bitar utan problem, vilket ger minst 18 bitar per cm. Kör en ren gissning på att varmkorv (tänker kokkorv nu) är ca 15 cm och en hotdog (grillkorv) ca 10 cm. Det ger 270 eller 180 belöningsbitar. Fördelat på 3 dagar är det 90 och 60 bitar, det bör gott och väl räcka till 9 eller 6 träningspass per dag! Och gör du bitarna dubbelt så stora är du ändå uppe i 6 eller 3 pass per dag…

Och det är ju långt över vad genomsnittshunden får… så, antingen ger du för stora bitar eller så ger du för ofta för för lite jobb (höj ribban!). Eller så har du för långa/många pass helt enkelt. Håll det kort, 10 bitar per pass och utmana din hund! Tio försök och sen är det klart.

Hur mycket korv går det åt nu per dag i genomsnitt? Hur många pass tränar ni, hur många försök gör ni och hur många gånger belönar du?

tsset
0

#3 Ge honom så mycket han ska ha och han håller rätt hull med! Inget annat. Man SKA inte behöva förändra matmängden bara för att man tränar. Därav de smååå bitarna som gäller.

[ElisiaJohansson]
0

1x1mm? :S nej jag vill att min hund ska få känna belöningen ocg att de är värt jobbet, och just för att han inte är alltför motiverad så känns de inte som man gör honom mermotiverad genom att ge honom i stortsett luft. Jag tränar honom 4 ggr per dag 1-3 minuter ochöverdriver inte belöningen. Men de där med millimetersmå bitar håller inte, dom ska känna att dom får nåt i munnen, en del hundar kanske jobbar hur bra som helst p de, men en hund som är svår att motviera funkar de inte på :) Men de var ändå ett bra tips för jag ska nog dela dom lite mindre men inte för små. Tack!

Men om han lägger på sig ska man minska maten då?

Elcyion
0

När jag gick kurs för en IMMI instruktör, hade de ett bra riktmått. Till en stor hund skulle vi dela en köttbulle i 16 bitar. Små hundar 32 bitar.

Jag hade nog en av de mest svårmotiverade raserna du kan hitta (greyhound). Men hon tränade för glatta livet för köttbullsbitar skurna efter principen ovan.

Jag kunde använda en hel del korv också. Skar korven i 3-4mm skivor, och delade sedan varje skiva på 4 delar.

En hund måste inte alltid känna att den tuggar på något för att vara nöjd. Lukt och smak kommer fram ändå, även om det bara är minimala bitar.

Fördelen med att göra små bitar är några stycken. 1. Hunden tröttnar inte på belöningen. 2. Hunden blir inte mätt (hur många köttbullar tror du att en Chihuahua får i sig innan den blir mätt? Flört). 3. Risken för att hunden ska öka i vikt är mindre.

Som annan belöning än korv, skulle jag säga rått hjärta. Alt. att du delar det i små små bitar, steker dem lite snabbt i stekpannan utan kryddor/fett (om du har en pannan som klarar sig utan fett). Du ska inte steka igenom dem. Bara få en yta runt om så att de blir mindre klibbiga. Blodkorv. Där delar du i små små bitar, ner i en påse och ner med lite skorpmjöl. Mixa runt inne i påsen. Skorpmjölet försvårar för bitarna att klibba ihop och fastna.

Medarbetare på jack russel terrier

[ElisiaJohansson]
0

Jo visst ska dom va små, men inte alltför isf räcker de ju med att hunden får lukta på handen som luktar korv. Men jag förstår vad ni menar :)

tsset
0

#6 ja, nu sa jag ju inte att DU skulle göra dem i 1x1 mm utan att den storleken mycket väl kan vara tillräckligt för att belöna. Jag gav förslag om de 5 mm du har och att sedan dela i kanske 9 bitar. Vill du såå dubbla storleken och kör 1 cm skivor i nio bitar. Det ÄR mer än tillräckligt för att motivera till arbete OM det är rätt typ av belöning! Behöver du slänga fram en hel gris (väldigt överdrivet nu) för att få din hund att jobba så är jag tvärsäker på att du har fel belöning eller att det på annat vis inte är/blir rätt. Din hund bör dessutom vilja jobba utan att ha en aning om hur stora bitarna är, det är ju något den får reda på efteråt…

Bara de vanliga rörelserna ska motivera hunden till arbete! Inte att du håller i en korv. Belöning ska komma EFTER och inte finnas INNA hunden utfört det du bett om, annars är det ingen belöning utan en muta!

Och ja, det går mycket väl att belöna med att få dofta på korven bara. Går ju att göra lika dant med kissfläckar så varför inte?;)

Allt handlar om vad som är belöning för din hund och hur du anpassar dig och dessutom lägger upp träningen. Motiveras inte din hund om bitarna är för små? Har du testat? Hur vet din hund hur stora bitarna är innan ni påbörjat? Envisas han möjligen med att inte jobba för för lite och är det då inte du som belönat honom för att inte anstränga sig och på så vis få större bitar?

Lägger han på sig vikt får du antingen öka motionen eller minska maten. Dock SKA, och jag upprepar, SKA inte belöningarna påverka hans vikt! Inte alls!

[ElisiaJohansson]
0

oj vet inte om jag svarar på allt nu. Jag förstår precis hur du tänker. Dock har jag själv testat och känner min hund så pass väl att för små bitar funkar inte. Men 7 bitar på en 5mm kan funka. Han vikt har inte påverkats av de belöningar jag gett än, de va bara de att jag tänkte ifall.

Han vet inte hur stora dom är men han blir mycke mindre motiverad när jag testade med 2x2 mm.!

Yessica
0

Kan det inte vara så också att han har dålig motivation för att det är för stora bitar? (Vet inte hur stora bitarna är i och för sig…) Att han liksom blir mätt för snabbt och då inte känner att träning är kul, för man blir ju bara proppmätt. Om det är små bitar kanske dom kämpar mera för att få fler bitar istället. Tänker jag helt fel nu?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Elcyion
0

#11 Ett ganska enkelt sätt att prova det, är att träna med mindre bitar än vanligt innan hunden får frukost eller kvällsmat.

Medarbetare på jack russel terrier

[Hilo]
0

Har inte läst alla svar, men egna leversnittar..
Lever köper du på ICA och sen torkar du Små bitar i ungnen.
Det tål min hane, som troligvis har sveriges känsligaste mage..

[ElisiaJohansson]
0

Tack så jätte mycke för alla svar, ska testa alla tips :) Och de kan ha varit så att han fått för stora, ska testa :)

pippa__
0

Jag kör me på både torkad lever och torkad vom.Min hund tål inte spannmål så det har fått blivit sånt gottigt istället =) Även torkad spigg kör vi. Blanda allt i fickan så får hunden nått nytt varje gång.

Sen varierar vi me kampleksak, boll m.m. för att inte tråka ut nån belöning