Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5344 ggr
saandrra
1

Hundägare i umeå?

Nu skulle jag bara vilja veta hur många hundägare som är här inne på hif som är från Umeå och små byar just utanför?

Skulle vara roligt att kanske träffas och träna tillsammans. :)

saandrra
0

ingen? ;)

Men om det är någon som är här inne: Hur är umeå hundbruks klubb?

Skulle gärna vilja vveta lite om hur den är och så.

Catnap
0

Vad har du för hund och vad är du intresserad av att träna? Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

marinelady
0

Jag bor i Umeå dock är jag inte på brukshundsklubben :)

saandrra
0

#2 Jag har en dvärgschanuzer hane på 6 månader.
Det är väll mest lydnaden nu, och att träffa hundar, han går jättebra med andra hundar, men det är att jag vill träna på att han kan vara lös med andra hundar utan att springa fram och  hälsa.Glad

#3 Okej, va synd! Hade gärna viljat  veta hur det är där!
hur gammal ärdu ? Glad

marinelady
0

Jag är 23, men vi börjar planera inför en säsong (om jag har råd) med kanske lite träning :)

saandrra
0

Okej :) Hade du tänkt dig på klubben då?:)
Vad har du för en hund?

marinelady
0

Ja det hade jag, är medlem i hundungdom jag har en envis kerry blue terrier :)

Catnap
0

Jag skulle kunna tänka mig att träna hundmöten, lös underkotroll och stadga med min hund men gärna lite längre fram när det börjat tina upp lite. Min valp är 8 månader, men har problem i en armbåge så jag måste vänta tills han är bättre.

//Angelica

marinelady
0

Min hund är guld med andra hundar, snäll och väldigt förstående, ignorerar i regel även de mest konflikt sökande hundar så jag hade gärna tränat med andra hundar, speciellt lös under kontroll som vi tappat lite på när vi bott utanför stan ett tag utan andra hundar att träna på :)

Catnap
0

#9 Jag tror också att jag har tappat lite löskotroll nu när min hund har haft koppeltvång under snart en månad.

Jag hör av mig när han är bättre och vi kan vara med och träna någon gång. jag tycker att ängarna på i20 är bra platser att vara på, när snön har försvunnit alltså

//Angelica

marinelady
0

Ja eller ängarna på mariehem är inte heller helt fel när snön försvunnit,men mig spelar det ingen roll :), tråkigt med koppeltvång, min har det nu för att hon löper och har hjärnan i "byxorna" om man kan uttrycka sig så :)

saandrra
1

ja, lös med kontroll är något vi behöver träna på. :)

Har faktiskt aldrig varit där någon gång där ni säger.

NaimaG
0

Jag bor i Umeå och tycker Brukshundsklubben är bra.

saandrra
0

#13 Hur är människorna där, är dom trevliga och hjälpsamma?!
Vet du hur gammal hunden måste vara när den får träna på klubben? eller det kanske inte är någon "åldersgräns".

NaimaG
0

#14 Hur personerna är är olika från varje individ.
Det beror på vad du vill träna. har du en valp ska den gå valpkurs om den inte redan gjort det för att sedan träna allmänlydnad vid 1 års ålder och sedan träna inom någon gren. Det finns ingen speciel ålder hunden måste vara i utan allt beror på vad du vill träna och vad hunden gjort tidigare. Valpar ska dock gå valpkurs om de inte redan gjort det.

Jag tränar inte inom någon brukshundsklubb nu längre men har funderingar på att göra det.

Vad är det för hund du har och hur gammal är den?

saandrra
0

#15 Okej.

Jag har en dvärgschnauzer på 6 månader. Har inte gått en valpkurs med han, men måste han det för att få träna där?

NaimaG
0

#16 Det kan vara bra att ha gjort valpkursen men du kan ju kontakta dem och höra med dem.

saandrra
0

Ja, jag får ta å göra det. :) 

Har ju tänkt att börja lite med agility, när han blir äldre. så det skulle vara riktigt bra att kunna träna lite på klubben också! :)

saandrra
0

Ja, jag får ta å göra det. :) 

Har ju tänkt att börja lite med agility, när han blir äldre. så det skulle vara riktigt bra att kunna träna lite på klubben också! :)

NaimaG
0

#19 Jo, nackdelen är väll att dem är ganska dyra.

saandrra
0
#20 Jasså det har jag faktiskt inte kollat upp..

Kostar det per träning eller är det som en årsavgift? Eller äre så att man ffår träna så mycket man vill eftersom man är medlem? :)

Catnap
0

"21 du betlar medlemavgift och sedan en kostnad per kurs.
Men du kan ju fortfarande vara där och träna ensam på klubben, det kostar ju inget extra.

//Angelica

saandrra
0

#22 Okej :) tack!

NaimaG
0

#21 medlemsavgiften är 445/år. Respektive kurser kostar olika beroende på vad det är men min hunds allmänlydnadskurser 5 stycken kostade runt 3000kr men det var några år sedan.

NaimaG
0

dvs 5krs kostade 3000kr men han gick givetvis fler så på den tiden blev det en radikal summa.

saandrra
0

#24 ah okej :)

Catnap
0

#26 Jag ska bli medlem i BHK så småningom eftersom jag måste det för att kunna tävla i lydnad. Just nu är dte för dyrt för mig med alla medlems avgifter, rasklubb, SSRK samt kurser och internat så jag tycks inte ha haft råd ännu. Samt att jag måste gå med i labbe klubben för att delta på jaktinternat- många medlemavgiter med andra ord.

Jag tycker att Hannas hundsupport har suveräna kurser! Gillar upplägget på hennes allmännlydnad. Det är andra kursen jag går hos henne nu och på börjar min tredje till våren.

Ett alternativ till agilityn, om du inte kommer med på BHK, är att gå hos Johan i Bösta (Jl hundkurser). Jag hamnade där eftersom min hund inte alltid sköter sig när han är lös = springer ibland på egna rundor. Det var ett krav att man skulle kunna kontrollera hunden lös om man skulle vara med på BHK agility kurser, så då gick jag hos Johan och det var skitkul.

Nu låter det som att jag inte gillar BHK, men jag har absolut inget emot dem alls! :) 
Kommer att går kurser där när valpen är äldre. Men det kan ibland bli dyrt med alla medlemsavgifter hit och dit. Jag kommer ha nytta av BHK när jag börjar tävla och ska gå några bkurser i bruks :)

//Angelica

saandrra
0

#27 Alternativen du sa, Johan och Hannas hundsuport, vart håller dom till? Håller dom till i umeå/närheten?!

Valpen min lysnar inte heller alltid när han är lös, finns ju lite intressantare saker, tex hundar!!!  ;)

Det kanske inte är nödvändigt att gå med i klubben ännu då han ännu bara är 6 månader, för han får ju ändå inte börja träna agility och almän lydnad kan man ju igentligen köra här hemma också, men om man går en valpkurs eller annan, måste man vara medlem i klubben för det då?
För jag har tänkt att gå en valpkurs. :)

saandrra
0

#27 Jag hittade Hannas hundsupport på google när jag sökte! :)
Men inte Johans. Du får gärna länka till hans hemsida om han har en! :)

Catnap
0

#29 är länken  http://www.jlhundkurser.se/

Johan håller till i Bösta, liggen mellan umeå och sörmjöle.
Han har egen agility plan där.

Hanna håller på på tegs industri område i en inhägnad som hon hyr.

Går du valpkurs i BHK måste du vara medlem, men inte om du går hos någon anna privat tränare såklart eftersom de inte är klubbanslutna.

Hannas allmänlydnadkurser är ganska avancerade, eller man får prova på mycket så de är lärorika. Jag tycker man jobbar mycket med kontakt och försyåelse för belöningar som man har nytta av inom tex tävlingslydnad och anna hundsport.

//Angelica

saandrra
0

#31 Okej, men jag får ta och anmäla mig och Wille till någon kurs snart alltså!!! ;)

Men ska även bli medlem i BHK, kanske inte än, men senare. Nu när jag vet dom här två så är det kanske lite onödigt att bli medlem just nu, då han fortfarande är ung.

Men tack så hemskt mycket för allt! :D

Catnap
0

"31 Hon uppdaterar inte hemsidan så ofta, men hon har haft flera kursstarter efter jul och hon startar en tävlingslydnadkurs om några veckor. Så hon är mer mycket aktiv än vad hemsidan avslöjar ;)

//Angelica

saandrra
0

#32 Hahaha, okej ;) Man kan ju alltid ta och maila henne! :)

Ankilika
0

Jag skulle vilja tipsa om Umeå Hundungdom. Sitter själv i styrelsen där och vi försöker få Umeås hundintresserade ungdomar att bli intresserade av att träna med oss. Vi har kurser på G och vi annordnar träningsdagar med jämna mellanrum. Det är trevlig stämning och en härlig blandning av olika fina hundar.

saandrra
0

#34 Jag har faktiskt tänkt att bli medlem nu i veckan, eller nästa! :)
tänkte bli medlem i SHU, då kan man ju välja BHK och ungdom här i umeå. :)

Vill du berätta mer om Umeås hundungdom?
Är lite små rädd att börja någonstans där man är ny och så är man blyg, tänkte om dom som varit där längre kollar ner på dom nya eller vill alla hjälpas åt?
Glad

saandrra
0

#34 jag skickar ett PM till dig!

lilldiezel
0

jag bor 3,5 utanför Umeå och ska ta över en kompis hund som jag får till hösten men ska ha henne på prov några helger under sommaren.
Då skulle det vara kul att fara in och låta henne träffa andra hundar osv (:

Yaeko
0

Det skulle vara kul att ha en liten "hundträff" i Umeå faktiskt! Har bara bott här i några månader och känner inte så många här (knappt några med hund).

Jag och min sambo har två hundar här ibland, de bor här och så hos min familj så vi har delad vårdnad skulle man kunna säga. Våra hundar är blandisar (dansk-svensk gårdshund/jack russel/dvärgschnauzer) och de skulle verkligen behöva träffa lite andra hundar här i Umeå. Den ena är väldigt osäker av sig och har dåligt självförtroende och är ganska rädd för andra hundar så lite träning med henne behövs. Med den andra brukar det gå bra även om hon också kan vara ganska skällig och osäker av sig i början, men lär hon känna en hund så brukar det gå bra.

saandrra
0

Vi kanske skulle kunna anordna en hund träff här i umeå?
Eller så kan vi träffas på klubben och träna tillsammans? Hade varit mycket trevligt!
Lära känna nytt folk.

#38 min hund är en dvärgschnauzer!!! :D

Läs gärna min blogg! www.tokhunden.blogg.se

lilldiezel
0

Om det blir någon träff i umeå är jag iallafall på! (:

Yaeko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#39 Jaa, det skulle vara kul! Fast mina hundar kommer skämma ut mig totalt, de är så skälliga och fega av sig. Riktiga töntar! Men bra träning skulle det vara :)

Haha, jag såg det! Dock är mina inte så mycket dvärgschnauzer och det syns inte heller :P

saandrra
0

#41 Haha lung! Min hund skäller också.. tyvärr.
Ganska så töntig också.
Nä, såg inte så mycket av det i dom ;p

#40 härligt! :)

Msn? roligt att prata hund med någon! :D

Yaeko
0

#42 Skickar min msn i ett PM :) Har en tråkig tisdagskväll och hundarna är slutkörda efter en tur runt Nydala så ;)

saandrra
0

#43 haha ungefär samma här ;)

Yaeko
0

#44 Har PM:et kommit fram? Funderar om jag skickade rätt…