Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3151 ggr
Itchy
0

valpfabrik

hur många kullar kan man ta i månaden innan man räknas som en valpfabrik ???

jag har nämligen på senaste tiden sett 4-5 kullar från en och samma "uppfödare"  och som korsar mestadels husky-owcharka-schäfer och likn raser…

You can't spell Bitchy without Itchy

Hellis
0

I månaden? Mina uppfödare har tagit 2-6 kullar om året…

Maddepadde
0

Beror väl helt på vad man klassar som en valpfabrik och vad ordet "valpfabrik" innebär för en själv.
Jag tycker att det finns vissa "seriösa" uppfödare som snarare liknar valpfabriker än normala uppfödare, och då tar dom kanske upp emot 6 kullar per år.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Sharp]
0

Jag är van med att (vid de raser JAG är intresserad av) så brukar de ha 1/2 kullar per år. Och ibland hoppa över ett år tillochmed.

Men det är väl olika?

[nataschaj]
0

valp fabrik för mig är:

Man tar kullar hela tiden på en och samma tik/ar, fortsätter avla fast det kanske uppkommer defekter.

Att man sedan säljer till vem som helst och efv levererar hela landet.

Men sen finns de seriösa som har massa kullar per år men från olika tikar, men ändå är väldigt seriösa.

Så det är olika.

Mischa
0

Används samma tikar inom kort tid så kan det vara olagligt.

"Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull."

Vidare är säkert skattemyndigheterna intresserade av dom summor som "uppfödaren" kommer upp i av sin "hobbyverksamhet" med så många kullar.

≧◔◡◔≦

[Sharp]
0

Låter bra. Glad

AnneN
0

Om man föderupp många kullar per år och/eller säljer många hundar/valpar måste man ha tillstånd.

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:

"Tillstånd krävs för den som

* håller tio eller fler hundar äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna hundar eller fodertikar
* föder upp tre eller fler kullar per år
* upplåter tre eller fler hundar per år, till exempel draghunds- eller vakthundsuthyrning
* säljer hundar från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
* säljer tre eller fler hundar per år från annans uppfödning
* förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, till exempel hunddagis eller pensionat
* bedriver yrkesmässig verksamhet."

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Itchy
0

nu var jag nyss ute på blocket och såg ännu en annons från samma "uppfödare"  Rynkar på näsan

Itchy
0

ytterligare 2 nya kullar på blocket -.-

kerstinjo
0

Jag har även sett en kvinna som ofta återkommer på Blocket. Hon har en Am.Staff/Rottistik och en Rottishane och jag har tappat räkningen på hur många kullar tiken har fått.

Jag tycker så synd om den stackars tiken, som kommer att slitas ut i förtid. Jag har kontaktat henne, men hon var helt oförstående.

Kerstin