Cocker Spaniel
Hej!
Jag har fallit för Cocker Spanieln, den engelska, och skulle gärna vilja veta hur den är mer i sättet av er cockerägare.
Några roliga erfarenheter, speciella personlighetsdrag, viktiga saker man ska tänka på?
Funkar den bra med andra djur?
Hur är det med vaktinstinkt?
Är det en hund som passar bra i stan om man aktiverar den, långa promenader, problemlösningar, agilityträning, lydnad, spår osv.
Och pälsvården, en del säger att det inte alls är mycket, nån genomborstning vid behov, men i böcker står det att man måste vara väääldigt intresserad av det.
Vad säger ni?
Skulle ni rekommendera en cockervalp till en inte så jätteerfaren, men med brinnande hundintresse, 17årig tjej?
Tack på förhand :)

Vi har precis fått hem en liten Cockerspanielvalp….. å han är helt bedårande! Men visst är det som att få en bäbis på nytt!
Jag har också hört både och ang. pälsvård. Så det blir intressant att höra vad ni med erfarenhet tycker.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Min svägerska har en underbar engelsk cocker. Han är 2,5 och jättebusig! Han är underlägsen mot andra hundar, men säger faktiskt ifrån till våran valp på fem månader. Han är ständigt glad och vill vara med och gosa och pussas. Ang pälsvård vet jag inte riktigt, men hon borde klipper och borstar honom när det behövs, han är ingen utställningshund, men det blir lätt tovor på magen och kring bakbenen/rumpan på honom.
/Christine
Vi har haft 3 cockrar, hann bara vara med på en själv dock. Det är ganska mycket pälsvård faktiskt, mamma som under den tiden var den som trimmade och donade upplevde att de solida färgerna var lite besvärligare i hårväxt :P men den cockern jag växte upp med var blue roan och hans päls växte väldigt fort men han trimmades ner ganska mkt då han inte ställdes ut, så rejäl trimning en gång i månaden annars tova ur etc när det behövs :)
Cockern är faktiskt en ganska tuff ras eller hur man ska säga det, jämför nu mest med springer t.e.x som jag har nu. Cockern kan vara lite mer envis, egennyttig…var våran iaf :P Många uppfödare (inte alla såklart men endel som jag kollat på) menar att man inte ska låta sig luras av de stora puppie eyes som de har utan att det är en hund som kräver en fast hand eller hur de bruka uttrycka det.
Men som sagt även väldigt trevlig ras, fanns inte så mkt jakt i våran inte vakt heller men det brukar det väl inte finnas, vakt alltså. Alltid glad, vill gärna följa med på äventyr, våran cocker älskade att åka båt och skoter. Vi lärde oss snabbt att det inte gick att åka båt/kanot utan honom, gjorde man det fick han hållas inomhus för annars simmade han efter hur långt bort man än var :o
spår passar utmärkt, vet många som spårara med sina, är ju trots allt jakthund ;) tycker den är en liten allround hund går till de mesta tycker jag, vi tränade lite agility med våran, han blev inte bäst men vi gjorde det ju bara på hobby nivå :)
Är också väldigt matig, älskar mat! Kan få problem med öronen, så tvätta dem regelbundet och trimma runt öppningen så det luftas så mkt som möjligt.
Våran lilla Astro blev 13 år gammal :)

Hej! Tack för svar :) kul att höra hur olika personligheter dom kan ha.
Får se om det kanske blir en cocker i framtiden :)
mvh

Har en Cocker/Cavaliertik och hon är både eng. och am. cocker.Och hon är mycket cocker i sättet. Hon är väldigt aktiv och väldigt lätt att jobba med. Men hon har även lite jakt i sig. Eller cocker är ju fågelhundar så hon jagar gärna fåglar om hon får. Men hon får det inte så hon gör det inte ;)
Det finns två olika typer av cocker; jaktcocker och "vanlig" cocker. Vet inte hur vanlig den renavlade jakttypen är i Sverige. En fd. bekant till mig hade en jaktcocker.
Jag har uppfattat det som att alla spaniells kan ha ett ganska stort arbetsavstånd (med det menar jag hur långt ifrån dig hunden trivs med att vara) eftersom det inte går att ha en hund som ska apportera men inte vill lämna ägarens sida ;)
Det kan vara ganska mycket pälsvård på dem. Om inte annat på vår/höst med lera, och pinnar med hem från skogen. Men är du inte intresserad av att ställa ut, är det ganska lätt att raka ner dem. Längsta distansen på apparaten, och raka medhårs. På det viset får du ner pälsvården rejält. När du har fått in snitsen, tar det ungefär 1-2 timmar att helraka. Kommer inte ihåg hur ofta jag rakade kompisens hundar. Kanske varannan månad eller så. Men det beror också på hur kort päls man vill att de ska ha. Med andra ord, man rakar när man tycker att det börjar bli för långt :)
Alt. att använda overoll i skogen och under vår/höst.
Medarbetare på jack russel terrier