Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3603 ggr
bblomquist
0

Rasval

Hej! Jag är ganska säker på vilken ras jag kommer skaffa inom en snar framtid, har läst på om massa raser och om hund i cirka 10 månader nu och är säker på vad jag vill. men jag vill endå veta lite fler raser som jag skulle kunna tänka mig att skaffa i framtiden, eller kanske jag hittar en ny drömhund? Iallafall, jag hoppas jag kan få hjälp med ras. ska säga några krav:

Den skall inte kräva pälsvård varje dag! någon gång i veckan HÖGST. Helst inte jätte lång päls, men lite päls är okej! Inget som behöver trimmas heller.
Ingen mastiff, då jag inte klarar av dreggelhundar, men lite dreggel går väl ann!
Den skall få 1 långis på cirka 1-2 timmar (2 på helger) men även 3-4 kortisar på 30 minuter ungefär, per dag alltså.
Den skall vara villig att lära sig konster, tricks för är sugen på freestyle. även inte vara en jätte jobbig hund att få pli på.
träning av konster, och annat som behöves halvtimme om dagen eller sådär. men det räknar ja hjärngympa så som lite "hitta godis ja gömt" även tanke leksaker så som när dom ska snurra runt på en såndär pryl,så ska dom hitta godis. alltså aktiveringsleksaker.
Den kommer tränas agillity 1 gång i veckan när den är 1 år gammal (eller väntar jag lite mer om de behövs)
Jag vill inte ha en hund som har lätt till skall, men lite vaktkänsla gör inget. storlek spelar ingen roll alls, men inte under 40 cm mankhöjd! Och inte så stor som en grand danios eller irlänsk varghund.
Gilla att mysa, spelar ingen roll om det är en enmans hund eller människo älskare.
Men fortfarande kunna ignorera folk om man är ute på prommis.
Gärna lekfull, nyfiken och villig att lära sig.

Vad mer finns det som krav.. ingenting tror ja, tacksam för svar! :)

bblomquist
0

Läst 18 gånger men ingen som kommit på nogånting?

på ett annat forum tyckte dom att eurasier, berner sennen och curly coated var bra raser för mig .

Fridaaaa
0

Labbe & golden är ju också bra alternativ, och border collie :)

Sankt bernhard är också härliga hundar (finns både långhårig och korthårig), dock inte ju inte dem bra till fristyl idrekt hehe ^^, Eller ja vissa moment men inte till hopp över rygg osv. :) Har nämligen en själv som jag tränar lite lydnadsklass 1 med:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maddepadde
0

Bara en liten fråga, men exakt var nånstans när du läser inlägget ploppar "Border Collie" upp i ditt huvud? En helt och rakt genom arbetande ras…

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Fridaaaa
0

#3 Hon ville ha en bra ras till fristyle och en lättränad hund, kan tränas i agility, inte svår att få pli på och det är borer Collie.
Jag kan mkt om hundar (inte för att skryta) så jag VET att border collie är en arbetshund men det är curly coated som står i inlägg 1 också. Fågelhund.

tsset
0

Börja med att kika igenom grupp 9! SKK har rasstandarder för alla raser, alternativt låna en bok med alla hundraser, skriv ner de du fastnar för. Bara att börja i någon ände ;) De allra flesta raser räcker till för det du vill ha, det är större risk att du tar på dig en hund som är "för mycket" för det du vill ha. Välj därför bort de du känner direkt att du inte kan uppfylla behoven för, av de ovan nämnda anser jag curlyn, labbe, golden och bc vara risk för "för mycket" hund, vilket kan ge stora problem. Eurasier lät däremot inte helt fel(dock inte min ras, så hur det är med skall osv har jag ingen exakt koll på men har bara träffat "lugna och fina")!

Och så kan ju även "stora" hundar genomföra freestyle-tricks då snabbhet/vighet inte är huvudgrejen utan genomförande och helhelt och så vidare :)

Fridaaaa
0

#5 Mamma och pappa hade en bordercollie/labbe och dem är inte intresserad av fristyle mm utan gick promenader, tränade lite sitt ligg osv hemma och han mådde toppen! Så det är helt individuellt.

tsset
0

#6 Jag talar om en risk, inte någonstans finns det sagt att "alla är" utan jag, och säkert många fler med mig, anser att risken för att det blir fel är stor med så krävande raser och det är bara onödigt att chansa.

T.ex. köper man en bc är chansen/risken stor att den kommer vilja valla. Fördel om man vill ha en vallhund, stor nackdel om man vill ha en sällskapshund.

Samma med labbe/golden/curly. Chans/risk stor att det blir en apportör. Underbart om man vill ha en apportör, fruktansvärt om det sista man vill är att arbeta med sin hund.

Maddepadde
0

Det finns betydligt bättre lämpade hundar om man bara vill "leka omkring" lite med sin hund än BC. Om du nu kan så mycket om hundar borde du veta att BC är en ras som kräver väldigt mycket, och det är få BC som nöjer sig helt med lite agility och freestyle. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Fridaaaa
0

#7 Ja det är sant, tänkte bara att många har BC till fristyle och agility :)

Karizma
0

jag säger inte en bc dom kräver mer än 1-2 tim promenad sen rastrundor det blir förlite. Jag skulle någ säga Golden :)

tsset
0

#9 Bara för att en ras finns representerad inom några sporter behöver det inte vara ALLT man gör med hunden av rasen i fråga eller det den är bäst lämpad för. Besök lite fårhagar och vallhundsprov, där är BCn i klar majoritet då det är vad den är gjord för och det är det den avlas för. BC är ju hårdast på den punkten, det spelar ingen roll om man vunnit hundra gånger på utställning eller i lydnad eller arbetar som draghund i 10 år. Har den inte vallningen får inte hunden användas som avelshund och avkommorna blir därigenom inte BCs utan blandraser.

Om man utgår från vad hunen avlas för och vad hunden används som och hundens egenskaper ökar man chansen flera gånger om för att köpet ska bli lyckat!

Det finns måååånga raser som mår utmärkt av "bara" freestyle och agility plus hjärmgympa och motion, väljer man en sådan är chansen att vardagslydnaden funderar större och risken för problem kommer minska.

Fridaaaa
0

#11 Jo jag vet att BC är gjord för vallning, är inte bakom flötet direkt, stor hundvana. Men jag skrev bara vad jag tyckte sedan är det upp till var och en. Finns många bra raser att välja mellan, både renrasiga och blandras:)

bblomquist
0

Tack för alla svar :) jag är inte direkt ute efter värsta hunden som är skräddarsydd för freestyle eller agility, mest någon att ha lite mysigt och kul med!

Den rasen som har varit planerad att inköpas är Norsk Lundehund sedan december. en bra första hund blir det, vill inte börja med något för stort. men har verkligen fastnat för eurasier.. mycket fina hundar! :D

tsset
0

#13 låter mycket klokt av dig! Är man ute efter att ha kul med sin hund är freestyle och agility bra aktiviteter att ägna sig åt när andan faller på :)

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill även rekommendera sheltien. (trotts dess storlek) Den skiljer sig dock väldigt mycket storleksmässigt. (allt från 30 i mankhöjd upp emot 50 i mankhöjd) Rasstandaden säger dock mellan 35-37 är idealet. En lättlärd, pigg och mycket anpassningsbar liten hund. Kräver inte så mycket pälsvård som man kan tro, en lätt genomborstning någon gång i veckan räcker. Iallafall om jag utgår från mina egna. En hund som gärna hänger med på allt. Dock behövs det socialträning som valp för att hunden skall kunna vara neutral i alla miljöer. Det skiljer sig dock väldigt mycket mellan individ och individ i detta läget.

Mvh Emelie Förlägen

bblomquist
0

# Sheltien är jätte fin! Men vill inte ha något mindre , lite mer sugen på mittimellan hund, dvs. 40-50+ . Tänker ju ställa ut också så vill inte ha något över den mankhöjden som hunden skall vara :)

Vad är en welsh springer spaniel för hund? fick ögonen för den idag, skall få vara lite hundvakt senare =)

Uppskattar om fler ger tips, men tack för alla svar, alla!

Fridaaaa
0

#16 Min granne har en welsh springer spaniel. Supertrevlig hund! Inte så stor inte mycket högre än en sheltie :) Lite högre men inte så mycket. Lättlärd.

Zekina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

flatcoated retriever är kanske rasen som passar, dom har lite långpäls. Men behöver inte speciellt mycket pälsvård för det. Har själv två stycken här hemma. Väldigt glada hundar, gillar folk och är lätt lärda också. Tycker att det är kul att vara ute och gå även leka ;)

Lattjo
0

Sabueso Espanol (spanskt stövare) dem är väldigt ovanliga i sverige och jakthund men utmärkta familjehundar och soffpotatisar dem dreglar dock lite ;)

Lattjo
0

Sabueso Espanol (spanskt stövare) dem är väldigt ovanliga i sverige och jakthund men utmärkta familjehundar och soffpotatisar dem dreglar dock lite ;)

[flyktsoda]
0

Vilken tråkig stämning vissa skulle skapa i denna tråden då! Mäta intelligens och vem som vet mest kan ni väl göra någon annanstans. Flört

Jag skulle tipsa om Japansk Spets eller Pumi om du inte redan hade bestämt dig! Glad