Svårare spår
Jag hade behövt hjälp med att göra ett svårare spår för min hund Troja. Vi går en spårkurs och igår fick vi spåra appellspår. Det var alldeles för enkelt för henne och hon blev inte ens trött. Idag är det sista dan på kursen och jag hade gärna velat göra ett svårare spår åt henne. Hur ser lägre spår ut? Eller är det för svårt?
Har själv suttit och klurat ut ett eget spår, det är 400 meter och fyra vinklar. Ska visa det idag åt kursledarna och höra vad de säger men vill bara fråga vad ni tycker? *Se bild*
Sedan så undrar jag vart man kan köpa snitslar? :)
Jag hade gärna hjälpt dig, men har noll koll på vad appellspår innebär. Har bara provat på grunderna i blodpspår eftersom det var det ända min Greyhound ville hålla på med.
Medarbetare på jack russel terrier
du kan lägga in fler vinklar, gå i större och mindre mjuka svängar kring träd och buskage(må hända inte helt tävlingsmässigt korrekt men om du vill utmana så"), byta terräng till något svårare eller skifta mer under själva spåret, byta vindförhållanden, förändra/förlänga liggtiden, lägga det där det rör sig fler djur/människor så du får in fler störningar/svårigheter att ta sig igenom… eller placera ut en egna störningar i form av människor +/- hund eller så längst spåret :)
Tipsar dig också om att kika in på SBKs hemsida - där kan du se vilka bestämmelser som finns för alla klasser. Lycka till! :D

Du kan ju köra på asfalt och hårdare underlag.
Snitslar gör du enklast själv med hjälv av band och klädnypor.
Just kommit hem från spårkursen. Spåret blev längre och hade fler vinklar. Tänkte inte på att jag korsade en stig men det var inga problem. Troja var superduktig och fixade spåret utan problem. Hon är en nybörjare så blev riktigt stolt :)
#4 Woho, så kul! :D Låter som att det är något ni båda gillar, underbart för nosarbete kommer hon bli blängtrött av och ytterligare motionssätt för kropp och knopp är aldrig fel :)
Har ni redan nu tävlingsplaner? ;)
#5 Ja det var riktigt kul! :) Fast visste att hon skulle fixa det, det gäller att lita på hunden. Troja älskar verkligen att spåra och jag tycker det är roligt så det är något vi absolut kommer fortsätta med.
Tyvärr så kommer vi inte kunna tävla eftersom att hon är blandras. Det är väldigt tråkigt för Troja är verkligen duktig :/
#6 Ni kan väl visst tävla? Det är bara vissa titlar hon inte kan få eftersom hon inte kan ställas ut.
Medarbetare på jack russel terrier

Försök undvika snitslar. Risken är att Du styrs av dem plus att Din hund kan både se och känna vittring av dem och börja "spåra" snitslar istället för att lita på sin egen näsa.
Svårare spår är inte så svårt. Variera underlag, tex över berghällar, asfalt, grus, vattenbäckar, ängar, och så vidare. Sen kan Du ju även lägga längre spår, korsa ditt eget spår osv osv. Finns hur mycket kul som helst att försöka lura hunden på.
#7 Ja inofficiella tävlingar får vi vara med på. Det var en som berättade det åt mig nyligt :) Trodde inte man fick tävla alls i bruks om hunden var blandras.
#8 Tack!

#8 Beror ju på hurdana snitslar man använder :) Har en bekant som använder gigantiska neongula och hundar spårar inte, hunden följer snitslarna. Själv använder jag mig inte ofta av snitslar, använder endast i start, vinklar och mål. Snitslarnas längd ligger på kanske 5 cm då är ej klädnypan inräknad, mina hundar följer då inte snitslarna samt att jag ej försöker att röra så mycket i dem när jag fäster dem vid träden :)

#10 Visst finns det olika varianter av snitslar. Men jag antar att de allra flesta använder sig av vanlig klädnypa med plastband.
Dölja sin lukt för hundar är svårt. När vi går och rör oss rasar det doftmolekyler från oss. Och allt vi tar i fullkomligt "stinker"