Gnager på tassen.
Tusan också, Amos har börjat gnaga på sin ena tass. Allt hår är borta i en 50-örings omkrets.
Jag har tryck, känt och petat på det området, men det finns inget som visar att han har ont.
Det sitter ingen tagg eller något annat irriterande. Det är inte inflammerat eller irriterat på något sätt. Men ändå är det något som irriterar honom.
Skulle det vara något insektsbett så borde det märkas lite.
Mina tankar skenar genast iväg till vår gamle labbe Bosse. Minns ni honom?
Han fick också en irriterad tass, som jag behandlade med antibiotika och allt möjligt. Jag fick t.o.m. ett medel av veterinären, ett medel som var för kors juverinflammation.
Jag injicerade det dagligen och kämpade med hans tass, tills en gammal veterinär konstaterade att det var en cancersvulst.
En älskad Bosse fick gå till de sälla jaktmarkerna, men nu blir jag jätteorolig för Marodörens tass.
Någon som vet om labradorer är mer cancerbenägna än andra hundar? Låter lite absurt, men det kan dock vara genetiskt.
På kortet; Vår gamle Bosse, med megatratt.
Det kan ju vara allt möjligt. Men haka inte upp dig på just det området. Det KAN sitta någon annan stans också. En kompis till mig som är veterinär och kiropraktor sen många år fick in en hund som varit på massor med olika allergi utredningar osv. Hon gnagde och naggade sin ena tass frenetiskt. Och en bit upp på benet. Men det fanns INGET att ta på. Men Kattis hittade tillslut i nerv som låg lite kläm i nacken som förmodligen gjorde så att det "pirrade" ut i benet och tassen. Efter några behandlingar slutade hunden!
Hoppas att det inte är cancer din hund har. Jag har inte hört att Labbar skulle vara så mycket drabbade. Däremot Boxer och Flat.
Men jag blir superorolig, för det är inte normalt att gnaga och slicka som han gör.
Jag gick igenom tassen just nu (igen) och ser en liten, liten sårskorpa.
Men hundar har ju en otrolig smärttröskel och det borde göra ont (i mina ögon) när jag klämmer och undersöker tassen, så är det ju inte säkert att Amos känner smärta just då.
Men jag kanske jagar upp mig i onödan.

Många hundar slickar på en tass av andra anledningar än fysiska. Det kan vara något som saknas via berikning. Eller så har han bara tråkigt.
Fundera över när det uppkom, om det var några förändringar då, i mat, umgänge, motion, aktivering od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Knölar över lag är vanligt.. hos just labbar, flattar m.f.
Sen hur stor % av dem som är canser vet jag tyvärr inte.
Jag skulle ta hunden till en vet.
Det första jag kommer att tänka på är - Gräsfrö.
Det syns knappt men kan skapa otrolig irritation om man inte tar ut det..
Det behöver inte synas något, men hunden brukar märka det.
Ibland kan de orsaka varbölder, och då oftast brukar man hitta dem.
Lättast är att åka till en vet., raka tassen och gå igenom Noga hela tassen, mellan tår m.m.
De är luriga de små rackarna..
Lycka till!
#4 Hej Elin!
Jag väntade på den kommentaren, men du var först. Jag tror inte han har tråkigt, för han är 2½ år snart och vi har inte sett några tendenser på att han ska vara understimulerad.
Men du, vi har bytt hundmat. Inte till 100% för vi blandar upp den gamla hundmaten med den nya. Men det är ändå en stor matförändring för honom.
Men jag har svårt att se kopplingen, ny hundmat och hans "gnagande". Vore det klåda pga av den nya hundmaten så borde det drabba hela kroppen och inte enbart en tass?
#5 Visst är de luriga de små skitarna. Men det är ingen varböld, för då hade jag rusat till veterinären direkt.
Raka tassen behövs inte för det har Amos redan gjort.
Menar du att ett litet gräsfrö kan ha satt sig i tassen? Jag har pillat och grejjat med tassen, men nu lägger jag ner det för risken är att jag gör mer skada än nytta.
Fast det behöver nog inte drabba helakroppen. Enkompis till mig har en klåd hund som reagerar på foder och hon kliar bara på huvudetoch öronen.
Min mammas hund gjorde så. Det visade sig att hon var allergisk mot kvalster samt behövde ett byte av foder. Sedan fungerade allting bra.

Allergier brukar vara snarare i tassar, och i alla.
MVH Elin
Rävskabb?
:)

Ni har inte sett om han kan ha ont i en tå eller så? Har en bekant vars golden hade en stukad tå, och det tog lång tid innan det blev bra. Tänkte om det är värk som ligger bakom beteendet…
MVH Elin

Så gjorde min tik oxå innan vi fick bevisat att hon var allergisk mot kvalster, så allergi behöve inte alls vara uteslutet..bytte oxå foder när allergin blommade ut ordentligt.
Får man lov att fråga vad det är för foder du har bytt till?
#18 holy smoke så vacker hund :)

#19 Skönt att det inte var värre än så! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi