Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 43890 ggr
Mexxie
38

Hur länge är valpen valp?

Hej

Jag undrar när man slutar säga att ens hund är en valp.

Jag har hört flera gånger folk som säger: Jag har en valp på 2 år… men då är den väl ingen valp längre? Var går gränsen? Jag gissar på 1 år va?

Elcyion
1

Jag skulle säga ca. 1 år. Sen är den mer unghund. Men sen kan de vara valpiga till sättet långt upp i åldrarna :)

Medarbetare på jack russel terrier

ingann
1

efter de blivit könsmogna (runt 9-12 månader) brukar jag kalla dem unghund, eller som i mitt fall som har en hane "slyngel"… runt 3 räknas de som vuxna…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fridaaaa
0

Brukar med säga runt 12 månader, sedan räknas dem som unghund :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ixectrona
1

I en bok jag läser just nu säger de hela tiden att valpen är valp tills den är åtta månader, sedan är den en unghund.

Gluskap
2

Jag säger bara valp till max 6 månader. Sen blir det en unghund för mig :)

Fridaaaa
2

Tycker att det är oliak beroende på ras, för vissa raser  mognar senare än andra, som t.ex stora raser mognar mycket senare än små hundar. SÅ mellan 6-12 månader kan man väl säga?

[fannyerika]
2

Som Ixectrona säger har jag också hört, Att en hund är valp tills 8 månader, efter det blir de unghundar.:)

ingann
1

Vill man ha SKK´s definition så går det att kolla utställningsklasserna:)

6-9 månader - valpklass, 9-15 mån - juniorklass, 15-24 mån - unghundsklass och efter det är det öppen klass (vuxna hundar) som gäller om jag inte kommer ihåg helt fel sen vi höll på med avel och utställning…

före 6 månader ställs de i uppfödarklass tillsammans med kullsyskon genom uppfödaren..

/Ingalill

urfaren
0

jag tror det står i böckerna 8 månader.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Fridaaaa
0

#9 Beror på vilekn bok du läser:) Står olika i olika böcker, har läst några stycken, och står olika i många av dem:D

otilia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en Valp han är 4 månader typ. Han beter sig som en valp fortfarande Glad

Mexxie
1

Men om man gör enligt valpfodret - valpen äter valpfoder tills den är 12 månader dvs. 1 år.

[Ebfotograf]
0

Stora hundar kan det ta upp till 3 år för att den ska bli mindre valpig.

Catnap
1

När min yngsta golden var 11 månader började kändas märkligt att kalla honom valp så då blev det unghund. Men fram till tio månader kändes han som en självklar valp.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Yessica
0

#8 Ang. klassindelningarna, i öppen klass får hundar ställas redan vid 15mån om man vill. Annars stämde det! Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ingann
0

#15 Ahh.. ja, det var ju minst 15 år sen jag var med och ställde sist så minnet är nog inte det bästa;)

/Ingalill

Saiipz
0

på stora hundar är de vuxna vid ca 1 - 1,5 års ålder :)

och små vid ca 7 mån - 1 år :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Catnap
0

#17 Jag har en golden, dvs en hund av stor ras, och jag kan verkligen inte tycker att han är vuxen (blir goldens någonsin vuxna Flört).

Okej om han inte är valp längre men han är då inte vuxen enligt mitt tanke sätt. Av nyfiken het om den blir vuxna  vid ett år, och valpar när de föds vid vilken ålder tycker du att unhundtiden infaller och sluta? Glad

//Angelica

Saiipz
1

hahha, de beror helt på ras :)

men asså allt beror ju på sinnet om man ser de som vuxna eller valpar ;)

unghunden vet jag inte riktigt, de beror på :) små hundar blir ju snabbare färdig växta för att de inte har lika långt att växa tex ;)

Catnap
0

I min tankegång så är de inte valpar längre när de börjar växa klart på höjden och sedan blir de unghundar tills de nått psykisk mognad och kroppen blivit färdig med muskler och allt annat. Det tar ju något år. Även småhundar mognar väl inte psykiskt bara för att de vuxit klart i kroppen?

//Angelica

Saiipz
0

nej de är helt sant :)

Manda29
0

Jag kallar dom valpar till dom är könsmogna. I o med att dom är könsmogna anser jag att dom är unghundar. Dom är ju då inte könslösa i andra hundars " ögon ". Sen att dom är valpiga är en annan sak :)  Har en 50 kilos hanne på 6 1/2 år som är en " stor valp " ;)