Servera färskfoder?
Jag letade, men sökfunktionen funkar inte så bra.. I alla fall inte för mig..
Har hört att vissa värmer på den upptinade maten..?
Inte tillagar, utan gör den varmare bara..
Andra ger den rumstempererad och ibland kanske ger den fryst, t.ex. en supervarm sommardag..
Hur ska man göra egentligen..?
-Är det en smaksak?
Har Precis börjat med färskfoder på min lilla tik, men funderar över serveringen..
Kylskåpskallt eller rumstempererat. Värmer man upp maten så är det väldigt svårt att undvika att den blir tillagad, så det skulle jag absolut inte göra. Näringsämnen i maten kan förstöra, och vips så har du inget helfoder längre, Skulle inte heller ge fryst, det svalkar inte mer än vanligt färskfoder. Hundar behöver vatten under varma dagar, inte is! Tänk själv att gå runt och tugga på och äta fryst mat… Inte så trevligt för de flesta, om inte du är någon såndär konstig typ som tycker om att knapra på isbitar. 
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#1 Ah tack! Då blir det rumstempererat!
Hihi, jag gillar att knapra isbitar, men inte jämt 
#2 Tänk jämnt som Spike har sagt : hundfodret ska vara så när som möjligt vargens foder.. och Vargen fryser inte direkt in sin mat dom värmer den inte heller ;) Så rumstempererad är nog bäst.
#3 Fast jag förstår tänket i att värma maten, eftersom ett bytedjur är varmt. Dock förstör man ju tyvärr maten om man värmer upp den. Annas hade nog lite varmare mat varit bra att ge!
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#4 jo förstår hur du tänker.. men är nog nästan omöjligt att värma det utan att det ska börja "koka / steka" .. Kanske skulle gå att lägga det i varmt vatten bad ;) Med maten i en påse såklart :P

Jag ger färskfoder till ena hunden och det serverar jag kylskåpskallt eftersom jag förvarar den öppnade förpackningen i kylen och har tjuvaktiga katter så att låta det stå framme en stund är inget alternativ.
Värmer gör jag inte just för att det finns risk att nyttiga ämnen förstörs då.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om den är för kall brukar jag hälla på lite varmt vatten. Men jag blandar färskfoder med torrfoder. Har man bara färskfoder så kan nog maten bli väl blaskig om man häller på vatten.
Det man bör tänka är bakterier osv som frodas nu när det är varmare ute. Så låt inte fodret stå ute för länge. Då blir det lätt äckligt.
Tack alla!
Jag har gjort så att det fått tina i kylen, när det är färdigt får det stå framme en liten stund, så att skålen inte är iskall längre..
Jag ger barf till mina katter (liknar färskfoder men inte riktigt). Jag tinar maten i kylskåpet, men eftersom jag just nu håller på att mixtra med kylan, är det inte alltid maten hinner tina. Då tar jag det som är mest tinat, öser upp lagom mängd i deras skålar, och ev. sätter det i micron 5-15 sek om jag anser att det behövs. Visst, jag kanske förlorar lite näringsämnen, men det är bara ev. morgonmålet som inte har tinat. Antingen gör jag så, eller så finns det ingen mat att ge en dem ordentligt med frukost på. Resten hinner garanterat tina i kylskåpet.
Medarbetare på jack russel terrier
#7 Har du precis bytt foder? annars undrar jag varför du blandar? :P
#10 Vissa hundar kan ha problem med mättnadskänslan på bara färskfoder, samt att det är bökigt att plocka med sig när man ska bort. Då kan det vara en fördel att hundens mage är van vid ett torrfoder, som man lättare kan ta med sig när man ska åka på semester eller liknande.
Medarbetare på jack russel terrier
#11 okej var bara nyfiken :P.. och kanske är en bra idé :P.. Kan inte så mycket om foder så ska inte säga något :)
Måste tillägga att mina gärna åt det lite halvfruset på sommaren, blir ju som glass. ;) Dom brukar få skinka/kyckling/kalkon infruset i vatten på sommaren också och det älskar dom.

#13 Mmm det lät som en bra idé! Blir det inte väldigt mkt kiss utav vattnet sen?
#14 Nä, inte vad jag har märkt av i alla fall. ;)
#10 Precis som #11 säger så blandar jag för att kunna lämna färskfodret hemma när vi ska på semester, utställning, sommarstugan osv. Jätte skönt att slippa släpa på kylväska och klabba med färskfoder när man inte är hemma.