Rasval , Aussie ?
Min mamma och syster ska skaffa hund. Min syster är väldigt inne på en Aussie. Har ingen personlig erfarenhet av rasen men blir lite skeptisk då de verkar kräva en hel del.
Hon vill hålla på med lydnad och Agillity och ha en följsam och lättlärd hund. De vill även ha en hund som kan följa med ut i stallet och kan följa med ut på ridturer. Till detta verkar ju Aussien passa men fråkan är väl om det "räcker".
De bor i lägenhet men med närhet till grönområden. Om någon har en Aussie i lägenhet undrar jag hur det funkar. Tänkte ioch med att de skall ha en del vakt i sig om det blir jobbigt för dem med spring i trappen/ljud utanför?
EV rasval som kan komma att passa tas gärna emot.
Mellanstor/stor hund
arbetsvillig, sammarbetsvillig
aktiv och med mycket energi
lätt att ha lös
passa till Agillity, lydnad
Klara av att följa med på långra promenader/joggingrundor/ridturer.
var väl vad jag kom på nu..
Jag tänkte spontant pudel. De kan/orkar mer än man kan tro! Sett till hur "folk" normalt använder dem alltså…De är duktiga och kloka hundar! Men som vanligt, kika upp rätt linjer och uppfödare. Helst där hundarna arbetas med!
Aussien känns lite mycket, ja. Den räknas ju trots allt som brukshund här i sverige, men även vallhund och det är mycket hund. Jag tror att chansen för lyckat köp är större med en pudel än med en aussie.
Skällande finns det ju alltid risk för, men jag tror att det blir mindre risk iom att starten blir i lägenheten och ljuden blir en del av boendet i sin helhet så att säga.
På canis.se finns det en rasväljare de kan prova. Där kan ni få upp lite fler tips :)
Medarbetare på jack russel terrier
#1 hm,kan föreslå dt men jag tror inte hon gillar utseendet på dessa.
Gällande att de bor i lägenhet tänkte jag inte i första hand på skallet utan på att hunden stressar upp sig i onödan om det är lyhört utanför, men kanske blir samma sak där med att den vänjer sig vid ljuden..
#2 ok ska föreslå den :)
#3 - Välj inte en hund efter utseendet
Jag har en blandras mellan Australian Shepherd & Samojed, det blir dubbelt så mycket hund i våran hund. Både vall och drag.
Vi bor i en lägenhet med trädgård (en fyrklöver), det funkar bra för oss. Men ni bor i en vanlig lägenhet med trapphus vet jag inte om det funkar speciellt bra. Det ni söker hos en hund passar till en Aussie. En aussie är väldigt vaksam, lättlärd och väldigt, väldigt aktiv. Om hunden inte får den motion den behöver kan den bli understimulerad och börja fara runt som en galning i huset, man måste och kunna vara bestämd. Den måste ha kunna springa lös någon gång per dag för att få utlopp för sin energi. Aussien har lite Jakt i sig, när folk går omkring ut eller om någon knackar på dörren etc. Så kan hunden bli "uppjagad" och kanske börjar springa mot dörren.
Fast jag tror att en Aussie blir lite mycket till hund. Det finns många raser som kan passar er, mitt tips är att kolla igenom olika rasböcker och titta och läs på om raserna ni är intresserade av och se om dem passar ert liv.
Det är absolut inga problem att ha en Aussie i lägenhet:) Min syrras kompis har 3 st i en 2a på 58 kvadrat… Aktiverar man dem tillräckligt utomhus så ligger de och sover inne. Ingen av hennes 3 reagerar på ljud från trappen eller grannarna. Min moster som bor i samma trappuppgång märker aldrig av dem mer än när de möts i trappan…
Så jag ser inga problem för din mamma eller syster att skaffa en aussie så länge den aktiveras tillräckligt med lydnad, agility och ridutflykter:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Shetland sheepdog kanske?
# 4 Nej, de kommer INTE att köpa hund efter utseende men det klart det spelar in, det är ju svårt att fastn för en "ful" hund.
Vad är en fyrklöver ? Varför skulle det inte fungera i en "vanlig" lägenhet?
# 5 Skönt att höra :)
# 6 Jo hon är inne på den oxo men nackdelen där är att den känns aningen liten.
#7 "Sheltie - stor hund i liten kropp" ;)
#7 - En fyrklöver är när 4 lägenheter sitter ihop som ett vanligt hus.
Jag vet inte om det funkar att ha en Aussie i en trapphus lägenhet då jag har ingen erfaranhet av den sort.
Sheltien är ju i och för sig både stor och liten… finns sheltiesar som är 30cm i manken likväl som det finns dem som är 45. Tycker sheltie låter ändå som ett bättre alternativ.
#9 ok =)
#8, 10, jo jag vet , Sheltien är en ras jag själv är sugen på men för min del får den isf vänta. Verkar vara supermysiga hundar men det är ju ändå min mamma och syster som måste säga sista ordet.. Men de funderar somsagt på den med..

Jag var själv väldigt sugen på en aussie, men det blev en bordercollie istället. Vad jag har läst mig till så är de raserna ganska lika, med skillnanden att aussien är lite "tuffare" och har lite mer vakt i sig. Vet inte om detta är korrekt….
Däremot är de ju båda aktiva och livliga raser som behöver mycket motion och stimulans, men inte minst övningar i passivitet, det kan vara lätt att glömma.
Vad gäller boende i lägenhet ser jag inte det som något problem alls!