Valpfoder eller Vuxenfoder
Min son har köpt en liten goldenvalp,nu undrar jag ska man ge valpfoder eller vuxenfoder,jättetacksam för svar.Lena
Hälsningar LENA

Dagens valpfoder är ganska bra så jag rekomenderar att ge ett valpfoder anpassat för stora raser.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ge det foder som uppfödaren gav, men det ska självklart vara valpfoder
se till att håll dej vid ett foder så att hunden lär sig äta och ta bort maten om den inte äter. detta kommer underlätta för dej i framtiden

valpfoder ger mer näring när de behöver det som mest
Å andra sidan har jag lärt mig att dagens valpfoder gör så att hundarna växer för fort och växer därmed fel. Min kompis valp var tvungen att operera benet för att det hade vuxit för fort.

Vilka råd ger din uppfödare? Vi gav valpfodret som uppfödaren skickade med vilket var en liten säck valpfoder men sedan skulle vi fasa ut till ett vuxenfoder tyckte hon. Av de veterinärer jag har talat med (min valp hade "växtvärk" som visade sig vara en skada) så gjorde vi helt rätt i att inte ge valpfoder till en så stor ras som golden som växer snabbt och ändå väger en del. Felaktig utfodring med förmycket ämnen kan bidra till att hunden får tillväxtskador. Därför är ett bra sammansatt foder väldigt viktigt.
OT: Vi trodde ett tag att det kanske var OCD min hund hade så jag sparade den här länken, även om din valp är frisk innehåller det lite nyttigt att tänka på tycker jag då det tar upp vikten av att utfodra rätt och låta valpen röra på sig tillräkligt- samt att det inet finns något som heter växtvärk! Om valpen haltar uppsök en veterinär med specialkompetens på ortopedi.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Jag är väl lite allergisk mot det där med valpfoder/kattunge foder. Jag har inte sett någon forskning som stödjer det som foderföretagen säger. Att valpar ska ha så skillt näringsbehov från de vuxna.
Många uppfödare rekommenderar sina valpköpare att inte ge ett för kraftigt foder till valpar av stora raser. Där ser man ofta att den är antingen fram- eller bakhög. Jag har även svårt att tro att vi kan manipulera växten på en hund genom vad vi stoppar i den. Tillväxtzonerna (har jag för mig att det kallas) nedärvs via genetik.
Jag har även en kompis som tävlar hundkapp på elitnivå. Hon är även uppfödare och hundfysioterapeut. Hennes valpar får precis samma foder som hennes vuxna hundar. Hon har aldrig en valp som är fram- eller bakhög.
Tittar du på barf-sidan görs inte speciell mat till valpar/kattungar. Det ända man gör är att ev. anpassa storleken på köttbitarna. Det man däremot gör, är att ge dem mer mat än vad en vuxen katt skulle ha, samt fördelar upp maten på fler gånger/dygn.
Men är det någon som har en vetenskaplig artikel som säger att valp-/kattungefoder är det bästa (och studien inte är gjord av ett foderföretag) är jag mer än villig att läsa den!
Medarbetare på jack russel terrier
Tack så mycket för era svar.Lena