Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5931 ggr
Mexxie
0

Första hemresan med valpen

Hej!
Vi ska hämta en liten valp den 21:a Juni.

Vi hade redan innan bestämt att den skulle få sitta i mitt knä under redan hem.

Restiden är ungefär 40 min.

När vi pratade med en bekant så sa hon att man definitivt skulle sätta hunden i hundburen direkt första resan hem.

Jag var lite skeptisk mot det, valpen är ju helt ny, känner ingen och ska då sitta helt ensam där bak instängd i den där buren.

Vad gjorde ni när ni tog hem er valp?

Sannich
0

Hej.

När vi hämtade hem vår valp så satt han i mitt knä, och vår resa var lika lång. Han var lugn hela resan, och det slutade med att han låg på rygg och sov på golvet vid mina fötter. Så ha din valp i ditt knä, bur och bilträning kan ni ha någon annan dag, inte när han precis lämnat mamma, ev syskon och uppfödaren. Men han ska helst inte sitta och vara orolig när ni stannar bilen, utan lugn och helst sova, det hjälper vid senare bilträning. En bra bild av bilåkning är vad han/hon ska ha. =)

Uppfödare måste ju frakta valparna till och från veterinären och då är det väldigt opraktiskt för dem att ha dem i framsätet i någons knä, så därför har de oftast dem i bur. Antingen i baksätet eller i bagageutrymmet. Men då har dom oftast ev syskon eller mamman. De är ju en större trygghet än du är när ni precis har hämtat honom/henne. Om det är detta personen som sa att du skulle ha den i bak har hört, varit med om.

/Sanna

Mexxie
0

Tack!
Mjo, det var det jag tänkte. Jag vill ju inte skapa en bild av att bilen är en hemsk och otrygg plats första dagen utan han ska ju få sitta och mysa i knäet och tycka att det kan vara lite mysigt att sitta i bilen och få massage och sånt.

Tangotime
0

Jag har alltid haft mina valpar i knät fram när jag hämtat dom. Men jag tror att det kommit en ny lag som säger att det inte är lagligt. Kolla upp det. Mitt råd är att ta med bur i alla fall. Min sista valp jag hämtade nu i februari var jätte åksjuk och spydde så jag satte honom i bur i baksätet och då somnade han och sov hela vägen hem. Men vi hade nog en restid på 3timmar i snöstorm, så det tog nog 4-5timmar att ta sig hem har jag för mig.

Ta med papper ifall hunden är åksjuk.

Letfors
0

När vi hämtade våran valp för ett årsen satt hon imitt knä dom fem timmarna + pasuse tiden. Hon sov som en Stol hela vägen och när vi stannad( nästa en gånng i timman) kissade hon de fösta hon gjorde.

Jag tycker att de är bäst att ha hunden i knä under hem resan, de känner inte er och är inte van att åka bli häller. För att inte göra den bli dd för hela livet är ett ha den i känt under hem resan bäst .

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Maja2
0

Jag känner mig lite kluven i frågan faktiskt. Att ha valpen i knät för att ge den trygghet kan jag förstå tänket i, men i praktiken ÄR inte valpen trygg med dig som ny ägare bara för att den sitter i knät. Det är mamman och valpsyskonen som är tryggheten, varför jag kan tänka att i en bur med en filt som luktar mamma och syskon kan vara nog så bra. Blir valpen dessutom illamående och känner obehag är det ju inget vidare att ha den i knät.

Mexxie
0

#3 Lagen…. den säger inte mig så mycket.

Självklart bryr jag mig om lagen men när det gäller hämtandet av en valp första gången tycker jag att man kan bryta mot lagen om det betyder att hunden kommer ha det bättre i mitt knä än i en bur därbak.

#5 Självklart känner den inte oss, men det kanske blir tryggare iochmed att den får lite massage och mycket smek än ensam där bak där den inte ser något.

[Vargnatt-]
0

Aramis fick vara i mitt knä, vi hade en en biltur på 4 timmar hem då. Det gick jättebra, han sov mest hela tiden i famnen min. Är ganska säker på att vi kommer göra likadant med framtida valpar också, det känns som att det ger dom mer trygghet.

Mexxie
0

#7 Det läste jag redan på blandrashundar.ifokusCool

Men för säkerhets skull gjorde jag en tråd på båda sidorna.

Gluskap
0

Vi hade en biltur hem på ca 4 timmar, nadja satt i mitt knä de första 5 minuterna, sen klättrade hon ner på golvet och somnade, sov hela vägen hem.

Tangotime
0

#6 Nej, man gör ju "lite som man vill" när det gäller sånt där. Men man bör ju vara medveten om att det kan bli dyrt om man skulle bli stoppad med en valp/hund lös inne i bilen.

[Ebfotograf]
0

När vi hämtade får valp 2008, så hade jag honom i knäet i baksätet (sitt inte i framsätet) hel vägen hem.

Gluskap
0

Min hund sitter visserligen alltid i bur eller sele när hon åker, blir alltid lika galen när jag ser bilar där hunden står i knäet på föraren eller ligger på hatthyllan…

Finns det något exempel där förare fått böter pga lös hund i bilen?

Tangotime
0

Jag har hört att det blivit lag på att hundar INTE får vara lösa i bilen utan måste sitta i bur eller bältade. (Någon kanske kan hitta det någonstans?) Jag känner ingen personligen som fått böter pga lös hund i bilen. Men är det olagligt bör man ju åka på böter om man blir stoppad, eller hur.

MeMilly
0

Jag fick hem min valp i lördags och hade den i knät hela vägen hem (ca2 timmar) gick hur fint som helst. han sov som en stockGlad kändes lite fel att sätta honom i en bur direkt liksom.

Karmatarerskanise
0

Hade vår hund i en låda i baksätet bredvid mig. I lådan fanns mammans filt och mina händer.

sara7012
0

Vi va och hämtade vår valp idag. Han satt i mitt knä eller låg och sov vid mina fötter. Han hade med sig en filt som luktade mamma både i mitt knä och på golvet. De gick jätte bra. Resan tog  ca 3 timmar så vi fick stanna några gånger.

Gluskap
0

Enligt hundsport nr 4/2010 är det ingen lag på det iaf.

Karmatarerskanise
0

Gluskap; lag eller inte så säger ju det sunda förnuftet att man aldrig har hunden lös i bilen.Glad

Gluskap
0

Nej, som det kan ses i mina tidigare inlägg så är det inget jag förespråkar.

Men eftersom det gled in på lag och böter ang. lös hund i bilen och jag undrade om det fanns exempel där någon fått böter pga lös hund, så tänkte jag bara informera att enligt hundsport nr 4 som jag läste i morse så finns det ingen lag. Glad

anaprincess
0

När vi hämtade hem min valp så satt han i bagageluckan i en bur. Tog några timmar och gick hur bra som hellst. Har alltid hundar i bur eller hund bilbälte i bilen oavsett situation, ser inga ursäkter till att ha hundar lösa i bilen. Det handlar om säkerhet för mig, andra personer i bilen och inte minst hunden!

RebellLicious
0

jag satt på ett tåg i 4-5 timmar så hon var mest i mitt knä eller sov i buren. folk hade ingen respekt till att jag hade en rastlös liten valp med mej :/

Tangotime
0

#19 Hm, får kolla upp detta. Personen som sa det till mig var väldigt säker på att det kommit en ny lag. Men hon kan ju ha missuppfattat!

Maja2
0

Det finns ingen lag som säger att hunden måste sitta i bur eller ha sele i bilen, man kan alltså

inte bli bötfälld för detta. Om man blir stoppad kan man emellertid förvänta sig en tillsägelse

att det inte är lämpligt för vare sig hundens eller passagernas bästa att hunden är lös i bilen.

Även om det inte finns någon specifik lag kring just transport av hund i bil ska den

djurskyddslag som finns följas. Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt polisen.

Källa: Transport av hund i bil. -En konsumentundersökning om hur människans bäste vän transporteras på säkraste sätt i bilen

http://www.ntf.se/skane/pdf/Hund%20i%20bil.pdf

Tangotime
0

Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt polisen.

Alltså borde man kunna bli bötfälld med en lös hund inne i bilen?

Maja2
0

Precis #24. Använder de sig av den lagparagrafen när man stoppas, så kan man bli bötfälld.

RebellLicious
0

det jag har fått veta av polis/brandmän är att de inte rör hunden om den inte är i bur i bilen.

om bilen börjar brinna och hunden är i bälte så kommer de inte rädda hunden. den risken vill inte jag ta iallafall.

dock måste jag ha bälte i min killes bil då buren inte får plats, men jag har iaf en :)

även om det inte finns lag så känns det tryggt för mej att veta att min hund är säker ifall något händer.