Registrera hund?
Jag skulle precis gå med i Svensk Hundungdomsklubben och kom då på lite frågor jag kände kolla med er här.
Jag och min sambo köper hunden tillsammans om vi ska tävla sen eller när jag slutar plugga och hamnar i arbetsökarträsket. Kan det bli problem att jag är registrerad som ägare. Kan han tävla med den om jag står som ägare och tvärt om?
Och om vi vill ha medlemskap i både vit herdehundsklubben och brukshundsklubben är det då smaratare att båda går med i hundungdom och väljer varsin klubb?
För att tävla hunden måste man inte vara registrerad som ägare. Förstår inte din fråga om arbetslösheten riktigt? Jag är arbetslös med tre hundar 
Vi har ringt till SHU och dom säger att man sak välja antignen SBK eller Vit herdehunsklubb. Min lågiska tanke är att ta båda men vet då inte om jag måste betala normal medlämsavgift eller om det finns ungdomsrabatt.
Hur har ni det med detta?
Arbetsförmedlingen behöver för det första inte veta att du har hund. Sen är det ju snarare en utgift än en inkomst 
Jag är bara medlem i Skk och Whippet klubben så jag vet inte. Är inte heller ungdom längre så den rabatten kan jag tyvärr inte tillgodo räkna mig 
Du menar ungdomsrabatt på rasklubben och hundungdom? Jag vet faktiskt inte. Ring och fråga alt. kolla hemsidorna. Ang arbetsförmedlingen behöver du inte oroa dig alls. Dom strular inte bara för att man har hund! Och är du osäker kan du bara vara tyst om att du har hund 

Vad tänkte du skulle räknas som inkomst?
Förstår inte riktigt din tanke där
Hörde någonstans om en kvinna som blivit nekad pengar av socialen för att hon hadde flera hundar och dom räknade det som en tillgång hon behövde sälja.
MEn jag behöver nog inte oroa mig för det, specielt inte eftersom sambon får jobb nu. =)
Om jag flrstått rätt av det jag läst får jag nu via SHU gratis medlemskam i SBK och så får jag köpa till vit herdehunsklubb samt SKK om jag vill ha det. Men vad priserna blir där vet jag inte. Så får ta och ringa runt på mondag =)
Då måste hon haft många hundar att sälja
Sen har ju inte arbetsförmedlingen med socialen att göra. Blir du arbetslös får du väl a-kassa? Dom skiter i om man så har 100 hundar 
Skulle du bli tvungen att söka bidrag hos soc behöver du ju faktiskt inte tala om att ni har hund heller.
Precis, dom har väl inte å göra med om ni har hund eller inte. Det är ju inget direkt värde i en hund. Skillnad är ju om man har 10 då kan man få tillbaka lite pengar för dom om man säljer och dessutom minskar ju utgifterna ganska mycket! Men om du måste gå tillsoc bör du veta att din sambo är skylldig att försörja dig om han har jobb. Så om han har en hyffsad lön får du inte många kronor ifrån dom.
#12 Spelar ingen roll om ni är gifta/har barn eller inte. Han är skylldig att betala för dig så länge ni bor ihop. 

Vid tävling är det väl så att det är ägaren (dvs den som står på pappret) som måste vara medlem i den aktuella klubben, det räcker alltså inte att föraren/handlern är medlem.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Du kan tävla hunden även om din sambo står som ägare och tvärt om. Min mamma står som ägare på Pippi, men det är jag som tävlar henne.
Det som gäller är att hunden måste vara reggad i SKK för att få tävla och ställas ut. Är hunden blandras/oreggad krävs tävlingslicens som fixas hos SKK.
Den som tävlar måste vara medlem i SBK/SHU/SKK beroende på var man ska tävla. Ska man tävla på en tävling arrangerad av en brukshundsklubb krävs medlemskap i SBK, ska man tävla hos SHU blir man medlem där och ska man tävla hos SKK (dvs om man vill ställa ut hunden eller delta på några av deras lydnadsprov) måste man vara medlem där.
Fast i utställning krävs endast medlemskap av ÄGAREN. Vem som helst kan visa din hund utan krav på medlemskap (tror jag). I anmälan uppger du ÄGARENs uppgifter och inte den som ska visa hunden till skillnad från lydnad, agility etc. där man anger förarens uppgifter.
Jag gick in på SHU's hemsida och kollade hur man går tillväga för att bli medlem där och vad man får "på köpet". Du är 21 år ser jag i din presentation här. Det är jag också. Så då blir det enkelt att kolla.
Först fyller du i uppgifter och på den sidan får du välja Lokalklubb inom Sveriges Hundungdom och det innebär alltså att du väljer den hundungdomsklubb dom är närmast dig. I nästa steg får du välja antingen en SBK lokalklubb (vilket är en brukshundsklubb), SBK rasklubb (vilket är dom klubbar som SBK har ansvar för) eller specialklubb (vilket är andra raser som inte tillhör SBK).
Tills det året man fyller 18 år får man medlemskap i SKK i SHU-medlemskapet. Men det får vi alltså inte längre.
Jag har valt medlemskap i SBK rasklubb (där jag valt min rasklubb briard). Det innebär att jag är medlem i SHU och SBK på ett medlemskap. Sen är jag medlem i min lokala brukshundsklubb som delbetalande medlem eftersom jag har mitt medlemskap hos SBK via SHU (där jag valt briardklubben = SBK). Eftersom jag också vill ställa ut mina hundar har jag ett medlemskap hos SKK utifrån dessa.
För dig (och för mig) är det ingen idé att välja en specialklubb eftersom det är övriga rasklubbar. Så du kan välja antingen att bli medlem i din rasklubb via SHU eller en lokal brukshundsklubb om du inte vill ha medlemskap i din rasklubb. Om du sedan vill bli medlem i din rasklubb så betalar du inte för helbetalande vilket du redan gör som medlem i en brukshundsklubb via SHU.
Haha! OMG! Det här är så mycket text nu, jag hoppas du hängt med och att du orkar läsa mitt svammel. Det är bara att fråga om du inte hänger med på mitt svammel så ska jag försöka hjälpa dig.
Hoppas även att det var till någon hjälp. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Kolla på www.skk.se, under Regelverk sen Championat & Utställning sida 10. Kolla också på www.skk.se under Regelverk sen Övriga prov och tex viltspår. Kolla på www.sbk.se under Tävla sedan tex Bruksprov och så Regler.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Tack nu har jag räggat mig på SHU och tillvalet blem SBK. Hoppas att jag inte gjorde något fel nu.
#18 tack för tippset sak kolal där, tänkte inte på att kolla i regelboken. =) slarvikga mig.
#17 jag har om jag fattat rätt medlämskap i SHU och SBK, men om jag även vill ha medlämskap i vit herdehunndsklubben, kostar det d¨en vanlig avgift som gäller för den som har SBK medelmskap eller är det ungdomspriset som gäller?
Tack för alla svar =)

#19 Så du har en hundungdomsklubb och en brukshundsklubb som du är medlem i nu? När jag kollade på Vit Herdehundklubb's hemsida så ser det ut som du ska ha den för 195:-. För ungdomspriset gäller (som jag förstår det) om man väljer vit herdehund via SHU när man blir medlem där.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi