Passivitetsträning inomhus...?
Hej!
Jag och min sambo har en bordercollie (lite blandras)som är ca 1 år. Han är en omplacering och vi har haft honom i en månad. Han är toppen nästan alltid, väldigt lugn för att vara en bordercollie men samtidigt otroligt alert och lättlärd. Problemet kommer när det är folk och hälsar på och även när han är med oss hos andra, då blir han väldigt busig, springer runt till alla och kan inte lägga sig och slappna av. Han kan hålla på så i flera timmar och det spelar ingen roll om han varit ute och aktiverats innan.
Jag är införstådd i hur denna ras fungerar och förstår att hans vallinstinkt gör att han vill hålla koll på alla, samt att hans "valpiga" sidor finns kvar och att han därför vill busa så fort han får tillfälle, men skulle ändå vilja ha lite tips på hur vi ska göra för att lära honom att vara passiv trots att det är folk hemma. När våra gäster har gått är vår lilla kille helt slut och somnar direkt…Tror det skulle vara skönt för honom också att kunna ta det lugnt här hemma oavsett hur många som är här.
Någon som har tips?
Välkommen till BC världen skulle jag vilja säga!
Som du ser på min profilbild så har även jag en Border Collie (dock reggad). Det krävs MASSOR, verkligen MASSOR av passivitetsträning när det gäller denna ras. Jag har åkt in och suttit på centralen många gånger, varit och fikat osv.
Jag skulle tippa på att din hunt inte fått lika mycket passivitetsträning. Jag skulle börja med att belöna då han är lugn. När han lägger sig ner för att vila - Belöna med hjälp av fyrklövern (jaktlek, kamplek, godisbit och klapp). Gör detta varje gång han lägger sig ner, eller sitter upp och är LUGN. Öka svårighetsgraden, ta hem EN kompis och belöna när han är lugn.
Det går även att lära in "lägg dig" eller "ligg och vila" och säga detta varje gång det kommer folk.
Sedan finns det mer metoder (som jag aldrig skulle använda mig av, inte när det gäller BC i alla fall). Är hunden uppvarvad så tar du hunden och håller fast den tills den är lugn, då släpper du taget om hunden och hunden får gå sin väg.
Sedan skulle jag föreslå att inte leka så mycket innomhus, hunden måste förstå att hemma är en vilostad. Här händer det inte så mycket - aktiviteterna händer utomhus.
Jag har lärt in "gå och lägg dig" på mina hundar och när vi inte är hemma tar jag med mig en fäll där dom får lägga sig till en början. Sen anser jag att dom måste få röra sig lite så flyttar vi till ett annat rum tar vi med fällen och dom får lägga sig där vi är. Då är det lättare att få dom att ligga kvar och dessutom kan man korrigera dom direkt om dom går där ifrån. Ligger dom i ett annat rum ser man det inte direkt.
Fram tills att hunden har lärt sig detta hade jag valt att styra upp det hela när jag är hos vänner eller när mina vänner kommer till mig. Detta genom att be alla vänner att hälsa LUGNT en gång och sen säga att "nu räcker det" och efter det inte bry sig om hunden. Börjar hunden stimma och ska leka/hälsa så hade jag valt att sätta hunden ner bredvid mig tills den lugnat sig. Ge den ett ben eller något annat att göra som håller hunden lite sysselsatt om inget annat fungerar.
Jag har två BC (reggade) och för att de skulle vara lugna inomhus så började jag med att ha hunden på en begränsad yta och sen fick de pipa och hålla på bäste de ville där. självklart fick de vara i samma rum och de kunde se mig/oss. jag byggde en hage av kompostgaller. när de väl hade gett upp och gick och la sig fick de beröm. och efter att ha tränat så ett tag så fick de komma ut ur hagen och ligga vid mina fötter och sova.
sen lärde jag dem kommandot "gå och lägg dig" och då får hunden gå och lägga sig vart den vill.
nu när båda är lugna och trygga så får de vara överallt i huset. de har även fått lära sig kommandot "gå härifrån". de ska då lämna rummet och sen får de roa sig själva med en tuggpinne eller gå och sova.
så se till och ha massor med tålamod och så kommer det löna sig.
#1 jag kan säga att jag tryckt ner tess några gånger när hon blockerat helt och hetsjagat korna. det är inte ok att hunden gör det! då har jag rytit till ordentligt och tryckt ner henne och så har hon fått legat nertryckt tills hon slappnat av och sedan har vi lämnat djuren.
#4 Ja, innomhus skulle jag nog aldrig använda denna metod, dock har jag använt den i samband med agilityträning då Ben blir för "på". Han rivstartar, har ner hinder och tar fel. Då blir det till att lugna ner honom.
Så ibland är den ju användbar. Men när det gäller passivitetsträning så skulle jag nog inte använda denna metod.

Tack för alla svar! =) Nu känns det lite bättre!
Det svåra är nästan människorna som kommer, alla gillar våran kille så mycket och har svårt att låta honom vara…Tycker det ofta är svårare att lära människor än hundar =)
Men vi har som sagt bara haft honom en månad och det mesta har funkat bra hittills. Hundmöten och inkallning är väl andra svåra moment, lika så kloklippning, men det funkar nog med tiden!

6# Oooh, ja, det där är ett problem! Samma sak på stan, när man ska träna hunden på att INTE hälsa på allt och alla, och folk både kastar sig själva och sina hundar efter ens egen. Och när man säger "Nej, kom hit. Sitt" till sin glada hund säger människan "Men det gör inget, den får gärna hoppa på mig!" Gaaaaah! Då är det bara att bestämt säga "Nej, det får hon inte. Jag vill inte att min hund ska hoppa/hälsa på allt och alla". Samma sak hemma. Det känns elakt att säga nej till sina vänner, men för hunden och uppfostrans skull måste man. Låt dom istället hälsa efter en stund, när hunden legat still och lugn en stund. Då är den även mer kontaktbar och trevlig med.
Hett tips när ni hälsar på andra är att ta med en filt som är hans, där han kan ligga. Så har han en egen plätt för sig själv. Vissa hundar har svårt att hitta en plats hos andra då det oftast inte finns någon självklar.
Kanske kombinera filten med vila, ett par vilopass där om dagen där ni bara gosar och målet är att få hunden helt avslappnad och somna. Funkar lite som när man sover i sin egen säng eller i någon annans. Det är alltid/oftast lättare att somna i sin egen! Eller, som när man tar fram bössan - jakthunden upp i varv direkt. Tar på sig ryggsäcken - hunden upp i varv för vi ska ut i skogen! Ställer fram agilityhindret - vi ska träna! Tar på sig någon sorts skor osv osv. Tar jag på mig "fel" jacka går hundarna tillbaka till bädden direkt ;)
Till den filten kan du också ha det där kommandot, "gå och lägg dig" eller liknande. Träna och använd både hemma och borta!
Ett annat sätt är att begära en "aktiv" passivitet, alltså att hunden blir kvar i ett "ligg"/"sitt"/"stanna kvar" kommando, där du tränat upp att hunden ska stanna kvar på platsen. hunden kommer ju då vara aktiv i sin passivitet, aktivt stilla. Men, så länge kan det ju vara ett alternativ. Bättre att vara aktivt stilla än aktivt överallt! ;)

#7 Jag får börja köra stenhårt med mina vänner och bekanta
Det är så många som verkar tycka man är elak om vill ha sin hund lugn och väldigt få förstår sig på rasen…En jag känner började kasta bollar med hunden och han blev totalt tokig i det såklart….När jag sa att det är bättre med någon annan leksak som man kan plocka undan uppfattades det elakt och konstigt: "Men han gillar ju bollar så mycket…han måste ju få ha lite kul". Då kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att säga "Vad bra, då kan du gå med honom förbi fotbollsplanen sen då, eller så hämtar du honom när han springer till barnen som spelar boll på gatan". Då blev det tyst! 
#8 Tack för tipsen! Aktiv passivitet kanske vore en start innan han lärt sig "gå och lägg dig" Dessvärre gillar han inte att ligga på filtar utan ligger helst direkt på golvet…ibland på en matta. Men vi ska og skaffa en liten bädd och se om han gillar det. I så fall vore det ju toppen att kunna ta med den till folk!
Övade lite passivitet utomhus idag, hur brukar ni göra? Lion (som hunden heter) ville inte lägga sig ner men däremot gick han omkring lugnt och stilla och kikade. När han tog upp nåt från marken och ville leka med ignorerade jag honom helt, så han gav upp ganska snabbt…Gäller det att sitta kvar tills han lägger sig eller tycker ni det är en bra början att han är lugn trots att han går omkring?
#9 Ang. filten så kan du ju använda vad som, bara det markerar lite att det är hans plats. En kudde kanske? Eller där du lägger kopplet? Dina skor? Vad som! ;)
Beror ju lite på vilket lugn du vill ha, vad situationen kräver och vad han klarar av. Som med så mycket annat ;)
Till en början nöjer jag mig mer än väl om hunden kan släppa omgivningen och vara med "oss" så att säga. Fokus ligger inte på det som finns runt omkring utan på vad vi ska göra.
Att han gick omkring behöver inte vara negativt i sig, han testar helt enkelt vad som funkar med dig då ni ju är nya ihop. Snart inser han nog att är du passiv så ska inte ni göra något och han kan slappna av helt. Om det inte går åt andra hållet vill säga, men är du noga med att belöna rätt så ska det nog gå bra :)
Jag är inte överförtjust i den gamla tanken med att gå ut och sätta sig i skogen occh sedan sitta där tills hunden har slutat skälla och har lagt sig, det känns mer som att hunden lägger sig då den har stressat slut på sig själv. Det känns också mer effektivt att öka svårighetsgraden och hela tiden behålla lugnet än att tvinga fram det för att sedan låta hunden stressa sönder sig själv… råder dig alltså att ta det steg för steg! Blir han stressad så gå därifrån och börja lättare nästa gång.
Om hunden sedan lägger sig ned eller inte handlar för mig om dels tid hunden orkar stå, dels vad hunden i sig föredrar. Då den inte "tvingas" till att ligga ned väljer den ju själv. Den måste känna sig bekväm och trygg innan den lägger sig, det är ju inte lika säkert som att stå upp. Vilket det beror på kan man väl se lite av i hur hunden ser sig omkring och reagerar på ljud. Har den full koll är det förmodligen en bit till tills den känner sig trygg.
Och åt andra hållet, vad säger att att en liggande hund är lugn och inte bara trött?
Å andra sidan är ju läggandet ofta ett gott tecken på att hunden slappnar av och vilar, plus gäspningar och "stora sucken" är det ett fint passivitetstecken! Men som sagt, begär det inte utan ta målen steg för steg. Det ska inte bli för långtråkigt heller, och du vill förmodligen inte ha läggandet främst utan lugnet? Det går ju att vara lugn trots att man står(kanske pga underlaget?)! ;)

#10 Visst är det så, att han är lugn är ju viktigare än att han ligger ner =)
Jag tycker absolut inte att han är stressad när vi övar, utan snarare väldigt uppmärksam och nyfiken på omgivningen. Jag upplever alltså inte det som du skriver, att han bara har fokus på mig och vad vi ska göra…Men han gnäller, skäller eller flämtar inte nånting. Det kan hända att han gnäller lite de gånger både jag och min sambo är ute och vill stanna och sätta oss nånstans, men aldrig när Lion och jag är själva.
#11 Hum, fokus kanske var fel val av ord såg jag nu. Uppmärksamhet kanske är bättre? Alltså, hunden är inte hel fokuserad på vad som ska göras här näst men i tankarna väntar hunden inte på att få springa bort till hundarna eller barnen där borta utan på att få göra något med ägaren… hunden begär och vill inte ha något att göra men skulle aktiviteten gå upp är den riktad mot ägaren… lite klurigt att förklara men jag försöker :)
Hur uppmärksam och nyfiken du vill/tillåter att han får vara är ju upp till dig, och att betänka är ju att första gången är allt alltid mer intressant. Efter ett par gånger har man ju vant sig lite och kan ta det coolare, självklart beroende på hur situationen upplevdes då. Det är som Gröna Lund - man går alltid upp i varv mest under första gången då det är så mycket nytt :)
Att han gnäller när ni båda är med kan bero på att ni brukar göra mer roliga saker när ni är ute allihopa och att han har en förväntan som orsakar gnället, eller attt han helt enkelt känner sig som nummer 3. Lite uppmärksamhet då och då, oftare i början och sedan längre mellanrum mellan tillfällena kan dra ned även på det gnället. Och att fortsätta fokusera på ett lugn hos honom även när ni ökar svårighetsgraden med att gå ut båda två - det är ju ändå en förändring som kräver mer av hunden.

Det känns som att jag är inte på rätt spår då. Det svåra är ändå vad som är lagom nivå på träningen. Han är ett år men fungerar lite som en valp. När han kom till oss kunde han inte några kommandon alls (han är adopterad från Irland) och har redan lärt sig mycket! "Sitt", "stanna", "nej" och "high five" kan han utan problem. "Fot" är på gång och likaså "ligg".
Jag kanske helt enkelt har lite för bråttom men tycker ju det är så vansinnigt roligt 

Ju mer jag har läst om stressade hundar, ju mer har börjat ana att det kan bero på överstimulering när det gäller Lion.
Nu har vi kört med koppelpromenader där vi övat att han ska gå fot, att han ska sätta sig vid sidan, att han ska stanna även att jag fortsätter gå osv…Dessutom har vi gjort endel kontaktövningar. Vilken skillnad på hund inomhus! Pinnar och bollar är alltså uteslutna på några veckor. Att jag inte tänkt på vilken stress denna form av aktivitet kan medföra!
Alltid lär man sig nåt!
Om en stund kommer test nummer 1 när det gäller besök! En kompis till mig kommer och det ska bli mycket spännande att använda era tips. Har förberett min kompis på reglerna!
En fråga till bara; hur har ni gjort när ni lärt era hundar "gå och lägg dig"? Nu säger jag detta kommando när han självmant är på väg att lägga sig, och säger sedan "bra". Hur länge har ni övat innan ni börjat använda kommandot?

Hmm… Bra fråga.. Jag tror inte vi tränat aktivt på "gå och lägg dig". Däremot platsliggning, dvs. hunden ska ligga still tills hon får "varsågod". Korta stunder först, sen längre. Och alltid med nolltolerans. Har hon rest sig innan har vi lett henne tillbaka till platsen och givit kommandot igen. Vi har kört det mycket i samband med sök-lekar inne, så hon får en ordentlig belöning i att få leta upp en leksak eller godis.
"Gå och lägg dig" har vi mest bara kört på kvällarna, utan att tänka på att se det som träning. När vi gått och lagt oss har vi pekat på hennes bädd och sagt det. Ibland har vi burit henne dit om hon hellre velat leka, och sagt stanna kvar. Nu mera kan vi säga "gå och lägg dig" när som helst på dygnet och hon går till närmsta bädd.
Hoppas det går bra med besöket! Bra att du förberett gästen, då förstår han/hon också varför du måste ha halva din fokus på hunden, och inte kan vara så social med!
Lycka till!

Jösses, det gick inte alls bra!
Hon va här i två timmar varav Lion gick omkring, fram och tillbaka, fram och tillbaka, i en och en halv timma…låg ner kort stunder (några minuter, flämtande). Sprang runt och jagade svansen (lyssnade dock på "nej") och ville fram till min kompis när vi satt i soffan, gjorde allt för att få uppmärksamhet, han förstod att han inte fick och istället vandrade han runt….la sig ner och flämtade och reagerade på minsta ljud eller rörelse. Om nån av oss ändrade ställning i soffan var han uppe direkt…
En stund innan hon kom var han och jag själva här hemma…Världens lugnaste hund! Han låg i hallen och följde inte efter mig nångång, vilket han brukar göra annars. Tittade upp lite bara när jag gick förbi men la sig direkt och sov igen…
Nu en stund efter hon har gått är han fortfarande stressad, vandrar omkring och flämtar….ingenting funkade på promenaden heller….
Imorgon ska han vara hos min sambos mormor på dan…känner mig riktigt orolig för hur det ska gå! Men inget blir ju bättre av att jag oroar mig…För tillfället känns det ganska hopplöst…
Enda alternativet kanske är att "stänga in" honom på en väldigt liten yta? Men det känns som att han skulle få panik då….
Ena stunden känns det som att han är världens bästa, lydigaste, lugnaste….för att sedan vända på en sekund om det kommer en människa till, eller han ser en boll, eller annan hund….
Jag hade visst ingen direkt fråga men det är skönt att bara skriva av sig när det känns hopplöst. Om någon har nåt ytterligare tips eller som har varit med om liknande så får ni dela med er!

Aj då! Men tänk på att det sällan lyckas på första försöken! Gör du om det här på exakt samma sätt, med samma gäst, kanske varannan dag i två veckor ska du se att han lugnar ner sig! Så det kommer funka till slut, det gäller bara att ha tålamod och inte ge upp! Som du själv sa, ingenting blir bättre för att du oroar dig!
Om du vill kan du prova stänga in honom, gör det vänligt men bestämt. Inget dalt eller ömkande om han protesterar med gnäll eller våta ögon! Om du ser att han får panik, släpp lungt och långsamt ut honom. Gör ingen grej av att han tycker det är läskigt! Men jag tror det går bra, de flesta hundar har inga som helst problem med små utrymmen, en del tycker det är mysigt!
Tänk lugn och tålamod!

#17 Tack för uppmuntrande ord!
Hos sambons mormor hade det gått ganska bra, Lion sprang runt endel i huset men hade vilat en stund också. Däremot blev stackars mormorn livrädd eftersom hunden sprang mot grinden och började stimma när min sambo gick. Hon trodde han skulle rymma! Jag tog ju förgivet att han skulle lämna honom inomhus så att han fick chans att lugna sig med henne, men icke! Min kära sambo hade gått när Lion var på trädgården, såg vilket håll han gick åt och allt!
Kanske inte världens smartaste drag första gången han lämnas….Nu blir det uppläxning när han kommer hem! 
Just nu är sambons syster här och Lion är jätteduktig! Ligger och vilar och kommer och gosar ibland…Jättelugn! Så konstigt att det kan vara så olika…Men i det här fallet beror det nog på att hon sovit här inatt så han har "tvingats" vänja sig…
Känns lite bättre nu i alla fall, bara att kämpa på!