Hur ofta cykla?
Det är sommar nu och även om jag inte får cykla för min kontaktperson vill jag ändå ta korta cykelturer med Ludde. Min fråga är nu till er hur många gånger i veckan kan jag cykla med Ludde utan att det sliter för mycket på honom?

Huskyna kan vi köra med 3-4 gånger i veckan, så att de blir redigt trötta. Fast bara om det är max 10-12 grader, då de drar och jobbar så att de lätt blir överhettade.
Cyklar med Vidar (alaskan husky/grönländare/schäfer) utan dragsele, bara promenadsele när det är varmare. Han kan nämligen ta det lugnare än de andra, och hålla sig till att bara trava.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja jag var ute och cyklade med Ludde nyss i 10 min efter det tog vi en promenad och han gick så sakta, brydde sig inte äns om andra hundar som skällde ut honom.
Men Ludde är ju både malamute och schäfer, två starka raser i en som båda kräver en hel del aktivering. Kan jag då cykla med honom 4 gånger i veckan såvida det inte är allt för varmt?
Vintertid drar han ju sex dagar i veckan men då är det också kyligare.
Jag försöker få till 3 gånger i veckan, funkar bäst schemamässigt för mig/oss. Ser till att cykla när det är svalare, antingen tidigt eller sent, eller under en dag med sämre väder. Och sådana brukar vi ju ha iaf en dag i veckan ;)
Tror absolut att din hund kan må toppenbra av att få göra av med lite fysisk energi! 4 gånger ska inte vara någon fara alls, så länge du tänker på tid/sträcka och att det är relativt till hans ork och motionsnivå.

Malamuten i honom vill nog att ni cyklar 4 dagar i veckan, ett par mil, bara ni får kondis till det. ;-)
Var bara noga med att tänka på temperaturen. Om han har dragsele och jobbar, inte över 12 grader, har han vanlig sele och bara springer, kan det nog vara 15-18 grader, om han tar det lite lugnt.
MVH Elin
#4 Ja jag vill ju hålla hans kondition på topp så han inte blir en hög spagetti i vinter som han blev förra året. Det var ett rent helvete att få igång inom i drag igen pga hans usla kondition då men nu tar jag soffsittar hunden han är på sommaren och låter honom arbeta istället.

Något annat du kan göra, är att köpa klövjeväskor. Börja med att ha fleecefiltar i väskorna, för att vänja honom med dem. Sen stoppar du i en 50 cl vattenflaska (gärna fryst, för att svalka) på varje sida, och går en vanlig promenad. Efter en vecka, i med en flaska till på varje sida, och kör på så, öka sakta men säkert vikterna till han vant sig vid att bära uppåt 10 kg. Då jobbar han, så han känner sig nöjd i kropp och huvud, bygger muskler och svalkas dessutom av isen han bär.
MVH Elin
#6 Jo jag har haft den tanken och kollat ut några väskor redan. Ska ta mig an att köpa en så snart som möjligt.

Såg i en annan tråd att du är mitt i flytt och har dåligt med pengar. Börja därför med de billigare klövjorna, finns på djuraffärer för runt 200 kr. OM han gillar det, och ni börjar få i ett par kg i dem, så köper du ett par som har mer kvalitet, ex laika. Väskor för 600-1500 kr har bättra passform, sitter bekvämare på hunden, är mer ergonomiska och håller för mer vikter. De billigare brukar botten gå ur på, när man har 2-3 kg på båda sidorna.
MVH Elin
#8 Jag måste tyvärr ha en ställbar pga hans underliga kroppsbyggnad precis som jag har på dragselet och dem kostar runt 1 200kr.

De billigaste kan du ställa lite, men om du inte ska bära så mycket i vikt, kan en sån duga, bara den sitter hjälpligt.
MVH Elin