Vattenförgiftad??
Jag och min hund var på valpträff i helgen och efter det så blev hon sjuk.
Hon springer och bajsar överallt ( ute då ) och har blivit lite emmlig kan man väll säga. Hon är väldigt självständig men sedan vi kom hem så har hon följt efter mig hela tiden och ska vara i knät osv.
Uppfödaren hade en Damm med stilla stående vatten, hon sa att det var helt ok att dricka där ur men jag trodde ju inte på de för fem öre. Så jag sa ju åt Bella när hon var på väg att dricka. Men uppfödaren sa att hon kunde men jag ignorerade det. Så jag stog och pratade lite och när jag kollar till Bella så står hon och dricker ur dammen!
Jag tog ju genast bort henne där ifrån. Sedan dess har hon haft deare. Vattnet var helt grönt och fullt med mörk gröna alger. Nu har det andra dagen hon mår så här.
Ska jag ringa veterinären?
Jag vill svara ja.
Alltid ringa veterinären när man är osäker, speciellt när det gäller små valpar!
Nu är det så att jag inte har fastat henne ett dygn ska jag göra det innan jag ringer för att se om det går över?
Du ska ringa veterinären och rådfråga om det är förgiftning. Nu. Och då kan du fråga veterinären om hur han tycker du ska göra.
Det kan vara bagatellartat, MEN kan vara allvarligare också. Så jag tycker du ringer och pratar med dom. Och har din veterinär stängt går det bra att ringa jourklinik i stället. Strömsholm eller något närmare dej.
Och kom ihåg en sak. Det finns inga dumma frågor. Så ring.
Lycka till och hör gärna av dej och berätta hur det går

Säger som dom andra - ring vet.
Tråkigt av uppfödaren att säga att det var okey att dricka ur ett sådant vatten. H*n borde veta bättre, tycker jag 
Lycka till iaf, hoppas att det inte är så allvarligt.
/ Bella
Jo jag ska göra det för nu har hon börjat kissat jätte mycket samt så dräglar hon massa. Men nu ligger hon och sover i våran säng.

Har du inte ringt veterinären än? Valpar torkar ut lätt och fort av diaré…
Var det bara hon som drack där? Tänkte valpträff borde ju fler än hon lockas till att dricka där? Kolla isf om fler blivit sjuka Är det så kontakta uppfödaren o be dom sätta nät runt dammen för satt slippa fler sjuka hundar. Ring vetrinären får detta låter inte vidare bra.

Oj, tänkte inte på att hon dessutom var valp!
Om jag var du skulle jag ringt jour med en gång, inte om en stund utan NU.
En valp som får diarré som håller i sig torkar ut fort, och sen går det ännu fortare utför.
Hon är väll inte val precis 13 månader men ändå! Nu spyr hon oxå men vill inte dricka vatten, har ringt veterinären men det blev telefonsvarare så jag fick tala in ett meddelande så skulle hon ringa upp.
Det är bara de att Dom stänger telefonen kl 24!
Hon är jätte trött och vill inte lämna min sida. Börjar bli riktigt orolig nu när hon spydde oxå, det var ganska mycket hon spydde oxå.
Det var flera av hundarna som drack men några av dom är vana med bakteriefloran i det. Och uppfödaren är så envis med att det inte är något fel på hennes vetten. Hon drack det till och med själv! Men det verkade ju som om hon gjorde det ofta så hon och hennes hundar är väll van med bekterierna.
Ring en jourveterinär och fråga om råd! Vart bor ni? Distriktsveterinärerna har jour. Ring din närmaste distriktsveterinärstation eller någon annan veterinär/djursjukhus med jour.
När man misstänker förgiftning tycker jag absolut att man alltid ska kontakta veterinär.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
okej har pratat med veterinären och hon sa att om det blir värre eller hon börjar spy vatten så skulle jag åka in.
Annars så skulle jag ge henne potatis i morgon lite i taget för att se hur hon reagerar. Om allt är bra så skulle jag sakta och mycket försiktigt gå över till hennes vanliga foder. Men Bella skulle äta pasta/potatis dom närmate dagarna så allt blir rätt i magen.
Så nu håller jag tummarna på att hon blir bättre XD Kommer förmodligen inte få sova så mycket i natt men det gör inget.
Och i morgon medans jag är borta under dagen så skulle mamma hålla någran uppsikt över Bella och ringa om något förändras.
Sa veterinären verkligen att du skulle ge pasta och potatis till henne?
Någon som vet hur detta kommer sig?
Jag måste missat någonting i min utbildning till djurvårdare.
Tycker också det lät konstigt 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Potatis kan inte min hund äta då spyr hon. Jag hade någ gett den välkokt ris o kokt färs lr kyckling okryddat.
Kokt ris och senare kokt vit fisk tillsammans med det eller eventuellt kyckling. Men verkligen inte pasta eller potatis!
Hundar ska inte äta potatis.Kommer dock inte ihåg varför men det ska dom absolut inte.

Herregud vad hemskt att en veterinär ger sådant råd när det är så dåligt… :(
16, våran vägra äta kukt fisk därmed vart det kycklinfele kokar det tillsammans så smakar det gott men fisk är mildare annars för magar.
Jag fattar inte hur en vetrinär kan ge såna här tips om kokt pasta o potatis… Potatis o ris ger man till barn som kräks ett tag men potatis är inte bra för hundar, det ger ingen nytta alls tvärtom.
12, Hur mår hon idag? Har du kontaktat vetrinär idag?
kollat gärna om fler hundar vart dåliga av vattnet på valpträffen. ? Då bör uppfödaren sätta fårnät runt dammen för slippa fler insjukna vovvar.

Gäller inte det rå potatis? Rå potatis innehåller solanin och chaconin (hur det nu stavas) och det är ju inte bra för människor heller…

Nykokt avsvalnad potatis, mosad med lite smör, kan göra underverk för en hundmage. Fick tipset av min veterinär, som är hunduppfödare. Rå potatis är inte nyttigt, fast farligt, njae, möjligen i stora mängder…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
21, Okej bra att du skriver det för kanske kan vissa äta potatis :) o det hjälper med.
är dok nyfiken på hur denna hund TS mår idag?
Jag gav henne koktpotatis såklart XD
Nu mår hon jätte bra XD Och äter som hon ska, men det blir lite knasigt när vår andra hund äter en annan mat. Bella blir så sur då hihi.
Men jag kommer aldrig lämna henne ur siktet nästa gång vi är där hos uppfödaren..
Det är alltid härligt att få höra att din hund mår bättre. Fint av dej att berätta, då man inte kan sluta fundera hur det gått för vovven.