Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3788 ggr
TeamVanity
0

Inkallning - HJÄLP.

Hej, jag har en siberian husky, tre år gammal som både smiter och struntar i inkallning. Hur gör ni för att träna inkallning, jag tar emot alla tips men undanber spydiga kommentarer och liknande…Ha en bra dag!

tsset
0

Om hunden inte stannar hos dig utan dra iväg är det något längre bort som är roligare och mer intressant än vad du är. Du är mindre värd att hänga kvar med än det där borta, alternativt tanken av det han kan hitta där borta.

Lyssnar hunden inte på inkallning kan det bero på att du inte tränat in det tillräckligt väl så hunden vet vad den ska göra, att du gjort störningarna för stora för tillfället vilket ger misslyckande eller att det helt enkelt inte är värt att lyssna. Din hund vet att den tjänar mer på att dra iväg och inte lyssna på dig än att göra som du vill.

Vill du att hunden hänger med dig får du se till att bli mer intressant och värd att vara med för hunden. Var källan till allt gott! Lek med din hund! Släng godis omkring dig! Ju roligare du är, desto längre tid kan gå mellan tillfällena du "är rolig"(att ni alltså går normalt) utan att din hund drar. Vet man att det ibland delas ut 10 kronor vid ica och tio kronor inte är så mycket värt för en själv så går man nog inte dit så ofta, men delas det ut 10 000 kr kan man säkert gå dit hundra gånger om dagen och få utdelning var tredje månad, men ändå fortsätta gå förbi för att "det kan hända". Förstår du tänket?

Vill du ha en fungerande inkallning så se till att din hund först och främst förstår vad det innebär. Se också till att det du belönar din hund med är tillräckligt mycket värt så din hund direkt gör det du vill när möjlighet ges.Tänk 10/10 000 kr. Finn vad som är värt mest hos din hund! Vad det är är olika för alla hundar.

Tänk också på att när du byter miljö och störningarna ändras så blir det svårare för din hund. Håll därför gärna hunden i lina så du har chans att "rädda" situationen tills du vet att "det fungerar 99 av 100 gånger här", på ett ungefär.

Så, i kort - bli mest intressant för din hund, den som är mest värd att hänga kring. Gör inkallningen förståelig och träna på RÄTT nivå, och belöna på rätt sätt!

studs
0

Själv blev jag tippsad om att börja i långt koppel,kalla på hunden oh hjälpa henne i rätt position , visa henne att hit ska du komma.. dålig på att förklara, har själv inte hunnit testa :P

Vattnadal
0

Jättebra tips ovan, träna efter det, men kom ihåg vad du har för ras. De har massor av egen vilja, ännu mer jakt i sig, och det är mer ovanligt med sibbar som kan gå lösa än de som inte kan det.Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

studs
0

håller med föregående talare, jag har en omplacerings tik som är blandning husky/schäfer är inte ute efter att ha henne lös faktiskt med för att kunna låte henne gå på mer lina eller att befästa saker bättre på min andra hund tro jag att denna metod kan va bra :)

tsset
0

#3 Haha, visst är det så! Var hund och var ras kräver olika belöningar för att något ska vara "värt". Jag menar, labben är ju utmärkt på matbiten men det där med kamp får man oftast draaa ur dem! (för att inte tala om allt som kräver fysiskt arbete, inom "vissa" delar av rasen…tyvärr…) Och en annan ras är tvärtom - eller bara just denna individ.

_Är väl därför det ibland är så svårt när en hundägare byter ras helt och hållet - det blir liksom svårt att anpassa sig till det nya och det gamla funkar inte trots att man ibland vägrar förstå varför kötbiten inte är värd mer än att jaga efter ett löv… obs, tappa spåret!
_

TS - det blir kanske till att gnugga geniknölarna rejält för att hitta det som är mest värt! Eller, mer värt än det din hund vill göra i nuläget.

Tipsar om att faktiskt ta ett par rena lek-pass, där du och din hund BARA ska leka och ha kul, inga krav! Det du vill nå är det han tycker bäst om, så testa allt. Du ska lista ut vad han går igång bäst på, vad han älskar. Mat, kamp, springa, kela, klia på magen, gräva, jaga varandra, jaga efter boll, lukta på kissfläck… gillar din hund att dra kanske du också kan komma på ett sätt att belöna med detta? :)

TeamVanity
0

Åh, jag är så tacksam för era tips.
Målet är att kunna ha henne(Nikita) lös
i till exempel skogen eller bland andra hundar,
som de hundträffar vi börjat gå på (en stor fotbollsplan,
ej inhängnad där vi är flera som släpper hundarna lösa).

Hon var superduktig igår men idag gick det åt 
skogen efter ett tag och hon smet iväg åt andra hållet,
lämnade hela flocken och försvann. Misstänker att hon fick upp
ett spår, som uppenbarligen var intressantare än mig, och alla
andra hundar med.  

Tack igen för alla tips, fortsätt gärna
med de råd ni har!

TeamVanity
0

För övrigt så kom jag på några saker…:

1. Jag har använt kommandot "kom hit" både när jag vart glad
eller irriterad för något (jag vet, dumt) men om jag bytte kommando till tex "häråt", och bara använde det vid inkallning, och såklart ger henne massa belöning och liknande. Låter det vettigt?

2. Jag har en uteplats på 5x3 m, kan jag träna lite inkallning
och positiv betingning på den, till att börja med? Eller
ska jag börja köra direkt på en tennisplan som finns i närheten?

tsset
0

1. Absolut!

2. Det ska/kan nog gå bra vilket som, så länge du ser till att hon förstår vad du menar och att hon inte blir för störd av omgivningen. Kanske är hemma bäst att börja med? Nära och bra, ger många tillfällen att öva och hemma brukar hundar vara mer uppmärksama än ute bland allt som kan störa er kontakt :)