Hundar iFokus

Hundar

Etikett: jakt
Läst 4274 ggr
Mexxie
0

Whippet/greyhound - jakthund i Saudiarabien?

Jag har en klasskompis som är ja, fjortis. Hon vill inte ha en Chihuahua som de flesta andra fjortisar jag mött - utan hon skämtar väl lite (vet inte om det är skämt eller allvar) att hon ska köpa en rottweiler som ska heta Ralf. Hon kan ingenting om hundar och att skämta om att man ska köpa en rottweilerwalp (en tuff hane ska hon ha) som första hund är väl inget som låter speciellt klokt.

Vi kom in på ämnet Whippet, och hon tyckte att de var söta och hon ville ha en som hon kunde motionera med. Sen sa hon:

- Jag har hört att whippets och greyhounds används till jakt i saudiarabien.

Jag var HELT säker på att detta inte är sant - jag menar- vad kan man jaga där liksom? inga rådjur iaf. Och jag har aldrig hört att man jagar med whippet.

Jag ville inte starta något tjaffs - hon har "alltid" rätt enligt hon själv.

Jag sa nej, det är inte sant och försökte komma ifrån ämnet. När jag kom hem tänkte jag - jag är helt säker på att de inte används till jakt - och definitivt inte i saudiarabien, men jag ville veta vad ni säger om detta.

Är det sant eller falskt?

[Hilo]
0

Vet inte om det är salukis som är jakthundar där.. vet inte om det är just i saudiarabien, men något "sånt" ställe, med en massa öknen är det.

Såg en lång domumenatär om just det för något halvår sedan..
Hur det är med whippet och Greyhound vet jag inte

Kalashnivik
0

Greyhond har ju andvänds på jakt på Kanin/hare, (Crousing?) kanske inte i saudiarabien men i europa. Nu är det olagligt med crousing på kanin.

Whippet andvändes till jakt på småvilt i England…

hoppas jag inte är helt ute och cyklar ;)

Maddepadde
0

Ptja, just Greyhounden och Whippeten används väl kanske inte främst som jakthund i Saudiarabien, men finns väl säkert de individer som används till det också.
Däremot är det ju jakthundar för småvilt från början.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Liiniz
0

Som #1 säger har jag sett en dokumentär(tror att det är samma dokumentär) där det är salukis som är jakthundar i de mer "ökenländerna". I den dokumentären är jag nästan 100% säker om att det var i Egyptien från början då de ville ha en snabb jakthund som även var väldigt snygg och praktfull och skulle passa att vara en faraos husdjur. De jagar mest kaniner/harar, det kan vi garanterat säga att kaniner finns nästan överallt.

Tror att din klasskompis har kopplat salukis med whippet och Greyhound! Är väldigt snabba raser allihop och det kan ju vara rätt lätt att blanda ihop ibland xD Tror dock inte att hon borde ha en rottweiler och om hon är en fjortis så säger hon det mest för att få uppmärksamhet och lär förmodligen inte köpa en rottweiler =P Men om hon nu skulle köpa en rottweiler så hade hon garanterat fått en tuff kille, både mot henne och alla andra, rottweiler är en tuff ras i sig sj och behöver mkt diciplin och motion (har sj en rottweiler på 5 månader men har varit i kontakt mkt innan med rottweiler), tror att hon borde börja med en lite lättare hund till att börja med, som tex en labbe eller golden som är kända frö lugnt temperament och kärleksfullhet =)

Lycka till och försök att inte reta dig för mkt på henne, svårt när man är hundmänniska, fjortisar är mkt snack och lite aktion!

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Mexxie
0

#4 Tack, och det var just harar hon snackat om.

Jag är helt övertygad att hon inte kommer köpa någon, bara status i denna tjej, tyvärr.

Liiniz
0

#5 har stött på en del sådana töser innan men de kommer att växa ur det. Status är mkt för många då det är deras enda källa till uppmärksamhet och bekräftelse! =P

Hoppas att allt går bra! =)

Mvh LinaGlad

Mexxie
0

#6 Tja, jag tycker ändå jag är liiite coolare än henne, jag har ju en hund X)

Liiniz
0

#7 haha gör du rätt i xD

Mvh LinaGlad

[Hilo]
0

Synd på sådan attityd - morsan har en granne som tänker lite som din polare.
Skillnaden är väl att hon gjorde slag i saken och köpte sig en valp.
Någon mix.
Vid sex månaders ålder dödade hunden sin första, och förhoppningsvis enda hund.

Nu har han munkorgstvång men när mamma frågade om hon skulle gå kurser fick hon till svar.

"Nää, behöver jag inte, jag ska träna honom själv, och göra honom ännu biffigare"

Liiniz
0

#10 men Oj det är ju för tusan farligt =O Inte hundens fel, bakom en bångstyrig hund är det ofta en väldigt oerfaren hundägare bakom. Synd att hon har en sådan attityd och synd om hunden för det verkar som om allt med den ropar på ledarskap. Verkligen synd och jag hoppas att hunden inte lyckas skada andra hundar igen =(

Mvh LinaGlad

Mexxie
0

#9 Vissa planerar verkligen inte innan sina köp - speciellt nu när det handlar om ett liv som man ska sköta i 12 år.

Karizma
0

jag såg en mycket bra på tv ang dess som jakthundar de är uthålliga o snabba. det hade en rovfågel till hjälp den spana ut bytet rätt intresant tv pogram kanske var det samma som 1 såg?

[Hilo]
0

#12 Hmm kanske det.. Såg inte hela, missade inledningen. Men minns att det var väldigt intressant att se hur dessa hundar hade det, och hur de tränades och arbetade..
Vart riktigt förvånad över hur pass bra de hade det!

Mischa
0

whippet och greyh. har inte använts i saudiearabien…dom har egna vinthundsraser, men alla vinthundar är i princip gjorda för samma jaktform dvs hetsjakt och som är en olaglig jaktform i sverige.

≧◔◡◔≦

Trollhassel
0

Vinthundar är jakthundar. Det gäller alla vinthundsraser. Vart de används och till vad har jag inte i huvudet men jag vet att salukis har använts som jakthundar i saudiarabien. Whippets, england och greyhounds i europa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Linnea
0

Afghanen har säkert använts i saudiarabien iaf.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elcyion
0

Saluki används i arabien och andra intilliggande länder som jakthund på småvilt (harar och kaniner) samt större byter (gaseller). Söker du på youtube på saluki hunting får du upp lite olika filmer med hundarna i arbete.

Galgon används på liknande sett i Spenien och länderna runt om spanien.

Greyhounden är från början en societetshund i england (har jag för mig) där den användes som jakthund. Endast adeln fick lov att äga dem.
De är avlade för småvilt + rådjur/hjort.

Whippeten är en fattigmans Greyhound på den tiden "vanligt folk" inte fick lov att äga greyhounds. Det är en liten hund (billig att hålla i drift jämfört med greyhounden) men samtidigt en fullfjädrad jakthund.

Vad alla hundar inom vinthundsgruppen (grupp 10) har gemensamt, är att alla hundarna jagar först och främst med synen, har extremt bar syn (ser långt), är mer eller mindre sprinters som ska jaga ikapp levade byten själva och döda dem.

Inom vinthundsgruppen har du:

Saluki (lång- och släthårig)
Afghan
Greyhound
Whippet
Borzoi
Irländsk varghund
Skots hjorthund
Italiens vinthund
Sloughi
Azawakh
Chart polski
Galgo espanol
Magyar agar

Det typen av jakt som vinthundarna utför är olaglig i Sverige och våra närmaste grannländer. Men den är fortfarande laglig i spanien, England, Irland… Länder där raserna fortfarande är stora.

Sök på youtube på harecoursing, och du kommer att få upp filmer på whippets och greyhounds som släpps på levande hare som sport.

Jag såg också tv-programmet som nämns ovan. Där tog de upp att salukins roll som jakthund (nere i Arabien och länderna runt omkring) mer och mer håller på att försvinna pga de djur som den är avlad för att jaga är utrotningshotade pga för hård jakt.

Medarbetare på jack russel terrier