Inflamerad bukspottkörtel.
Är det någon som kan ge mera info om detta? har en koppis vars malle fått diagnosen av vetten , men tydligen väldigt dålig info, så vore glad om någon viste något.
Vet inte själv men hoppas någon annan kan svara.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har nu läst i min bok "Hundens sjukdomar"
Så här står det i den om inflammerad bukspotkörtel- Pankreatit.
"Är i regel en akut uppträdande sjukdom, som kan ha ett häftigt förlopp med intensiva kräkningar och buksmärtor. Orsaken kan vara tarmbakterier eller andra bakterier, som når körteln direkt från tarmen via dess utförsgångar eller via blodbanorna. Hunden har ofta feber, den äter inte och om den försöker dricka, kräks den ofta upp vattnet igen. Allmäntillståndet är påverkat. Om första delen av tunntarmen framträder rak och utspänd på röntgenbilden kan pankreatit ibland misstänkas. Blodprov visar ibland förhöjda serumvärden av det stärkelsespjälpande enzymet amylas, som på grund av inflammationen i bukspottkörtelcellerna istället för att utsöndras till tarmen läcker ut i blodet. En hund med akut pankreatit måste i regel vårdas på djursjukhus och där ges framför allt antibiotika, smärtstillande och vätskedropp, tills den åter kan äta och dricka tillräckligt. Trotts intensiv behandling är sjukdomen ibland så allvarlig att det inte går att bota hunden."
Jag har även läst på nätet att en veterinär har sagt att man kan ge bukspotkörtel från nöt eller svin. Detta är ingen mirakelkur utan hjälper hunden att gå upp i vikt och må lite bättre, denna skall ges rå och inte tillagas på något sätt. Pankreatit är oftast livslång behandling på.
Hoppas detta hjälpte lite, kanske kan vara svårt att förstå det som stod i boken dock 

Men.. Ställde inte du den här frågan inne på Blandrashundar.iFokus också? Du fick ju ganska bra svar där om jag minns rätt..