Kastrering/parning
Jag undrar vad ni tycker om att låta min 1-½ åriga schäfer kille para sig innan han blir kastrerad. Han har tyvärr ingen stamtavla men väldigt fin! (Tycker ju jag såklart). Tycker ni att han ska få göra de eller inte? Jag vill låta han para sig en gång innan han blir kastrerad både för att jag vill se hans avkommor och det för att han ska bli pappa innan.
Skriv gärna för-nackdelar!
Varför avla på en hund utan stamtavla?
Varför har han ingen stamtavla..?
Jag säger - Kastrera utan att para.. Han måste inte ha avkommor.
Det är bättre att kastrera innan han får chans att para. Om du har otur så får du kanske en hund som reagerar väldigt starkt på tikar trotts att han är kastrerad. Då han fått "smaka på det goda" så att säga.
Att man ska låta en hund bli mamma eller pappa bara för att, tycker jag är väldigt fel.
Så jag tycker du ska kastrera med gott samvete, blir lugnast för alla parter för den delen 
Hur mycket vet du om din hund och din hunds hälsa? Vet du om han bär på några sjukdomar eller om han har anlag för något? Vet du om det finns en risk för att hans avkommor kommer att drabbas av klåda, allergier, höftledsfel, dövhet eller något sådant? Vad vet du om den tänkta mamman och hur mycket av det kan du vara hundraprocentig på?
Varför ska valparna sättas till liv? Vilken funktion fyller dem? Har du tilltänkta köpare eller kommer ni stå där med en kull ingen vill ha?
Är du villig att sätta en kull valpar i liv, utan att kunna garantera att risken för problem är minimal? Kan du stå stolt när du får höra att en av avkommorna drabbats av något genetiskt fel? Är du villig att ta den risken? Ge en valpköpare de problemen och kanske också den sorgen?
Isf. Kör hårt. Men jag skulle då aldrig vilja riskera ett par valpars liv bara för att min hund ska få bli pappa… man måste inte bli pappa för att må bra!
Kastrera istället, då din hund är utan stamtavla är risken större att det finns något "felaktigt" i honom som ingen valp förtjänar att drabbas av.
Tänk om, tänk rätt!
Är han renrasig så finns där antagligen en anledning till att han inte är registrerad. Oftast är anledningen att nån eller bägge föräldrarna inte var lämpliga för avel och isf är inte din hund det heller tyvärr.
Men vill du absolut para så tycker jag du ska AD/HD-röntga honom först..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#3 Jättebra skrivet! Håller helt med!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Han har ingen stamtavla för att hans mammas har kommit bort. Hennes föräldrar har och hans pappa har så de ser jag inge fel i.
Sen förstår jag inte,varför skulle inte blandraser få para sig då? De kan ofta bli väldig bra valpar. De är riktig otur om man ska få missbildade valpar. Samma sak min moster har en snauser/dvärg pudel balandis som ska para sig med min mammas blinda japanska spets. Det tycker jag inte heller är fel. För dom ska väl oxå kunna föröka sig. För se så mycket man har avlat sönder,tex Schäfer. Dom kan ju knappt gå längre… Jag tycker att de är mer fel att para två "kräftstjärtar" (som jag kallar dom nya schäfrarna) än att para två blandisar bara för att dom inte har stamtavla.
Men detta skriver jag för att jag vill veta hur ni tänker om detta.
#6 Anser att blandrasavel är onödig. Jag röstar för att du ska kastrera hunden.. Vad kan dina valpar bidra med, mer än "fina hundar"..
De gör inget för rasen för de har ju ingen stamtavla

#6 Vadå att stamtavlan har kommit bort? Är hon id-märkt och reggad så bör det väl gå att kolla upp vem hon är ändå, och då hade hennes valpar kunnat reggats om det bara var det som var problemet.
Klart att det kan bli bra valpar! Men man har ingen ordentlig koll, det är svårt att veta allt om sjukdomar och andra problem som finns, och det är onödigt att föra över det på nya individer.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#6 Hans mammas stamtavla har kommit bort? Näe, den håller inte. Alla reggade hundar har stamtavla och skulle man tappa bort pappret kan man alltid få ut ett nytt från skk. Dessutom hindrar det inte att avkommorna blir reggade. Så det finns en annan anledning till att din hund inte blivit reggad och tyvärr har du inte fått höra den!
Skulle därför råda dig att gå igenom din hunds hälsa, han kan vara eller bära på något då förhoppningsvis inte vill att din hunds avkommor ska drabbas av. Börja med höfterna, för det kan mycket väl vara den egentliga anledningen till att uppfödaren valt/kunnat regga.
Sen handlar det inte om tur och otur i huruvida valparna blir friska eller inte. Det handlar om generna och vad varje hund riskerar att föra vidare på sina avkommor. Som jag sa ovan - vad vet du om din hunds hälsa? Din hunds förfäders hälsa? (och då menar jag inte bara i raka led utan även mormors syskon, halvsyskon osv). Vad vet du om tänkt mors hälsa?
Vet du vad du riskerar att ge några annars fina valpar, bara för att du vill att din hund ska få para och du vill se avkommorna? Är det värt det?
Ska allt få föröka sig tycker du? Trots att avkommorna kan drabbas uttav alla möjliga fel som kommer ge dom ett otroligt lidande?
Din mors hund, är den bilnd pga generna eller en olyckshändelse? Om gener, vill ni föra vidare detta till fler valpar? Vore det inte bättre för valparna att få födas med synen i behåll? Eller är det viktigast att alla få para sig?
Förstår du vilket samhälle vi skulle ha om alla tänkte som dig? Ju fler hundar desto fler som far illa, hamnar i fel händer och missköts. En avel där man inte kollar riskerna med aveln kan och kommer ge otroligt mycket problem för hundarna och deras ägare. Sjukdomar hunden fått av sina förfäder som ingen är medveten om och man tror att hunden är aggressiv när den egentligen bara har sååå jäkla ont.
Varför vill du riskera så många valpars liv och varför är det så viktigt att din hund ska få stoppa sin pinne i ett hål?
Min mammas hund var den enda i kullen som blev blind och därför finns det bara en liten risk att hans barn skulle bli blinda.
Jag vill att han ska bli pappa för att jag tycker att det är en underbar hund. Och har mer för att man skulle avla på det bra än det dåliga. bara för att han inte har stamtavla så behöver ju inte de betyda att han har massa sjukdomar. Dom som jag köpte honom om nämnde inget om att nångon i hans släkt skulle ha några sjukdomar som han skulle kunna få eller föra vidare. Eftersom att de är mina vänner om födde upp honom så litar jag på det. Det med stamavlan på hanns mamma kanske jag missuppfattade eftersom jag bara lyssnade på halva örat,just då. Det var min låtsas mamma som var med då också och hon har oxå en av deras hundar och det bor två till ur den kulen som jag träffar ofta och ingen av dom har nå problem eller sjukdomar.
Så du menar egentligen att de är fel på min hund bara för att han inte är reggad? De har du ju ingen aning om. Han är sjukt underbar och fin i både kropp och sinne. Det enda som jag inte tycker om är att han är för smal. därför ger vi han vitaminer och ska avmaska honom hjälper inte edt ska vi till vet.
Tycker att ni har konstig syn på hundar och avel… Jag mena inte att alla hundar ska para sig. Dom som har fel/sjukdomar ska såklart inte para sig. Men är det en fullt frisk fin hund som jag skulle vilja ha valpar efter tycker jag att ni värderar fel.
Ni har skrivit frågor om tiken och där har jag inga svar pågrund av att jag inte har börjat leta för jag samlar på mig olika för och nackdelar. Som jag skrev i första inlägget ville jag ha BÅDE för och nackdelar men har hittils bara fått nackdelar och de kan de ju inte finnas..

#10 Fast jag kan faktiskt inte se några fördelar med det, mer än att det blir söta och kanske underbara valpar.
Att avla på en hund som man egentligen inte vet något om och som dessutom inte är reggad och alltså inte kan tillföra rasen något.
Att han och hans syskon är okej så vitt ni vet betyder inte att det inte kan hänga med sjukdomar som kan föras vidare på hans valpar.
Du måste se till alla risker innan du tar ett så stort beslut.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#10 "Så du menar egentligen att de är fel på min hund bara för att han inte är reggad?" Svar nej, det där är något du själv formulerat ihop. Jag har då aldrig sagt det, så vänligen låt bli att hitta på sånt som inte sagts.
Jag menar att det finns en större risk att din hund har något fel i sina gener då du inte fått papper på din hund - ja. För, ärligt talat, vad vet du om din hunds hälsa? Vad vet du om din hunds föräldrars hälsa? Ta reda på det innan du ens funderar på avel, annars riskerar du att de stackars avkommorna får rejäla fel och det är ingen annans fel än ditt!
Hur snäll och fin och vacker din hund än må vara kan han bära på gener som ingen vill att en valp ska få - inte ens du, hoppas jag?
Gener kan spöka och ha sig, ibland hoppar de över flera led innan de dyker upp igen, jag är rödhårig och det enda spår av rött hår som finns i min släkt är en individ fyra led bakåt. Riktigt låga odds alltså, men ändå slog det ut. Samma sak kan ske med de valpar du tänker sätta till liv!
ibland krävs det att båda föräldradjuren bär på anlag för att det ska slå ut. Alltså kan din hund och dennes förfäder och syskon haft ren tur - eller att uppfödarna faktiskt avlat medvetet för att undvika att anlaget ska slå fullt ut - och avlar du nu, utan att veta vad din hund bär på är risken större att det slår ut än om du varit medveten om vad din hund kan bära på.
Din mors hund är ett tydligt exempel på att det kan slå ut hursom, och det är fullt möjigt att det föds en eller flera blinda hundar i den kullen. Men det är alltså något ni medvetet vill ska hända? För annars skulle ni väl inte avla på hunden?
Som sagt, hur fin och snäll din hund än är - vad vill du att han ska föra vidare till sina avkommor? Hur mycket VET du om din hund för att kunna vara säker på att avkommorna blir friska och krya individer? Eller skiter du fullständigt i vilka risker som finns med aveln - bara för att det kan bli snälla och fina avkommor?
Är en sjuk valp, som lider av höftfel och klåda och epelepsi ett bra avelsresultat tycker du, bara för att mamma och pappa var snälla hundar? Det är mycket möjligt att det slutar så, kan du då stolt stå däroch se alla förtvivlade och sörjande valpköpare i ögonen?
Bryr du dig inte alls om vilka sjukdomar och fel valparna kan få? Vad vet du egentligen om din hunds hälsa?
#10 Jag hoppas att du tänker göra alla tester på din hund före parning (och kräva detsamma på tiken) som en ansvarsfull uppfödare gör. Som någon redan sagt så behövs inte stamtavlan vid registrering av valparna utan det går att regga valparna ändå så länge bägge föräldrarna är reggade. Stamtavlan är också den minsta kostnaden i att ha en kull så det ligger något annat bakom att din hund inte är registrerad.
En hund kan gå genom hela livet med defekter utan att det syns men det kan slå illa på valparna efter en sådan hund. Är det något du vill medverka till?
För att inte tala om de kostnader du riskerar att dra på dig om något skulle vara fel på valparna! Blir de sjuka och klassat som ett dolt fel så är det du som uppfödare som får stå för utgifterna som uppkommer tills valparna är 3 år. Antingen genom att du har en doldafel-försäkring eller att du får ta pengarna ur egen ficka.
Jag har själv världens underbaraste blandis men skulle aldrig drömma om att låta honom bli pappa trots att han är frisk, sund och underbar på alla sätt. Jag vet inte något om hans gener så därför vill inte jag riskera att sätta sjuka valpar som kanske inte får ett fullgott liv till världen. Det är mitt ansvar som djurägare anser jag att inte avla på otestade hundar.
/Ingalill
Tyvärr har du blivit lurad om du fått reda på att orsaken till att valparna inte är reggade är för att mammans stamtavla har kommit bort. Är hon registrerad så är hon, stamtavlan är bara ett bevis på pappret allt finns även hos SKK.
Din hund ser måhända frisk ut, det gjorde min med men hon hade diskbråck vilket kunde ha visat sig efter första kullen om det var så att hon skulle till avel. Vet du hur höfterna ser ut? Schäfer har mycket problem med höfterna och även sjukdomen L7S1.
Blandraser är kanske friska i första generationen, men vad händer sen och vem kontrollerar? Inom renrasiga hundar kontrollerar man det som klassas som hälsoproblem inom rasen. Det försvinner ju inte bara för att man parar blandraser, däremot kan jag nog säga helt säkert att blandraser med berner/schäfer och liknanade raser inte har riktigt koll på hd, ad, PNP och andra sjukdomar som kan vara rasbundna. Tyvärr.
Jag tyckte min hund var jättego och skulle gärna ha en valp efter henne, men det är inte tillräckliga kriterier.
Säger som #13
Att om du nu tänker para din oreggade hund så kan du ju iallafall göra de blivande valparna tjänsten att kolla upp din hund innan. Gör armbågs -och höftledsröntgen så att det inte finns nån avvikelse där, hunden behöver inte halta fram för att det eventuellt ska finnas nåt fel, men för att det inte ska gå vidare i släkten så är det ju ett smart drag ändå. Anledningen till att man vill att hundar som ska användas i någon form av avel ska vara reggade är just att man ska ha koll på vad det är som förs vidare, för även om just den individen som man parar är fullt fräsch och jättetrevlig, så kan det ligga vilande och när hunden sen får valpar så kan det slå ut hos dem och man får trasiga hundar som inte hade behövt vara det om föräldrarna varit kollade och man haft lite insyn i släktens sjukdomshistoria.
Min mammas hund röntgades nyss och har precis genomgått mentalbeskrivning mm, finns inga planer som helst på att para med honom (trots visat intresse på från uppfödare i rasen på utställningar) men vi har gjort det ändå, så att vi vet att vi har en frisk och sund hund.
Din hund lider inte av att inte få para sig innan han kastreras, snarare tvärtom. Du ska nog fundera igenom noga VARFÖR du vill ha valpar efter honom. Att det är en supertrevlig hund tvivlar jag inte på, men varför ska du chansa och avla på en hund med "okänd" bakgrund (jag läste att du känner uppfödarna och träffat släktingar, men jag hoppas du förstår vad jag menar) när syftet egentligen bara verkar vara att han ska få chansen att få valpar?
Kan du inte bara nöja dig med din härliga hund och ha jättekul med den utan att sätta ännu en kull med "osäkra" valpar till världen?
Och det med din mammas blinda tik som ska paras vill jag egentligen inte kommentera men det var ett bra exempel ändå.
**"Min mammas hund var den enda i kullen som blev blind och därför finns det bara en liten risk att hans barn skulle bli blinda."
**-Nej, det är just det.. I den släkten fanns det tydligen en gen som gjorde din mammas hund blind, och eftersom just den valpen blev blind är risken för att hennes valpar ska bli blinda rätt stor, just din mammas hund är ju bärare av den genen som gjorde henne blind.
Och det är därför man vill ha hundarna reggade -för att man ska veta om såna saker och därmed inte avla vidare på det.
Jag tror du behöver läsa och lära dig lite om gentik och genetiska sjukdomar för att du ska förstå varför människorna här inte vill att du ska ta en kull på honom. Om du läser om det så kommer du förstå
#13 Nu är det ju en hane han har så doldafel behöver ju inte han bry sig om rent pengamässigt utan det är ju tikägaren som tyvärr får stå för det.
Jag håller faktiskt med om att varför inte bara njuta av honom som sällskap istället. Uppfödning är en väldigt stor sak och mycket jobb bakom om man ska räkna sig som seriös uppfödare. Tyvärr finns det alldeles för många som tar valpar för att de har lugna och fina hundar rent utseende mässigt sen så blir det ju tillskott i kassan just för att man inte lägger ner tid och kollar upp bakgrunden på hunden, hälsoundersökningar mm.
Så eg det enda positiva i det hela jag kan komma på är ju att när din hane har parat så slipper du själv stå där med ev osålda valpar, städa efter dom, ha vaknätter p.g.a. att valparna är pigga när du ska sova.
Sen en sak till är att jag tycker du är klok som försöker rådfråga om denna fråga innan du gör något. Men detta är ett väldigt känsligt ämne som du kanske har märkt.
Hoppas verkligen du gör rätt val. Om inte annat så gå på t.ex på blocket och kolla upp hur många osålda hundar det finns i din stad. Jag vet att det är oerhört svårt nu att bli av med valpar och då är det ju lite onödigt att sätta ännu några till världen. 
#17 det har du ju rätt i.. tänkte inte på det 
Sen är det ju bara att läsa artikeln i min tråd "Äcklad" för att se vad valparna eventuellt kan råka ut för
Nej, har man inte kollat hundarna för alla tänkbara fel de kan ha och inte redan har hem till dem (tyvärr kollar ju inte de flesta blandisuppfödare upp vilka som köper valparna) så ska man nog inte sätta valpar till världen…
/Ingalill
#18 Kan lätt bli så 
Jo jag läste den artikeln.. fy sjutton säger jag bara. Snart vågar man itne föda upp några valpar alls eller bara sälja till sånna man känner 

Väldigt intressant diskussion.
Appropå registrering av din hunds valpar så läste jag nyss i tråden om vita schäfrar:
"Schäfer Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och armbågsledsröntgad före parning. Känd AD-status gäller fr o m 1999-01-01 och avser i Sverige boende avelsdjur födda efter 1996-12-31."
Om jag nu fattat det här rätt, så måste du i vart fall kontrollera att din hunds mamma är registrerad, samt registrera och armbågsröntga din hund innan du ev parar honom. OM du gör det, och kollar upp sjukdomar och historia på båda sidor och allt ser bra ut, och du kan registrera valparna ser jag inget hinder till att du gör det.
Som du själv sagt, det finns många sönderavlade schäfrar, och kanske kan detta bli ditt bidrag mot en sundare ras. Men då måste du registrera dom, annars gör du det förgäves.
Kombinationen med din mammas hane, däremot får det att vända sig lite i magen på mig. Schnauzer är en väldigt frisk och välavlad ras, och jag är starkt emot alla korsningar där den är inblandad. Att din mammas hund är blind gör det hela än värre än alla andra uppenbara argument mot blandrasparning.
#20 Så länge TS hund är oreggad så kan hon inte regga valparna, spelar ingen roll om TS hunds föräldrar är reggade eller ej.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#21 Kan hon inte göra det nu i efterhand? Om mamman är reggad
#22 Kan kan man möjligtvis om allt stämmer, men då måste uppfödaren regga hela kullen. Men förmodligen är valparna inte reggade av en anledning (till exempel att någon av föräldrarna har avelsförbud eller faktiskt inte själva är reggade) eftersom det inte finns någon anledning till att inte regga valparna annars.
Alltså nu har ni fått lite om bakfoten. JAG har en schäfer hane. Min MAMMA har en japansk spets hane som hon vill para med min MOSTERS snauser/dvärg pudel.
Japanska spetsen,han är blind. Men han har inga anlag eller nå för att bli blind. Han var den enda på hur länge vet jag ju inte men iaf i rakt fallande led så har han absolut inga gener till blindhet. Från hans mormors mormors mor. (tror de blev rätt) alltså har det kommit 4 generationer utan blindhet. Undra om det blev rätt,ska fråga mamma när hon kommer. Men vi har läst och pratat med uppfödare och sådant och dom säger att de bara är en liten,liten risk att hans valpar skulle bli blind. Men det är alltid en risk.
#24 Tyvärr är det nog ingen som fått det om bakfoten, även om man önskar att man fått det.
Jo för alla skriver hon om mammas hund. Det är ingen tik det är en hane.
#26 det spelar ingen roll om det är en hane… han kan bära på defekta gener ändå…
som någon tidigare nämnt så kan utfallet hoppa över många generationer… vilket är en av anledningarna till att man har en stamtavla som visar minst 3 generationers föräldrar bakåt och att man som uppfödare kollar ännu längre bak så som 6-10 generationer inför en parning… När så en valp föds med en defekt (så som din mammas döva hund) ska den tiken tas ur avel… Detta är för att inte föra dessa defekta gener vidare vilket ni nu medvetet tänker göra!
/Ingalill

#24 Bara en undran…. Om hunden inte har några anlag för blindhet, hur kommer det sig då att den är blind? 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Säger bara en sak… Avla INTE på din hund dels att en valp blivit blind, sen har du ingen seriöst orsak att para din blandras hane med en tik.
Tyvärr gjorde en tjej å en kille de här på mitt område.
Dem hade en tik, t schäfer tik utan stam. para henne med en reggad schäfer hane.
Tiken är dum i huuvudet har bitit barn vuxna hundar, (attackerat om ja sak vara ärlig) omplacerad vet inte hur många gånger ca 2år. Går inte att lita på å kommit o fel händer. osäker, aggresiv.
höfter ej kollade å inget annat.
Valparna är idag mellan 12-14v gammla å hela bunten av valpar är dumma i huvudet. dem e inte normala som valpar brukar vara.. de e hemskt att se dem, ¨jag slår va om att dem snart hamnar på blocket.
Ägaren till tiken sålde henne, å behållde en valp pg.a att hon e som hon e, å att ingen klarar av henne å hennes problem.
Jag hoppas tiken blir avlivad å valparna med…
Så nej avla inte på din han hund bara för att han e fin det är ingen anledning.
Kastrera kastrera kastrera han!
#29 Du måste läsa igenom inläggen ordentligt så du vet vad du svarar på. För nu blev det lite fel.
Ang blindhet om den anser sig vara ärftlig = inget yttre våld så är sannorlikheten väldigt stor att hundens avkommor nerärver deffekten. Det är ju bra att se att den är blind, då vet man ju att den har en deffekt och kan lättare låta bli att använda den i avel. Men däremot så om hunden är anlagsbärare så är det svårt att veta. Det kan vara så att hundarna bakåt i led har varit anlagsbärare men just i denna kombination så bröt det ut.
Även att använda en hund från en kull där det är mycket deffekter i är oxå väldigt riskabelt. Hur ska man förklara för ev valpköpare att pappan är blind.. jag skulle dra åt mig öronen iaf.
Angående den blinda hunden. När blev han blind? Ju tidigare de blir blinda desto värre är det. Blir de blinda över 10år kan man inte göra så mycket åt de valpar som fötts, men ALDRIG para en blind hund som inte blivit blind pga trauma!
Min förra hund är pappa till 10st valpar, jag önskar nu med facit i hand att jag aldrig svarat på tikägarens annons om hanhund! Min hund är nu nästan helt blind i katarakt, hans bror och även hans pappa har katarakt. På Hunddata står det icke ärftlig katarakt men med tre hundar snart blinda tror jag inte ett dyft på detta. Hundarna det handlar om är drygt 10år och pappan är 12, ingen kunde veta att de skulle bli blinda när de parades, men hade vi vetat innan hade ingen gått i avel!
Och lite om reccesiva gener: De kan finnas dolda så många generationer så du anar inte. Hörde för några år sedan om ett varmblodsföl som föddes, han var fux, den närmsta fuxen på den ena förälderns stamtavla fanns på 1930-talet! Jag föder också upp marsvin, det finns ett reccesivt hårlag som är direkt skadligt för dem. Förra året föddes det en kull med detta hårlag, varken mamman eller pappan hade satin någonstans, det hade legat gömt hos bägge två i över 5 generationer
#32 Då behöver du inte svara.
Och alla andra. Nu har jag nå att tänka på ett tag.
Dessutom tror jag att jag ska stänga denna tråden(om jag vet hur man gör,om de går) för jag vill inte ha fler som säger att jag är okunnig och skit. Inte mitt problem att jag frågar om råd och sedan bara får påhopp tillbaka. Jag är 16 år och undrar därför frågar jag. Men det var tydligen ett problem. Jag mena tänk om jag inte hade frågat er då? Gått och para alla mina hundar med olika hundar bara för kul? Hade ni blivit gladare då? Kanske ska göra så..
Näe nu ska jag sluta va sur,men jag mena ni tycker inte man ska sätta hundar till livet i onödan det tycker inte jag heller men när jag hade en annan syn på saken än er blev de inte specillt kul för mig och jag frågade ju bara lixom.
#34 Så vitt jag ser är det ingen som gjort några påhopp på dig, utan alla har svarat på dina frågor. (Bortsett från inlägg #32 som jag tyckte var dumt formulerat och har plockat bort) Att andra har en annan åsikt än dig och argumenterar för den är inte påhopp. Du frågade efter vad andra tyckte och då får man tåla att få höra vad andra tycker. Men tala om vilka inlägg du upplever som påhopp så ska jag ta en noggrannare koll.
Det låter väl jättebra om du vill tänka över det här ordentligt nu efter det som skrivits i tråden! Om du bara är 16 år så tycker jag inte att du behöver ha så bråttom att ge dig in på det här med avel. Börja med att läsa på mer och är du fortfarande intresserad senare så skaffa en registrerad hund från en seriös uppfödare som kan hjälpa dig med dina avelsplaner.
#33, #34 Kul att höra att du har tagit till dig detta! Näe, man kan inte veta allt och därför är det himla positivt att du faktiskt frågade om råd. Det gör iaf mig jätteglad att du nu tänker tänka igenom detta - och förmodligen rädda ett par hundliv! Bra jobbat!
Det är, förmodligen, ingen som tycker ont om dig personligen - bara din tanke. Och mig vetligen har ingen hoppat på dig utan bara din tanke. Och när du nu har ändrat (?) den är allt frid och fröjd :)
Ha det underbart med den hund du har!
Raderat pga fel läst
TS kommentar #33 är svar på #32 som är borttagen.
#38 ja, jag såg det efteråt, kollade aldrig numren utan bara att mitt var direkt innan