lydig på träning men ej annars
Jag har ett litet problem med min/familjens hund. När han vet att det är träning så är han superduper lyhörd. Han lyder minsta lilla kommando eller tillsägelse, tar max ½ sekund innan han gör det han blir tillfrågad att göra och han gör det med glädje och positiv intsällning.
men när det är "vardag" så kan han blankt skita i en. t.ex. när han ligger i trädgården på kvällen och man ska kalla in honom. då bara lyfter han huvudet och kollar på en kort stund, vänder huvudet rakt upp i luften och vädrar lite, sen lägger han ner huvudet igen. Det är så enerverande för jag vet att han kan men det är precis som om det är inte lönt när det inte är träning för då är det inte kul! det värsta är ju att han kollar på mig men sen bara vänder bort! jag kan bli så arg…
vad ska man göra för att motivera honom till att lyda även om det inte är träning?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Mitt tips är att se till att det blir roligt att lyda även till vardags.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Gör allt på samma sätt som vid träning! En ren gissning - på träning får han ut något av det han utför, du har leksak, godis, eller annan belöning han jobbar för. Ni har kul.
Till vardags har du dina kommandon, och de följs sällan av en lika god belöning som vid träning. Varför då lyda, om han inte får ut något av det?
Hur har du tränat in de olika sakerna? Tränar du bara på samma ställe? Han kan mycket väl ha listat ut att "det är sak samma om jag lyder hemma för det får jag ingenting för men där vi tränar är det värt att lyda!"
Har du jobbat på samma sätt med vardagskommandon och träningskommandon? Hur är du vid träning respektive i vardagen?
Hundar är smarta, och det här är inget ovanligt. Oftast är det vårt eget, om än omedvetna, fel. Vi lägger massa krut under träning för att få till det på bästa sätt men när vi sedan ska göra något utanför träningen tar vi för givet att hunden ska göra som vi vill trots att förutsättningarna är helt annorlunda.
Mitt främsta råd - börja träna inkallning i trädgården, med en god belöning! Förflytta dig sedan allt längre in så du tillsist är inne i huset när du kallar in. Ska alltid belönas inomhus, så när han kommer in får han något han vill ha. På så sätt är det riktigt mycket värt att komma på inkallningen även hemma i trädgården.
Ha också i huvudet att detta är något som han inte gör för att jävlas - han har bara listat ut när han får ut mest av att lyda dig. Om du bättrar på ditt tränande,ser till att han blir rätt belönad och har kul även i vvardagen kommer han snart följa minsta vink även hemma!
Bara för att träningspasset är slut betyder det inte att det roliga och träningstänket också måste ta slut ;)