Vita schäfrar vad är sant?
Jag har hört att om det föds en vit valp i en renrasig schäfer kull så avlivas den? Är det sant? Och varför gör man på det viset? Går det inte att registrera dom som schäfer då eller?
Finns det en hälsorisk med vita schäfrar som boxer?
Sant och sant..
Kanske hänt någongång,men vad jag uppfattat det som ingen vanlig förekommande grej, som på t.ex boxrar..
I alla fall förr.
Okej då vet jag.
Men om det föds en vit schäfer i en renrasig kull. Kan den ändå reggas som renrasig schäfer?
#2 nu vet jag inte, men det borde den väl aboslut kunna göra?
Att en färg tex inte är "godkänd" handlar ju inte om att hunden är renrasig eller ej, utan det är ju bara vid utställning som det gäller -att man inte ställer ut en individ som inte går inom rasstandarden. Och man brukar ju inte avla just på en hund med avvikande färg.
Men är hunden renrasig (alltså med stam och reggad släkt m.m.) så är den väl?

#2 Men om den föds ur en "renrasig" kull där båda föräldrarna har stamtavla så är den ju renrasig oavsett färg. Den blir ju inte blandras bara för att den har en felaktig färg.
Fick nyligen lära mig att vita schäfervalpar är registreringsförbud på, dom får altså uteslutas ur kullen, är väl nästan den enda rasen som får gallra på det sättet.
Schäfer
Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och
armbågsledsröntgad före parning. Känd AD-status gäller fr o m 1999-01-01 och avser i
Sverige boende avelsdjur födda efter 1996-12-31.
Registreringsförbud för vit schäfer, samt för avkomma efter vita föräldradjur.
Gäller fr o m 1981-01-01.
Registreringsförbud för avkomma efter känd anlagsbärare av hemofili A.
≧◔◡◔≦

Varför är det reg förbud på vita schäfrar? :o
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#6 Om jag gissar, det kan inte ha något att göra med att vit schäfer har blivit Vit Herdehund?
Medarbetare på jack russel terrier
Vita schäfrar har möjligthet att mönstra in som Vit Herdehund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 troligtvis därför.
≧◔◡◔≦
har för mig att jag läst att dom ansåg det som fel från början och förbjöd den färgen totalt men så tog USA till sig vit Shäåfer och nu har den kommit tillbaka som vit herde istället. Vet inte om det är sant dock.
Har också hört att den kan regga om vita shäfrar till Vit Herdehund, men det är ju inte helt samma ras eftersom att dom har olika rasstandader vad jag vet.
Tack för alla svar. Är det någon med säkerhet som vet om vita schäfer då kan reggas som Vit Herdehund?
#11 Så vitt jag vet är det ovanligt att man kan göra det nu, då avelsbasen för vit herde är så pass stor.. att det inte behövs typa in fler schäfrar..
Men är inte helt säker.
#11 De har som sagt möjlighet att mönstra in, men det är ingen rättighet. Läs mer här.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#11 kontakta rasklubben för Vit Herdehund och hör om det fortfarande är öppet för mönstring, hade för mig att stamböckerna var stängda.
≧◔◡◔≦
Tack för länken där fanns mycket bra info =)