Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5833 ggr
Sevizen
0

Labrador som inte äter

Har ett problem, min 1år gamla labrador hane som har slutat äta. Det har pågått i ca 1 månad, ev längre. Han har tagit lång tid på sig att gå fram t matskålen när vi har sagt "varsågod", ibland gått ifrån när han ätit. Nu dom två/tre senaste dagarna har han nästan inte ätit & idag har han inte ätit alls. Har prövat med att plocka undan matskålen så att han får vänta tills nästa mat-dax men det funkar inte. Kan byte av foder vara ett alternativ??

Scully
0

Det kan ju bero på flera olika saker. Du har en hund som är inne i könsmognaden där mycket hormoner spökar i huvudet, detta kan göra att matlusten blir sämre, speciellt om det finns någon löptik i hans närhet.

Sen kan han ha fått problem med toncillerna, alltså halsfluss. Detta kan man märka att han har svårt att svälja bl.a.

Har du ett foder som han fungerat bra på tidigare så tycker jag det är onödigt att byta. Försök kolla upp så han inte har några problem med halsen, sen kan du testa att blötlägga fodret.

Hannsi
0

Har själv passat en labrador som gjorde exakt likadant. Han åt aldrig upp maten han blev serverad, men det berodde nog till största del på att han var oehört bortskämd av sin familj och fick massvis med godsaker av dem hela tiden. Så han insåg att då behöver man ju inte äta det där äckliga som ligger i matskålen när man får så mycket annat gott! Han blev helt enkelt väldigt kräsen.

Kan ju vara något att tänka på, annars tror jag precis som #1 säger att det kan bero på könsmognad kanske i kombination med någon löptik.

[Hilo]
0

Här hemma går det vääääldigt trögt när det är varmt (labradormixen).
Pröva att ge majsvälling vid sidan av eller blandra med fodret.
Det funkar här hemma, och så får de något i magen i alla fall..

Sevizen
0

Hans stora kärlek (allvarligt alltså, en 2 års Labrador tik) löper just nu, kanske är det?

AnneN
0

#4 jag hade förut en labbehane som var matglad, men så fort det fanns löptikar i närheten så kunde han gå nästan helt utan mat i veckor, han åt lite lite lite nån gång och drack ordentligt med vatten så jag gav han ringer acetat istället för vanligt vatten för att han skulle få i sig näring. (Ringer acetat = samma vätska som finns i vanligt dropp)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sevizen
0

Okej

Noa-Nisse
0

han är inte glad i att käka saker som ligger där de inte ska? alltså t.e.x. en strumpa eller något liknande?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sevizen
0

Han äter allt- förutom sin mat just nu.