Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4098 ggr
MeMilly
0

Mjölktänder

Jag fick hem min valp för några dagar sedan och är helt överlycklig!

Är bara lite fundersam för han har bara fått två mjölktänder hittills och han är 9 veckor..läste någonstans att de brukade träda fram vid 2-3 veckors ålder och att vid 4 månaer skulle de "riktiga" tänderna komma. Det står i vet.besiktningen att som påpekande att de inte trätt fram ännu, men hur vanligt är det?

Scully
0

Oj då! Det lät väldigt lite! Vid besiktningen brukar alla tänder som skall komma upp kommit upp. Sen beror det ju lite på vad du har för ras. Men till å med en kinesisk nakenhund ska ha mer tänder än så vi leverans.

Har du kollat upp om det finns problem med tandbortfall i linjerna som ligger bakom din hund?

Jag kan nog säga att det är väldigt ovanligt att så pass få tänder kommit upp vid den åldern

MeMilly
0

Ja jag tyckte det med. Hans ena bror hade fått lite mer iallafall, men det står med i vetrinärsbesiktningen att mjölktänderna inte har brutit fram ännu, så det är ju kollat liksom. Men tykte att det var lite skumt ändå. Jag hoppas inte det kommer bli något problem, men får kan ju kolla med vetrinären sen när han ska vaccineras vid 12 veckor.

Det är en liten blandras jag har, mellan lhasa apso och shi tzu men mamman är renrasig lahsa apso pch pappan en korsningen mellan den och shi tzu. Så jag vet inte så mycket om bakomliggande historia…

Han äter uppblöt mat och det fungerar bra, men tänkte att jag frågar här iom att de borde kommit.

Scully
0

Ja men det är ju bra att det står med där iaf Glad. Jag tycker nästan det låter som något genetiskt fel har blivit, men ska kanske inte säga så mkt.

Vet inte hur dessa raser brukar ha det med tänderna.. men står inte rätt till iaf.

Ja men det var ju rätt av dig, frågar man inte så får man ju ingen chans att få veta något Skrattande.

Jag hoppas innerligt att dom små tänderna tittar fram inom snart framtid för er bådas skull.

Lycka till med honom!

Tangotime
0

Oj! Det är nog bara att hoppas att han får alla sina tänder så småningom. Man kan ju inte göra något åt det och skulle han inte få fler tänder som vuxen har ni lite problem. Men det är ju inte säkert! Han kanske får sina tänder! Har dock aldrig hört om någon liknande situation tidigare.

MeMilly
0

ja man måste ju frågaGlad

ja, det jag tycker är lite tråkigt nu är att jag inte kan ge honom "vanligt godis, då han inte kan tugga det, Så det är lite trist! Undrar om han kanske kan å sina "riktiga" tänder direkt utan att fått sina mjölktänder?

AnneN
0

Jag har för mig att både lhasa apso och shi tzu har problem med tänderna inom rasen, både att de inte får alla tänder + diverse olika tandproblem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!