Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 9121 ggr
Hannsi
0

Ha på halsband

Min lille valp på 12 veckor fullkkomligt avskyr att ha halsband på sig. Han kliar sig konstant och blir alldeles förtvivlad när jag ska sätta på honom det, han bara piper och försöker gå iväg. Jag försöker ha halsbandet på honom ganska så ofta så att han vänjer sig vid det och när jag ska sätta på honom det så får han massa godis och pussar när det väl sitter på. Men det känns ändå så hemskt för han blir helt förtvivlad och nästintill rädd för mig :( Har ni några tips på hur jag kan göra eller är det bara för honom att vänja sig?

Catnap
0

Ta en paus unden en lekstund och ta på halsbandet och fortsätt lik, det borde distrahera honom så han glömmer bort det. Vad är det för halsband du har? Om det är stort och lite klumpigt kankse du kan testa med ett mindre i tyg som är lätt ni vikt och kanske inte stör så mycket.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Tangotime
0

Håller med #1. Sen kan du prova ett vanligt lite tjockare snöre som sitter på helatiden OM hunden tycker det är okej. Annars är det korta stunder många många gånger om dagen som gäller. När du ska gå ut kan du fästa en tunn lina i halsbandet som släpar på marken och jobba med kontakt i stället. Då minimerar du risken för att du/hunden gör ryck i halsbandet som blir ännu obehagligare för valpen. Styr valpen med rösten i stället för med kopplet alltså.

EmmaVarg
0

håller med #1 ,  och sen kanske du kan testa att lägga halsbandet vid hundens "sovplats" (självklart kolla till så att den inte biter sönder den)

och testa ha halsbandet  väldigt löst, så att man typ får in en hand, så kanske de inte känns lika "obekvämt " i början

Catnap
0

Tycker inte att du ska ha halsbandet för stort då valpen kan få in en tass och fastna och med det bli ännu mer skärrad. Gör bara ingen stor grej av det och försök avleda hunden. Sätt på halbandet och servera mat, lek osv.

//Angelica

urfaren
0

att inte göra för stor grej av det brukar funka. Tycker  du synd om honom blir det nog bara värre. Funkar det inte alls med halband kanske du borde prova en sele?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Yessica
1

Jag satte på båda mina halsband så fort vi fick hem dom och så fick dom sitta på tills dom helt enkelt vant sig. Alltså hela tiden just för att dom skulle vänja sig. Det kliade och var jobbigt för dom. Men det släppte, jag brydde mig inte när dom höll på. Glad Sätt på halsbandet och låt det vara på. För som du gör nu blir det en stor grej av det, oavsett om du inte menar det. Liksom bara sätt på det och låt hunden vara. Mina vande sig rätt snabbt. Dom fattar ju rätt snabbt ändå om man inte gör någon stor grej av det att det är helt naturligt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hannsi
0

Tack för era svar!

Lite delade meningar, funderar på om jag ska sätta på det och låta det sitta på eller om jag ska göra som #2 säger och ta på det många korta stunder om dagen… Det går lite lättare att sätta på det nu, spände ut det lite så att det går lättare att sätta fast det men det är inte så stort så att han kan fastna med en tass i det. Men han kliar sig som en liten idiot hela tiden och springer i princip på tre ben. Men det handlar väl bara om att han ska vänja sig vid det :)

Chippers
0

Enkelt tips: Byt till ett skönt sele.
Jag tycker inte att valpar, eller hundar alls, ska ha halsband. Framförallt inte en liten valp. Själv fick jag mycket bättre kontakt med min hund när jag bytte till sele, dessutom drog han inte längre och träningen/promenaderna blev så mycket lättare Glad Lycka till med valpen :')

En hund ska inte behöva vänja sig vid halsband.

Catnap
0

"Jag tycker inte att valpar, eller hundar alls, ska ha halsband" "En hund ska inte behöva vänja sig vid halsband."

Av vilken anledning då, vad är det för fel på halsband?

När man tävlar lydnad har man koppel och halsband på hunden, man har retriever/jaktkoppel under jakt/jaktprov. På utställning har man utställningkoppel. Om man så småningom ska ha hunden i halband och koppel så är det bäst att lära hunden det på en gång. Koppel och halsband är många gånger mer praktiskt 

Vad sele gör för kontakten har jag svårt att se. Samma sak vad själva halsbandet gör för skada. Man ska ju inte utgå ifrån att man komer att få en hund som inte går fint i koppel och kommer att hänga strypt längst ut i koppeländen. Lär man hunden att gå fint i koppel så är kopplet bara en nödbroms och annars bara något som hänger och dinglar utan något motstånd i det. Min valp fick aldrig dra i kopplet då släppde jag bara det och gick iväg åt motsatt håll, han är tränad med halsband (eftersom det är det vi kommer att använda annat än till drag) och halsbandet gör ingen skada på honom. jag hade många gånger helstryp på honom i form av retrieverkoppel under uppväxten just för att han inte drog alls i koppel och att det var lätt att ta av och på när jag kopplade lös/på honom. Jättepraktikst tycker jag Glad

//Angelica

Chippers
0

#9 Halsband kan göra stor skada.
Jag har varit med på en hundkurs nyligen, och där skulle alla ha sele.
Halsband gör skada på nacke och rygg, mer än man tror för minsta ryck, och då inte bara om ägaren råkar dra till, utan om det oväntat dyker upp en hund runt hörnet, och du har slappt koppel, du menar att du släpper på kopplet om din hund drar mot den andra hunden?
Det kan hända var som helst, när som helst. Självklart funkar det om man har en tränad hund som går fint, men sele är att rekommendera enligt mig, och jag tycker inte att man ska ha halsband alls.
Jag menar inte att sele är helt ofarligt heller, men det är skonsammare för hals och nacke, hunden har jättekänsliga nerver där.

Och ska man ha halsband, tycker jag ändå inte att en VALP ska ha halsband "bara" för att den ska ha halsband sen. En busig och lekfull valp? Aldrig i livet! Då koppeltränar man med sele, och när hunden går fint, är det väl OK att byta till halsband.

Jag står fast vid detta och har sett många ha halsband på hundar som alltid gått fint, men så har det dykt upp något och då kan ju inte ägaren bara släppa kopplet utan hunden får ett litet ryck, och ETT ryck kan räcka för en liten skada som inte syns eller märks av.

Ankilika
0

#10 Jag skulle vilja se dig komma med en brukshund i sele :) Eller okej, jag skulle vilja se någon överhuvudtaget komma med en brukshund i sele.

Chippers
0

#11 Kan hunden tränas att ha ett halsband kan väl hunden tränas att ha i sele, antar att hunden går bra i halsband för att det är obahagligare och gör ont om man rycker till. Ska man ändå bara ha slappt koppel så varför inte sele på brukshundar? Nyfiken!! Glad

Kan ju nämna att min hund är bc.

Catnap
0

Nej, Jag släpper såklart inte kopplet om min hund drar mot andra hundar. Det var när vi tränade koppelgående. Koppelträningen skedde under kontrollerade former där jag kunde släppa kopplet om han glömde av sig. Min hund drar inte mot andra hundar. Märker jag att han bli exalterad så platsar jag honom, vilket är väldigt befäst och han sitter kvar oavsett störning. Hos mig får kopplet aldrig spännas, händer det så händer det. Det finns många risker med att ha hund.

Men jag håller med om att man har en hund som absolut inte kan gå i kopplet utan att kasta sig och tokdra så är sele ett bra alternativ! Glad 

Men det är ofta inte halsbandet utan ägaren som är faran. Halsbandet i sig är helt ofarligt. Som sagt så finns det massor av tillfällen då min hund måste ha halsband på sig därför vande jag honom vid det tex vid tävling. Sele har vi vid drag. Valpar kan tränas att ha halsband utan att man sätter fast kopplet Flört

//Angelica

Chippers
0

#13 Okej, då förstår jag Glad

Självklart. Men som sagt, min åskikt är att sele är det bästa för hunden och jag rekommenderar alltid andra till att använda ett bra sele.

Catnap
0

Förlåt för trådkapning Skäms

#11 Vad är definitionen för brukshund egentligen?

//Angelica

Ankilika
0

#12 Så man tränar dom alltså inte till att gå fint i koppel? Utan det är bara av obehag? Brukshundar har ofta mer fart i och är skarpare än andra raser. Nu kanske jag var dum som bara sa brukshundarna, men tänkte i allmänhet på stora raser. Om en stor hund blir rädd, eller kanske får för sig att springa efter en katt så är det bra mycket större chans att hunden inte lyckas slita sig i halsband, just för att man har mer kontroll då.

#15 En brukshund är en hund av nån av de raser som SBK har avelsansvar för. Såsom rottis, dobbermann, schäfer, riesenschnauzer med fler. Googla så får du upp alla raserna.

NaimaG
0

#10 Halsband jag kan tänka mig gör stor skada är stryp och halvstryp. Sen om man har en hund som drar mot andra hundar så snart den ser den så bör man träna kontaktövningar med den oavsett om den har halsband eller sele.

Sedan ser jag problemet i att koppelträna en hund med sele. Sätter du ett sele på en halsbandsrädd hund och den sedan klarar selet är det med stor sannorlikhet att hunden sedan inte klarar halsband när den väl ska ha ett eftersom den inte fick lära sig det från början och då är du tillbaka på ruta ett.

Det man däremot kan göra är att använda sele på hunden men även ha ett halsband sittandes på utan att det är kopplat till ett koppel, den bara finns där. På så sätt kan man träna koppelträning med hunden och samtidigt lära den vid halsband.

Catnap
0

#16 Jo jag vet vilka de raserna innefattar och jag tänker att de är bruksraserna men att en arbetande hund av andra raser kan vara brukshundar, dvs de som används för bevakning tjänstehundar osv. Bara därför jag undrar vad dfu menade. Ordklyveri kanske, men om man tex googlar så står andra raser med som brukshundar om de används i tjänst vilket skulle kunna innefatta många fler raser. Men efter att ha läst svaret förstår jag hur du menar med att de skulle vara svårare att hålla i sele. Har själv en högtempererad golden hane på ett år, men just koppelbiten funkar bra så ja har aldrig tänkt på att han skulle vara svårare att hålla i sele. Men det är kankse så på stora raser generellt.

//Angelica

Maja2
0

Du säger att valpen blir alldeles upprörd av att få halsbandet på sig… och du ger godis när du satt på det… kanske du belönar ett felaktigt beteende?

EmmaVarg
0

#19 , tänkte också samma, TS , du borde ge hundgodis till valpen NÄR den har halsbandet på sig ^^  istället för efteråt, när du tar av det

Maja2
0

Eller inte belöna alls…. inte göra en grej av det överhuvudtaget…

Hannsi
0

#20 Jag belönar ju bara när jag väl har satt på det, inte när jag tagit av det :) Kanske bättre att göra som #21 säger och inte belöna alls och inte göra stor grej av det?

Vidare angående att inte ha halsband alls som Chippers säger, det är inte själva gå i koppel biten som han inte gillar eftersom han följer mig som en liten svans och kopplet är helt slakt hela tiden. Så han utsätts inte för några obehagliga tryck på halsen. Men han kanske ändå hade tyckt att det är bekvämare med sele? Ska se om jag kan införskaffa en och prova.

Jag måste ju vänja honom vid halsband alternativt sele, även om han för tillfället inte måste vara kopplad. Det är ju trots allt lag på att ha de små liven kopplade :)

Linnea
0

Om det inte råder koppeltvång där du bor så finns det inget som säger att hunden måste vara kopplad. Om hunden lyder bra så räknas det som att den är kopplad.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tizzla
0

TS. Att de kliar som tokiga innan de är vana vid halsband är inget konstigt, den biten lär inte vara bättre med sele - bara svårare att komma åt och klia på rätt ställeObestämd

Det låter verkligen som om du har gjort en grej av att ta på det eftersom han blir "helt förtvivlad". Hade jag varit du hade jag satt på det och låtit det sitta tills det inte kliar, då slipper du bli förtvivlad, för att han blir förtvivlad, när du ska ta på det. De brukar dessutom vänja sig ganska fort. Saken är kanske redan ur världen?

Jag har haft några unghundar som tyckt att halsbandet varit helt okej att ha på (efter tillvänjningen) men som inte gillat själva påtagandet.

För att göra halsbandspåtagandet väldigt positivt (dvs en stor grej men inte ens en gnutta negativitet) har jag kört med shaping (utan klicker, men det går ju lika bra med) så att de lärt sig stoppa in huvudet självaCool Funkar kanon! Sen tar man ju dessutom oftast på halsbandet när man ska gå ut och göra spännande/roliga saker…bara det!

En unghund jag hade ett tag och som flyttade vidare när hon var 6 mån fullkomligt älskade sitt halsband efter vistelsen hos mig! Den bästa inkallningen hennes nya ägare hade var att hålla fram halsbandetSkrattande då kom hon som ett skott och stoppade in huvudet.