Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 4478 ggr
NaimaG
0

Bara för mycket

Var ute med spannet nyss på en 20km drag runda. Med alla 10 hundarna skällandes i täten bar det av med en jädrans fart. Min vän ståendes bak på släden och jag sittandes på den.

Vi togmed oss varm dryck och ätbart och stannade hundarna vid en skogsglänta, satte oss på släden och prata samt åt medan hundarna låg och vila.

Medan vi satt där och hade det trevligt kom 5st skidåkare i 14 års åldern, tjejer, förbi och började kommentera att vi var djurplågare som lät hundarna slita. Rena skrika och gap blev riktade mot oss och jag förstår int ehur 14 åringar kan gå på 2 vuxna individer. Hur som helst, slutade det med att min vän reste sig och sa "ser du denna släda, ser du hundarna, vad säger det dig?" ena tjejens kommentar blev "djurplågeri" och jag kunde inte låta bli att kommentera tillbaka med "kallas hundspann, det där är slädhundar". Dem blev så förbannade, hotade med att anmäla oss för djurplågeri innan de gick. Min vän som är så uppkäftig svarade "då lär polisen få något att skratta åt på fikarassten". Sen åkte de vidare.

Vi fortsatte vår fikapaus när min vän sedan blev tvungen att gå ut i skogen och göra behov (han är kille den lyckosten). Medan han var borta dök det upp en tjej i 22 års åldern som börja käfta upp sig mot mig och även hon säga att jag är djurplågare och kommer anmälas. I 5 min satt jag och åt på min macka, drack mitt té och lyssnade på fåglarna medan hon stod och skrek. Jag total ignorerade henne, hon fanns helt enkelt inte, men sen kom min vän tillbaka just i det ögonblick som hon hade tänkt drämma till mig med sin väska för att få min uppmärksamhet. Hans ända ord var "hold" och Kim, Boss & Nalle (de tre vargliknande slädisarna) ställde sig upp, rest ragg och morra mot henne. Det sluta med att hon sprang därifrån.

Det har varit en mysig dag ute med spannet idag men det måste ha varit någon epidemi på hundspannshat idag också. Vilket sätt är ett hundspann djurplågeri? 

Tycker det var ytterst märkligt att dessa personer gick på oss när vi bor på ett sådant ställe där hundspann är nödvändigt och mycket normalt.

[Hilo]
0

Ja, djurplågeri är väl de som har slädhundar utan att göra utlopp för behoven.

Bra gjort av er, och håller med er om att poliserna kommer få något att skratta åt.

-Övrigt Spännande med hundspann, hoppas på att få pröva på det en dag

NaimaG
0

#1 Precis. Jag känner många som äger alaskan Malamute, sibirian Husky, samojed och liknande som inte används till spann. Samojed kan jag tänka mig fungerar som familjehund också men just malamute och husky anser jag bör få vara i ett spann och göra det de lever för, precis som BC bör valla. 

Du får ta någon skidsemester och pröva på hundspann. jag började med spann många år sedan efter att jag sätt filmen Snow Dogs Skrattande, den filmen var liksom mitt "kall".

xcess
0

Vilka idioter det finns!

lite OT kanske men jag skulle gärna se bilder på erat spann Oskyldig

NaimaG
0

#3 Då måste jag prata med min kompis först då han har bilderna, min systemkamera tar jag inte ut i minusgrader. Han är den som är mest aktiv med spannet, jag hakar på när jag har tid vilket inte sker ofta. kör mestadels eget race.

Hittills denna vinter har jag enbart varit med 2 ggr. Förra vintern skaffade jag min hund så då var jag inte med alls. Innan dess hängde jag bara med på färder.

xcess
0

skulle vara jättekul att se!

NaimaG
0

#5 Ska höra med honom men tilläggas ska att jag har ett ypperligt dåligt minne men ska försöka komma ihåg. Skrikandes
Tror till och med det ska finnas en video som jag säkert kan lägga upp på youtube och länka.

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ställde honom i lead idag och jag tog fram mobilen lite snabbt. Hann ta 2 bilder på honom innan skärmen blev frostig (svinkallt här idag) men denna bild blev bäst. Kanske kan jag ta någon bild på hela spannet om jag är riktigt kvick någon gång men hundar har en benägenhet att inte stå still.

flikkan77
0

Tycker också det hade varit jättekul att se!

Synd att de där människorna förstörde eran slädtur. Hoppas ni slipper dem hädanefter. De som tycker att slädhundar utsätts för djurplågeri vet kanske inte så mycket om hundars behov att röra på sig och göra saker.

Det är lite likt med till exempel travsport, finns många som tycker det är djurplåger i med. Tror inte att dett djur som far illa och mår dåligt springer särskilt bra.

"You just have to belive…"

NaimaG
0

#8 Nej precis och här hemma när selet kommer fram oavsett om det är spannet vi ska till eller dra på eget behåg så har han en studsmatta under fötterna och ska hoppa som en tok. Han blir lite väl ivrig och skulle det varit djurplågeri så skulle han inte blivit så. Tungan ute

flikkan77
0

#9 Hade de där personerna sätt hur glad din hund blir när selen kommer fram så hade de kanske ändrat sig. Många hundar är ju arbetsmaskiner!

Jovich
0

Haha vilka typer! Tydligen visste dom inte så mycket om hundar. Men som sagt poliserna får nog något att skratta åt iallafall:) Skulle jättegärna vilja prova på att åka hundspann.

Träffade också på två tonåringar som tyckte att jag var djurplågare eftersom jag hade sele på min hund. Förstod aldrig riktigt varför jag skulle vara djurplågare?:D

Mischa
0

Folk som inte har en susning om vad dom snackar om O_o

man blir snart inte förvånad längre.

≧◔◡◔≦

fia-mia
0

Djurplågeri är när ägarna har hundarna i väskor och inte förstår vad de har benen till.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

NaimaG
0

#13 Där sa du något. Inne i stan är det många unga tjejer som går med en chiuahuah i sin handväska.

fia-mia
0

#15 Skönt att någon håller med! Ser alldeles för ofta det med.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

tsset
0

Folk som inte baserar sina påhopp på rätt uppgifter bör inte säga något alls!

ALLT kan vara djurplågeri liksom att samma sak likaväl kan vara det optimala himmelriket för hunden. Det handlar ju om hur man gör det.

Dessutom är det för mig chockerande att man kan få tio sittande hundar bredvid ett spann till djurplågeri. De drog ju inte ens när kommentarerna kom vilket tydligt tyder på att det de trodde bara baserades på deras egna fantasier…

Taci
0

Men gud, man blir så irriterad på sånt där folk! Självklart håller du inte på med djurplågeri, haha! Skulle själv gärna vilja prova att åtminstone åka med ett hundspann. Verkar så mysigt!

Själv blev jag vrålad på idag, därför att hunden kissade (utomhus o på ingens tomt, alltså helt naturligt). Gubben skrek att hunden var ett jävla svin, o det ena med det tredje. Man slutar aldrig att förvånas!

TheWildRose
0

Haha polisen hade nog inte bara skrattat på fikarasten! Tänk dig när dom kommer hem.
''- Åh ni anar inte vad några småtjejer anmälde idag! HAHAHA''

Nej..Keep up the good work! Vill gärna se fler bilder! Är intresserad av slädhundar efter att ha sett Eight below(Grät en hel del i den filmen! höh)

Och efter att jag var hundvakt åt en liten samojed i en vecka.. Underbart!

[Hilo]
0

#7 Oh dear vilken snygging!!Kyss

xcess
0

Jätte fin vovve! Han ser ut att trivas faktisktFlört

FiaLi
0

#8 hästsport i allmänhet är mycket våld och tvång. Om du ser vad man använder för utrustning på en travhäst inser du nog att det inte är ett så kul jobb att springa med allt det på sig. Dessutom är det inte ett naturligt beteende för hästar att springa på det sättet så jag tycker inte det kan jämföras.

Självklart sköter sig många men jag ser inte på det med glädje som jag gör med hundspann.. :)

flikkan77
0

#21 Har jobbat med travhästar i flera år så jag vet vad de har på sig och inte. De flesta hästar springer rent utan hjälpmedel och oftast behövs vissa hjälpmedel bara under en kort tid.

Travare är framavalde till att trava. Har du ett travföl och ett galoppföl i samma hage så syns det tydligt att travfölet travar oftar, fortare och mer än vad galoppfölet gör.

Skulle man ta ett ridhästföl och försöka få den till proffstravare hade det varit djurplågeri.

I de stall jag jobbat i har jag inte sett vare sig våld eller tvång. Tvärtom, travar hästen snett eller orent så tas den til veterinär, massör eller "kotknackare". Eftersom det ligger så mycket pengar i sporten så tror jag att många travare har det bättre än en del ridhästar som går med fel sadlar, mysko bett och annat konstigt.

NaimaG
0

#19 #20 Tackar. Han är min lilla ängel.

Bijish
0

Gud vilken fin hund du har :)

KadjaNina
0

#18 Älskar eight below! Fällde en tår jag också.

#7 Vacker hund! Endel vet inte vad de snackar om. Blir så irriterad på såna personer. Har varit med om att folk har sagt ett och annat men man orkar inte bry sig.

Har börjat låta min hund dra ett däck. Hon älskar det!

matte-mi
0

#0 Personer som slänger ur sig sånt kallar sig djurvänner men vet inget om djuren de är "vänner" med.

Nästa gång tycker jag du ska uppmana dem om att läsa på om slädhundar och sen återkomma till dig, eller varför inte be dem rådfråga en veterinär, hundtränare eller uppfödare av slädhundar så de har fakta att argumentera med. Skrattande

urfaren
0

hade inte hundarna gillar att dra hade de inte gjort det. En blick på dem när de får dra säger ju bara att de älskar att dra. vissa människor borde inte öppna käften. :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Ricko
0

#7 Vilken snygg vovve, pånminde mig om mig om en av våra förra hundar Ricko.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vattnadal
0

Gammalt foto förvisso, men visst ser de ut att lida? Oj vad de önskade att de hellre låg inne på soffan i en lägenhet och tuggade grisöron, nej, såna får man ju inte heller ge, de kan ju fasta i halsen!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

flikkan77
0

#29 Ja, man riktigt ser hur de liiiider. FörvånadFlört

Underbar bild!Glad

matte-mi
0

#29 Jättefin bild.

Taxelina
0

#0  Jaa, vad säger man. Okunniga människor finns det tyvärr gott om. Och dom kan ställa till med mycket elände genom att ge sej på sånt dom inte har en susning om.

Fortsätt med dina underbara utflykter med era hundar.

Arbetande hundar är de lyckligaste hundarnaSkrattande

Kan bara erkänna att jag är mycket avundsjuk.

Jonna75
0

Det där var det bästa jag hört på länge.. Ja vissa borde verkligen läsa på lite innan dom öppnar munnen. Tänk att människor har varit djurplågare i många hundra år då isåfall.

#2 Ang Samojeder så finns det dom som verkligen behöver jobba för att må bra. Men visst dom lämpar sig mkt bättre som sällskaps hundar än Malamuter å Sibbar

Att börja köra släde har jag märkt är beroendeframkallande både för människor och hundar Tungan ute.

Den där filmen är ju bara såå bra!! Eight below är också bra, men som sagt väldigt gripande..

#7 Jättefin hund föresten Glad

NaimaG
0

Tackar allihoppa. Ja jag har varit ute igår för en tredje omgång i drag och fick samma kommentarer av ett par som var ute och grilla. Dem skratta och sa att jag måste ha riktigt dåligt självförtroende som låter hundarna dra en tung last a.k.a mig och min vän. Jag sa bara "biblioteket ligger 2 mil åt söder" sen körde vi igång hundarna och drog därifrån. Har också fått höra att min väns granne som har ett spann på 14 hundar har blivit anmäld för djurmisshandel av ett äldre par i byggden, rutinkontroll gjordes men anmälan lades ner och djurskyddsmyndigheten struntar nu i anmälningar från de paret. Tydligen var det inte första gången de falska anklagelserna kom från dem. Hur som helst, så hade djurskyddsmyndigheten suttit och drukit kaffe hos honom och pratat om julafton (det skedde innan jul).

Ibland kan denna byggd och folk överhuvudtaget vara ganska trångsynta.

Dama
0

Härliga bilder drar själv med mina tre fågelhundar och ska börja dra även med en blandras som det finns husky i kolla bilden

tsset
0

#34 Aaaah, du har såna typer i trakten! Ja, med såna får man nästan förvänta sig en anmälan, är det inte det ena så är det det andra… folk som inte har bättre för sig än att sitta och mistänka och fantisera ihop saker och ting.

Lyckligtvis har jag ingen här, men en bit bort haglar det anmälningar ständigt. Så illa att de myndigheter som ska kolla upp allt slutar bry sig bara de hör vilket område det är… eller kommer dit med inställningen "jaha, och vad har de hittat på nu då?"

NaimaG
0

#35 Såg ut att ha husky schäfer och jämthund i sig men jag kanske är ute och cyklar. har själv haft en hund som såg ut som den dock blandras mellan Schäfer och Jämthund, fd polishund.

Taxelina
0

Jag hade en gång en hamiltonstövare som älskade att dra pulka. Varje gång jag tog fram selen blev hon helvild. Hon drog barnen när dom var små.

RebellLicious
0

om bara min lilla dam hade velat dra :D dem kallar mej djurplågare för att min tik inte vill dra XD

har du varit med om det någon gång? att en hund inte alls vill dra?vet dock inte om du föder upp eller bara kör

jag har provat det mesta och har accepterat detta. istället njuter vi av våra cykelturer där hon drar så som hon vill och önskar hehe

NaimaG
0

#39 Vad har du för ras på din hund?
Det är ju lättare att dra med riktiga slädhundar dvs raser som är präglade till att arbeta på det sättet. Annars har jag stöt på en alaskan malamute tik som absolut inte tycker om att dra.

Vattnadal
0

#39 Vi har en tik som inte gillar att dra lika mycket längre, hon gör det, men inte med samma glädje. Jag tror att hon blivit farträdd någon gång, och det kan räcka.

Har man bara en hund är det svårt att få fram äkta dragglädje oxå. Har hon dragit släde i större spann?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Driva]
0

Håller med flera av de andra skrivbenterna; jag anser också att de snarare är djurplågeri att ha slädhundar som inte drar….
En lycklig slädhund, är en dragande slädhund :)

RebellLicious
0

till vattendal

hon är alaska och siberian husky, jag vet dock att man inte drar med hennes föräldrar. jag cyklar bara med min hund, men hon orkar inte så långa sträckor, bara ett par km som mest. ett tag cyklade vi samma runda varje dag i flera veckor, men inte fan fick hon bättre kondis för det

till Driva

jo, vissa anser att en lycklig slädhund är en som ska dra. det håller jag med om till viss del, men det finns ju hundar som går emot rasstandaren och eftersom hon är blandras finns det inte i henne riktigt på samma sätt. jag tror mycket även beror på hennes gener då hennes föräldrar inte drar något utan är sällskap. det är därför jag istället cyklar med henne så att hon får springa, för det ÄLSKAR hon

till er båda

har provat på flera olika sätt men har fått in ett par komandon som hon ibland lyssnar på. det är

tjhatjahtjha- vilket betyder spring och dra

tävla- spring så fort du kan

trav- som det står, att hon ska trava

sakta in- att hon ska gå ner till en saktare variant ex från galopp till trav

NaimaG
0

#43 Alla har lite olika kommandon. Tungan ute

Jag använder:

Hepp hepp hepp = starta ocvh dra

Öka = betyder just öka

Men det är ju till ledarhunden. ludde står bara i Wheel i ledet och har bara testat lead en gång.

Stopp, stanna eller halt = för att stanna beroende på hastighet.

(lite usel bild)

RebellLicious
0

han sträcker ut sig när han springer :P det gör cola med, men oftast blir det trav. när man ser henne springa med andra hundar så har hon så vakcra steg :P