vanvård
hej, i närheten där jag bor finns det en familj som har 2 (är inte säker om de är 1 eller 2 ) schäfrar. De står i en hundgård bakom huset hela dagarna, får aldrig motion eller ens får lämna hundgården. Om man går förbi så skäller de, och de hörs på kvällarna hur de ylar och gnäller där. Man får riktigt dåligt samvete.
I hundgården är marken täckt av lager med hundavföring. Jag har själv inte sett det, men känt stanken. Min mamma har därimot sett det då en av pojkarna i familjen är lika gammal som min syster hade kalas. De hade då en av hundarna inom hus eftersom att den då inte kunde gå utan bara låg och de gatt lyfta den då den skulle äta osv, den högg min mamma i benet när hon gick förbi, jag tror inte de har kvar den nu.
De har haft 2 hundar, och köpte för ca 1 år sedan en valp till, så 3 st har de varit med den som inte kunde gå- Just nu tror jag det är bara 1 hund, valpen. Men det kan vara två, man ser inte så väl då huset skymmer och bakom är det en skog.
Dom har blivit anmälda flera gånger, men de har aldrig hänt något. De har även en häst en bit härifrån som stått själv i en hage, en tjej som rider i stallet bakom mig frågat om de skulle kunna tänkas sälja hästen till henne och hon bjudet väldigt mycket pengar för den, men de hade inte viljat sälja den. Så efter ett tag hade den ställts tillsammans med en tjur. Som inte längre står där. utan hästan är själv.
Vad kan man göra? för jag har ingen aning längre. känns som allt man kan göra är att anmäla eller prata med dem, och jag kan tala om att det inte är riktigt lätt, för de är inte dirket trevliga människor. och folk har försökt prata med dem flera gånger.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Anmäl Anmäl å Anmäl! gör de om å om igen tills slut kommer demåka ned, be alla som har sett de å anmäla flera gånger igen!.
De e lag på att hästar ska hållas minst 2 å 2 å då av samma djurslag.
Försök ta kort å skicka in till länsstyrelsen (vem nu de e som har hand om de nu) ta bilder/filma där de verkligen ser för jävligt ut, samt bild på hästen.
hur e dens hovar? Hull? ta kort på sånt om du kan. Lika så rastgården där hunden (valpen?) håller till.
anmäl!

hästen har jag ingen koll alls på faktiskt, men ska ta med mig mamma och kolla på den, hovar osv.
De har bleve anmäld massvis med gånger, men jag ska fortsätta.

Fortsätt anmäla, tillslut måste det hända något (talar av egen erfarenhet)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
3 bra! glöm inte ta kort med! Oftas leder tjöt till att dem börjar ta i tu med det. blir ju jobbigt för dem efter ett tag ;)
#3 tänk bara på att om hästen står på deras privata mark är det inte säkert du får gå in till hästen..
Ring för säkerhets Länsstyrelsen och fråga vad du får eller inte får göra. Eller ännu bättre, be dem följa med dig..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#6 Jag tror att hästen står på mark som ägs av en annan med hästar en bit bort, jag känner henne lite då de är min systers lärare, och ska höra med hon om det är hon som äger marken i säkerhetsskull. Annars ringer jag länsstyrelsen. Men om det nu skulle visa sig att hästen skulle stå tilsammans med en tjur/ko igen, är det ok? eller ska den ha sällskap av annan häst?
7 det är inte ok om en häst står med kor får grisar osv, utan dem SKA ha en häst kompis i SAMMA hage, inte i en hage bervid utan i samma..

Åkte förbi hagen i dag, så inte till hästen något då, antingen så går hagen längre upp i skogen så den stod där, eller så har de inte kvar den.

Från jordbruskverket:
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
_Föl och unghästar upp till 12 månader ska utevistelse ske med inst en annan häst.
_
10 jo men de e ingenting ja skulle göra mot min häst om ja hade nån… de bästa är om häst får vara med andra hästar å inte en anann art…

Skrev bara vad jordbruksverket säger. Eftersom du skrev att hästar SKA ha sällskap av andra hästar.
Enligt jbv får du ha häst själv, dock bör du ersätta sällskapet med ett annat flockdjur, dock är en annan häst som sällskap bäst. Kan även funka om dem har andra hästar går i en hage i närheten så dem kan se och "prata" med varandra.
Ang hundarna, hur vet du att dem aldrig får lämna hundgården? Står du och kollar på dem 24/7? Nej, skulle nog inte tro det ;)
Min granne har 2 hundar, jag ser dem inte varje dag ute med sina hundar men då står jag ju inte heller och kollar efter dem hela dan, det kan ju vara så att dem går med sina hundar när du inte ser, speciellt om dem har en skog bakom så vore det väl helt underbart att ta hundarna å gå rakt ut i skogen? :)
Hundgården borde någon dock kolla över, anmäla dem, försök ta bilder som du skickar med i anmälan.
Och är det illa, ge inte upp, anmäl, anmäl, anmäl!

#13 de är typ mina grannar. Jag har rätt koll på dem, för hundarna mår inte bra, vilket gör att jag inte kan släppa det och håller koll. Och jag är inte ensam om det, alla runt omkring håller rätt bra koll, men som du sa, ingen sitter väll 24/7, så visst kan de gå ut, men de är schäfrar, vilket innebär en hel del stimulans. Skog och skog, det är som en kulle med träd, räknas egentligen inte som skog, det är hus runt om kring och vägar, går genom den varje dag. Har själv hund. Men jag kan ju så klart inte vara hundra på att de inte går ut med hundarna, men jag är väldigt tveksam. Deras barn är inte heller helt okej, jag menar absolut inget illa med de jag skriver nu, men det är sant, och jag tycker det är väldigt synd om dem för att föräldrana inte tar bätttre hand om sina barn & dju.. Barn på skolan klarar knappt att vara inärheten av barnen, för de stinker värkligen kattpiss, Min mamma jobbar med ett av barnen som personlig asistent, och har varit nyligen hemma hos dem, och det ser inte bra ut hemma hos dem, katterna gör sina behov överallt i huset. Att man kan låta djur leva så är sjukt, men ännu sjukare är väll att låta sin barn leva så?

Tyvärr räcker det om de tar ut hundarna i koppel och rastar dem på tomten, för att det ska räcka. Hundgårdshundar måste rastas på annan plats dagligen, men en gång räcker.
Går de i avföring, vanvårdas så att de är för magra, för feta, har på tok för långa klor ed, så kan de dock anmälas ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

värkar som jag inte kan göra så mycket isåfall.
Inte för att jag tror att de ens tar ut dem på gården, men jag har ju inga bevis eller någonting, så jag för väll lugna mig då.
Är svårt och se sånt som klor osv.
#14 Precis som Vattnadal säjer så räcker det att de tas ut en gång per dag för att rastas.
Du säjer att din mamma är personlig assistent åt ett av familjens barn. Är hon medveten om att hon har sekretess i allt som rör barnet? Hon får inte prata om dem eller deras hemförhållanden med andra än sin chef och socialen om hon gör en anmälan. Pratar hon om det hemma och du sitter och skriver ut det på internet så kan din mamma både bli av med jobbet och riskera åtal för brott mot tystnadsplikten.
Så för din mammas skull tycker jag inte du ska skriva ut vad hon berättar hemma… 
/Ingalill

Vart lite svårt och förklara nu, men jag har själv varit in där, för dryga 2 veckor sedan, hämtade min syster . Sedan min mamma var där frågade jag om hundarna, och hon berättade att det var lika som förrut, inget mer än så, och då antod jag att det även är likadant inomhus. Och det har ju egentligen ingeting med hennes jobb och göra? Men jag förstår vad du menar, och jag ska tänka på det lite mer.
#18 Bra. Det var av omtanke för din mamma:)
Men en sak jag reagerar på är att din syster tillåts vara där om det är så illa att barnen stinker kattpiss i skolan så ingen kan vara i närheten…
Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn till något sånt ställe… Jag skulle inte se mig själv som en ansvarsfull förälder om jag gjorde det då en sådan stank kan innebära hälsorisker.
Så inget illa menat, men jag tror nog att du överdriver en del:)
/Ingalill

nej, min syster fick inte tillåtelse, men hennes kompis är kusin med dem, och min syster är 8 år, så hon följde med henne dit.
Nej jag överdriver inte, inte alls. Det är inte normalt att leva så där, långt ifrån. Men jag kan inte säga vad du/ni ska tro eller tycka, det är upp till er själva. Socialen är där regelbundet.
Men i #0 skrev du ju att din syster varit där på kalas (iaf att en jämnårig med din syster hade kalas) och att din mamma blivit huggen i benet…
Vore det så hemskt som du beskriver och socialen är där regelbundet så skulle de ha agerat och tagit barnen därifrån samt ha anmält vanvård av djuren. Gör de inte det så begår de grova tjänstefel..
/Ingalill

Tycker det har spårat ut lite nu, mitt fel eftersom att jag började dra upp om familjen.
Men #21 , Det var för dryga 2 -3 år sedan, och då visste varken jag eller någon annnan i min familj att det va så pass, Då var det mest rykten som spreds, och rykten gillar inte min familj så min syster fick gå på kalaset. Efter det visste vi att ryktena va sanna och sedan har hon inte fått tillåtelse att vara där. Tyvärr kan jag inte svara på något mer om de där med socialen då jag inte vet något mer, de jag vet är att hundrarna går omkring i lager av avföring som stinker ut när man går förbi och att barnen inte har vänner pga stank, Mer än så vet jag inte, och från första början ville jag ha tips och hjälp om det fanns något jag kunde göra för att påvärka så att hundarna slapp leva i den miljön, sen drog jag, vilket var dumt, upp om familjen. Du får tro exakt som du vill, mig skadar det inte.
Hade det inte varit så hade jag ju knappast dragit upp det här?