Am. Staff och Am. Bull ?
Kan någon berätta några "skillnader" eller så mellan Amerikansk Staffordshire terrier och Amerikansk bulldogg?
Asså, inte storlek eller viktskillnaden..
För jag ska få en hund till när vi flyttar, och jag har haft en amstaff innan ( skulle köpa en igen) så jag vet hur dom är men nu har jag blivit mer intresserad av amerikansk bulldogg efter att jag fått passa in kompis hund som är en sån.
Så jag undrar typ, vilken hund så behöver mer träning/motion, som är lättare att träna, funkar bäst som familjehund eller får lättare sjukdomar än andra raser osv, ni fårstår hur jag menar :P
puttt
Vet inte så mycket om raserna om man jämför dom med varandra .. men vet att min syrra hade en pitbull och hennes son på 2 år bestämde över den ;)
#2 Okej ^^ skriv lite om "pittbull'ar" då?? :dd
#3 deras var iaf väldigt pigg. men kunde ändå slappna av och ta det lugnt när det var slutlekt (trotts att han var understimulerad) dom hade han dock bara tills han blev under året:/ sen sålde dom vidare honom.. så vet faktist inte så mycket om själva rasen i sig vet bara smått hur han var :)
Har dock hört från en bekant att Pitbullarna var från början uppfödda för att ta råttor i barnkammaren och "vakta barnen" så att säga .. vet dock inte om det är sant..
Men min syrras hund som sagt var väldigt snäll mot hennes son :P
amstaff är en skk reggad hund
amrikansk bulldog är en icke skk godkänd hund och räknas som blandras.
Har aldrig träffat en trevligt am. bulldog …
Jag tycker du ska köra på en amstaff :) och på en skk-reggad med bra stam :) kan rekomendera kennlar om du skulle vilja :)
#5 gärna :) helst nära göteborg också för vi har ingen bil att åka lång me :p

Blir lite frågande, du har haft en amstaff. Var är denna nu då? Och om du har haft en så vet du ju hur krävande dom är, plus att du då borde veta hur en pitbull är. Eftersom dom är sånär som på lika i många punkter…
För mej blir det lite frågande därför jag undrar.
Sen anser jag att du som bara är 14 år borde kankse satsa på en mindre krävande ras dessutom om du har en Pudel också, vilket borde räcka eftersom du förmodligen går i skolan. En amstaff (vilket du redan vet) kräver mycket motion och hjärn-stimulering. Det är en ändå tuff hund (även om de flesta är mycket snälla och barnkära) som kräver en saker stadig hand, vill alltid komma i första hand. Visst en soffpotatis är dom också i mellan åt men detta efter bra fysisk och psykisk träning.
Ang. am. bulldoggen så tycker jag även det är en trevlig hund lik amstaffen också och en väldigt krävande ras precis som alla andra likasinnade raser.
Vad ska du ha hunden till? Tänkte eftersom du kör agility med pudeln vad vill du ha den andra till? Visst passar dom till agility med men inte något vidare bra smidighet i någon av dom.
#7 asså, jag är typ från turkiet och då hade vi den i turkiet men sen när vi flytta till sverige så kunde vi inte ta med den, och min kusin i turkiet tyckte om den riktigt mcyket så dom har den nu.
och jag vet hur det är att ha "tuffa/krävande" hundraser. jag passade/var fodervärd eller ja kommer inte ihåg, när jag var 9-12 eller 13 så passade jag två schäferhundar, en som va 3 och en som var 7. och jag tycker mer om hundar som man behöver lixom träna mer o så för jag har riktigt lätt för att "förstå" elelr få hundar att göra som jag vill ( utan att tvinga dom elr så om du förstår :S )
Jag skulle vilja ha hunden till utställning, agility, lydnad eller som "vakthund" eller så.

Det finns många raser som skulle passa dej bättre, mitt tycka är att en amstaff, am.bulldog inte är något för ett barn. Det finns många andra raser som också är "mindre lättlärda" som skulle passa dej bättre.
Men som sagt mitt tycke! Men så var du ju ute efter ens åsikter också så då kommer dom med.
#4 den historiken är inte sann.
Vill du ha en vakthund är ju inte amstaffen idealisk då är nog ambullen bättre, frågan är om ni hade samma typ av hundhållning i turkiet som ni kommer ha i sverige?
Den synen jag har av turkisk hundhållning är långt ifrån den svenska, som hundägare här är du skyldig till allt din hund gör även om den biter en inbrottstjuv, vi har lagar som gör att du måste ha god allmänlydnad på din hund och ännu bättre koll i områden med vilt nu under sommaren enligt jaktlagen.
≧◔◡◔≦
#10 jag vill inte bara ha den till vakthund.. det ska självklart va en familjehund eftersom vi är många i familjen med andra djur också.
#11 ju familjehund/sällskapshund förutsatte jag att det skulle vara.
≧◔◡◔≦