Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 2255 ggr
Elina
1

SCHIPPERKE

Hej!

Jag undrar hur många här inne som har Schipperke och som kanske kan berätta lite om rasen? Man hittar inte så mycket info på nätet. Har varit inne på Schipperke-ringen och så, just so you know! ;)

Tack på förhand! /Elina

kerstinjoh
0

Om du går in på http://www.schipperkeringen.net/ så hittar du fakta och bilder on schipperke.

Elina
0

Tack! :)

Faxlin
0

Ja det här var också en ras som jag inte har personlig erfarenhet av. Så jag kan i alla fall inte hjälpa till med tips om den tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta
0

Har inte ens hört talas om den rasen, är det en stor hund?

Malin-A
0

#4 den e ganska liten, personligen är det ingen favorit hund men väldigt söta o så.. har en kompis pappa som har en liten uppfödning av sånna…

Lotta
0

Väntar med spänning att få se en *S*

Denna kommentar har tagits bort.
Elina
0

Okej :)

Jo det är en liten, robust och väldigt dådmodig hundras som ska väga mellan 4-8 kilo. Ursprungligen är det en Belgisk skepparhund, därav namnet. Pälsen ska vara svart och Schipperken är överhuvudtaget väldigt lättskött.

Rasen kostar inte mycket av logiska skäl, t.ex. är rasen en av de friskaste. Schipperken kräver en fastare hand vid uppfostringen, kanske just på grund av deras mod som gör att de vågar trotsa husse/matte. :)
Den fäller knappt, kräver inte alltid långpromenader (men hänger gärna med på allt ändå och är outtröttlig när det väl gäller). En gullig grej jag hörde var att många Schipperkes är morgontrötta och gärna vill "morna sig". En matte fick släpa ut sin Schippe om hon inte stigit upp vid 15 på dagen ;D

Är intresserad av Schippen som första "egen" hund eftersom jag ska plugga till veterinär efter gymnasiet. Kommer varken ha råd eller tid med en större hund då :)
Det jag funderar på är hur pass intelligent Schippen är. Vill jobba mentalt också och vill ha en "stor hund i litet format" utan att det blir en klyscha.

Vet inte hur det är med copyright och liknande, så jag länkar!

http://vovve.net/Raser/gallery.asp?id=39&p=1&pid=17906