Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 5944 ggr
Tangotime
0

Valp som tuggar sönder ALLT!

Jag håller på att bli tokig! Ville är nu 6månader och han är helt HOPPLÖS med att tugga sönder ALLT! Många säger att Whippet är sånna när dom är valparoch det går över när dom blir äldre. Men det här börjar bli riktigt dyrt! Han har tuggat sönder min 1år gamla mobil. Skor för säkert ett par tusenlappar. Dotterns leksaker är strimlade! Han stjäl saker från bord och bänkar, tuggar på sladdar och har till och med tuggat på vår spaljé! Den ska visserligen bort, men det vet ju inte han! Vi har fått leta efter div saker som han gladeligen gräver ner i trädgården och vedkorgen är ständigt tom, och golvet fullt med flisor från veden.

Det här håller på att knäcka min man som verkligen hatar hunden när han hittar på dumheter. Själv börjar jag tappa tålamodet då det är saker VARJE DAG som han tuggar sönder. Spelar ingen roll om han har tuggben, leksaker, får motion, aktivering. Inget hjälper. Vad tusan ska jag göra? Har aldrig stött på en hund som varit så här svår innan! En gång stal han mat från bänken 23 gånger på raken när jag stog och tittade på honom. Tillslut blev jag förbannad och la honom på rygg (säkert inte rätt) och läste en ramsa för honom, INGET biter på honom. Har provat att ignorera när han kommer med ex skor och bara bytt med honom så han fått ett tuggben eller leksak. Jag har provat att spruta vatten på honom, ta honom i nackskinnet, enbart sagt nej osv. Jag blir GALEN…

Tangotime
0

Ingen som har något tips?

Maja2
0

Direkt han provar ta nåt från bänken måste du ju säga till honom, och inte bara stå och titta. Han måste ju lära sig att det är fel. Träna genom att ha koppel på honom, lägg fram en matbit eller nåt, och låt honom INTE ta den. Lär in nej. KAN han inte nej så är det ingen vits att skrika det förrän han lärt sig vad det innebär.

Skor och sånt får du nog lägga bort, likaså allt annat du inte vill att han ska tugga på. Barnsäkra hemmet liksom.

Tangotime
0

Jag var nog lite otydlig. Jag tog honom direkt varje gång efter som jag stog jämte honom när han hoppade upp på bänken. Tillslut tappade jag nog besinningen lite och då la jag honom på rygg. Så jag stog inte och bara tittade på Skrattande. Han kan nej, men när det gäller att stjäla saker som mat eller leksaker så lyssnar han inte. Skorna har jag ställt in i rummet bredvid hallen där har vi grind så dom kommer han inte åt längre. Men han tar till och med nycklar från hallbyrån!

Sen är han lurig också för om jag sagt till honom flera gånger så går han iväg och så fort han vet att jag inte har stenkoll så är han där igen! Skrikandes

Maja2
0

Då måste du nog byta ord….. börja om från början och träna med koppel på, så att han inte har möjlighet att ta det du lagt fram på golvet förslagsvis. Kör inte med det ord du använt som han ändå inte lyder till 100 procent på, använd nåt nytt.

[nataschaj]
0

är du förbannad frustrerad å inte kan hålla dig äör det klart att inget hjälper.

Ta och lugna ned dig ta ett djupt andtag å va bara lugn..

När du ÄR lugn kan du säga åt honom gör han som som han intge får å som e farligt för han å er så får du va lite hådare (och då ev ta å trycka ned han)

Men han kanske är en sån hund som du måste vara lite roligare emot, när han gör rätt då e de himmelsriket för han.. gör han fel, så skit i de, va bara lugn. Ingonera han i stället.

Att man skircker och är förbannad hjälper inte ett dugg de förvärrar bara saken.

Han kanske behöver motion, mer hjärngympa, jag tycker han låter undertimulerad.

Hur länge får han motion? och vad innebär de för han?

hur länge har ni hjärngympa?? å vad gör ni då?

tsset
0

hum, i mina öron låter det inte alls som att det saknas motion för vare sig huvud eller kropp, däremot kan jag tänka mig att svårigheten ligger i att göra ingenting alls inne? Det känns ju som att han gör allt för att få igång dig/er.

Hur är han inomhus, kan han lägga sig och vila?

Vill du fya honom från det han gör måste du göra det så att han tar åt sig, så att han känner att ett obehag har tillförts för att han gjorde det han gjorde. Att ta i nackskinnet kan göra ont/vara obehagligt eller inte kännas alls, samma sak med att spruta vatten i ansiktet eller ställa sig och skrika.

Är det så att det något att göra han vill ha skulle jag satsa på att jobba åt motsatt håll. Lek med honom med en sko i närheten, ha alltså riktigt kul från början! Så fort han ägnar skon någon som helst uppmärksamhet så sluta direkt att leka och ignorera honom. På så sätt får "ignorera" en större effekt, än om ni är i "neutralt" läge från början. Ignoransen blir mer att du tar bort det roliga när han gör fel och är det då så att det är uppmärksamhet/sysselsättning han vill ha kommer han nog välja att leka med dig utan sko före att leka med skon.

Om han å andra sidan blir självbelönad av beteendet så kan det gå att öka värdet på det han får tugga på och leka med. Lek med just tuggbenen och leksakerna och var jätterolig kring dem, och ägna ingenting åt de övriga. Förhoppningsvis ökar du värdet hos rätt saker och han väljer dem i första hand.

Fast, inomhus har jag helst passivitet. Det ska vilas inomhus först och främst, sen kanske det kan bli lite lugn träning nån gång då och då men det är på mina villkor. Inomhus ska det vilas, och för oss har det funkat utmärkt då hunden inte behöver leta sysselsättning inne utan sover/vilar där, kanske gnager lite ben, och ute härjar vi. Kanske något att fundera på? Och sedan ta ut honom för lite träning lite oftare, alltså innan han försöker hitta på något eget att göra. Små men korta pass kan vara så mycket mer effektivt än ett längre för att hålla en jämn nivå inne!

Tangotime
0

hum, i mina öron låter det inte alls som att det saknas motion för vare sig huvud eller kropp, däremot kan jag tänka mig att svårigheten ligger i att göra ingenting alls inne? Det känns ju som att han gör allt för att få igång dig/er. Motion och aktivering får han. Ex nu i helgen har vi varit i sommarstugan där hundarna är ute hela dagarna med oss både på promenader i skogen och när vi är i trädgården och fixar. Vi har lekt och hundarna har fått gå ett par korta spår var. Promenaderna har varierat mellan 3-5st per dag var av en minst 1½timme. Plus att hundarna leker väldigt mycket med varandra. I går när vi kom in och satt 20min framför tv´n såg vi att han tuggat sönder en toffel för mamma. Och då HADE han tuggben jämte sig! Så mycket som har hänt nu i helgen gör vi ju inte varje dag så han är inte överstimulerad. Och han är ju bara 6månader så jag KAN inte köra slut på honom heller.

Hur är han inomhus, kan han lägga sig och vila? Ja han kan lägga sig någon timma eller två i stöten. Sen vill han ut i trädgården en stund innan han kommer in och börjar riva huset för oss.

Vill du fya honom från det han gör måste du göra det så att han tar åt sig, så att han känner att ett obehag har tillförts för att han gjorde det han gjorde. Att ta i nackskinnet kan göra ont/vara obehagligt eller inte kännas alls, samma sak med att spruta vatten i ansiktet eller ställa sig och skrika. Men han är SÅ okännslig! Jag började med att bara huta åt honom vilket inte gick in. Sen har jag tagit hårdare och hårdare i honom men han verkar inte bry sig alls! Och om det är något han gärna vill ha så hämtar han det igen efter någon minut… Jag kan ju omöjligt plocka undan ALLT. Då får vi sätta staket runt spajlen och ställa upp matstolarna på köksbordet!

Är det så att det något att göra han vill ha skulle jag satsa på att jobba åt motsatt håll. Lek med honom med en sko i närheten, ha alltså riktigt kul från början! Så fort han ägnar skon någon som helst uppmärksamhet så sluta direkt att leka och ignorera honom. På så sätt får "ignorera" en större effekt, än om ni är i "neutralt" läge från början. Ignoransen blir mer att du tar bort det roliga när han gör fel och är det då så att det är uppmärksamhet/sysselsättning han vill ha kommer han nog välja att leka med dig utan sko före att leka med skon. Om jag skulle leka med skon och han kommer och vill vara med så ska jag alltså ta med mig skon och gå? För lämnar jag den så lägger han sig och tuggar på den utan tvekan.

Om han å andra sidan blir självbelönad av beteendet så kan det gå att öka värdet på det han får tugga på och leka med. Lek med just tuggbenen och leksakerna och var jätterolig kring dem, och ägna ingenting åt de övriga. Förhoppningsvis ökar du värdet hos rätt saker och han väljer dem i första hand. Detta tror jag mer på i så fall.

Fast, inomhus har jag helst passivitet. Det ska vilas inomhus först och främst, sen kanske det kan bli lite lugn träning nån gång då och då men det är på mina villkor. Inomhus ska det vilas, och för oss har det funkat utmärkt då hunden inte behöver leta sysselsättning inne utan sover/vilar där, kanske gnager lite ben, och ute härjar vi. Kanske något att fundera på? Och sedan ta ut honom för lite träning lite oftare, alltså innan han försöker hitta på något eget att göra. Små men korta pass kan vara så mycket mer effektivt än ett längre för att hålla en jämn nivå inne! Ja, han kan ju vara passiv, men det är precis som om han bara inte kan låta bli att smaka lite på ett hörn när han ligger på golvet eller så är Ella´s docka så mysig att gnaga på! Jag blir snart galen, men jag kan ändå hålla mig lugn. Tills han hållt på en hel dag…då flippar jag tillslut!

tsset
0

Motion och aktivering får han. Ex nu i helgen har vi varit i sommarstugan där hundarna är ute hela dagarna med oss både på promenader i skogen och när vi är i trädgården och fixar. Vi har lekt och hundarna har fått gå ett par korta spår var. Promenaderna har varierat mellan 3-5st per dag var av en minst 1½timme. Plus att hundarna leker väldigt mycket med varandra. I går när vi kom in och satt 20min framför tv´n såg vi att han tuggat sönder en toffel för mamma. Och då HADE han tuggben jämte sig! Så mycket som har hänt nu i helgen gör vi ju inte varje dag så han är inte överstimulerad. Och han är ju bara 6månader så jag KAN inte köra slut på honom heller.
Precis, jag tror som sagt inte att det är där problemet ligger utan att han har svårt åt andra hållet - att göra ingenting alls och därför letar sysselsättning när han tröttnat på att göra ingenting. Han kanske behöver något litet lite oftare snarare än mycket vid få tillfällen?
Värt att ha i huvudet är väl att tänderna med största sannorlikhet kliar, och när den biten är över kan detta gnagande minska rejält av sig självt.

Men han är SÅ okännslig! Jag började med att bara huta åt honom vilket inte gick in. Sen har jag tagit hårdare och hårdare i honom men han verkar inte bry sig alls! Och om det är något han gärna vill ha så hämtar han det igen efter någon minut… Jag kan ju omöjligt plocka undan ALLT. Då får vi sätta staket runt spajlen och ställa upp matstolarna på köksbordet!
Ja, somliga är hårdare än andra, alternativt behöver tas på annat sätt. Gör han om samma sak har det inte tagitt på honom, kanske förstår han inte exakt vad det är som ger "det onda?"

Om jag skulle leka med skon och han kommer och vill vara med så ska jag alltså ta med mig skon och gå? För lämnar jag den så lägger han sig och tuggar på den utan tvekan.
Inte riktigt. Lek med honom, och kanske en leksak han får leka med. Skon ska bara finnas i närheten. Så fort han tittar på den eller på annat sätt bryr sig om det så slutar du leka. Du behöver inte gå, bara se till att han förstår att sko=slutlekt. Därför behöver ni också ha en bra lek innan så skillnaden blir tydlig. Kanske kombinera med att öka leksakernas värde? Lägg fram, och var överglad över rätt sak och "dö" om han tar fel.

Tangotime
0

Okej! Tack så jätte mycket för tipsen! Ska prova detta! Jag hoppas verkligen att det fungerar för som det är nu går man ju med ständig oro över att han ska förstöra något dyrt/någon annans saker eller att han blir sjuk av något han svalt.