Bra underullsborste ?
Är i behov av en superbra underullsborste. Så den får med mycket underull i varje drag då jag nu har en shetland sheepdog som fäller den hopplösa vinterpälsen, haha.
Vanliga kardor och sånt har jag och de duger men gör inga väldiga underverk. Tänkte att en ny bortse kanske kan få det att ta någon timma kortare tid att borsta ur honom.
Några förslag ? Berätta gärna vart de finns (markbutik/ webshop) och vad priset brukar röra sig omkring.
Mvh Ellenfyrkant
Furminator (orginal eller kopia) finns i dom flesta djuraffärer/tradera.
≧◔◡◔≦
Furminator! Finns i djuraffärer och på nätet. Den är dock ganska dyr, storlek medium ca 500kr. Men absolut värd priset. Det är nog ett av de bästa köp jag gjort :)

#1 Vet du namnet på några kompior eller vart man kan hitta kopiorna ? Hutlöst pris !
Mvh Ellenfyrkant
Ska man köpa en Furminator gör man bäst i att köpa en helt ny på Tradera. Finns företag som säljer där, jag köpte min medium för ca 200 kr. Original o obruten förpackning då.
Rekommenderar den starkt för övrigt =)

#4 Länken leder mig till en startsida. Vad ska jag söka på ? 
Mvh Ellenfyrkant
Jag köpte min Furminator på eBay för strax under en hundralapp, och då ingick frakt. Jag köpte den minsta, men det var samma pris på de större.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Tänk på att Furminatorn har en förmåga att slita sönder täckhåret på långhåriga hundar! Testa först på en liten bit av hundens päls.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#8 Oj, vad bra att du sa det. Ja, det är ju väldigt viktigt att den inte gör då jag satäller ut min hund endel. Och att pälsen är i fin kondition är väldigt viktigt.
Mvh Ellenfyrkant
Nu är inte jag säker på hur den fungerar på Sheltie, men på långhårsbelgare som ställs ut är man inte så förtjust i att använda borsten.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#10 Då känns det kanske inte som ett bra alternativ för mig trots allt.
Men några andra underverksborstar måpste väl finnas som inte skadar täckhåren på samma sätt ?
Mvh Ellenfyrkant
Furminator skadar täckhåren? Det har jag aldrig märkt på vår eurasier iaf. Man ska ju dra försiktiga, långa drag. Kan tänka mig att de kan skadas om man haffsar, o drar på samma ställe mycket?
på furminators hemsida står det "Reducerar hårfällning med upp till 90 procent genom att avlägsna underull och löst hår utan att skada täckhåren. Vet ingen annan som ska vara bra utan att skada täckhåren, så om den också skadar täckhåren har jag tyvärr inget tips.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Denna har jag å tycker den funkar super, min har mkt underull.
Den skadar inte pälsen då piggarna rullar på den. Tror det var på Granngården jag köpte den och har för mig att den inte var så dyr.
Hittade dock ingen sida på Svenska men ska vara den med längre pinnar precis som på bilden på sidan jag länkade till.
Ang Furminatorn så har jag också märkt att den skadar täckhåren trotts att jag blev lovad att den ABSOLUT inte skulle göra det. Katterna ser matta ut i pälsen och när man kollar närmare så ser man att täckhåren är skadade likaså på hunden…
Jag vet folk med sheltie som har sagt att Furminatorn hade sönder täckhåren på hunden.
En av mina valpköpare har en furminator som hon använder på sina huskys och där funkar den jättebra, men när hon skulle testa på sheltien när han fällde så kom hon inte ens igenom pälsen med den.
Jag har testat kam, men tycker det tar ganska lång tid. Med denna som jag använder så går det fortare samt så tycker jag den är mer greppvänlig å tar man mothårs så måste man nästan vara utomhus å borsta
.
Kardor är ett verktyg som sliter mkt på mer pälsade hundar upplever jag, men bra att använda för att "fluffa" upp vissa delar så som byxor, fanor mm
Ja långhårs har jag också hört att det ska slita på täckhåren, av någon anledning verkar det funka bättre på korthår med täckhår…
Fundering - hur blir det om man borstar från undersidan så att säga? Alltså lyfter den långa pälsen och drar uppåt, så inte det håret som syns slits på så det syns…och hålla sig till fällningsperioden när man använder den… bara en fundering från mitt håll, annars verkar ju den ovan länkade med piggar som rullar på bättre! Bara byggt på det jag läste nu, men ändå.
#6 sök på Karlie furmaster
≧◔◡◔≦
#14 va dåligt, jag har också blivit lovad att den ska slita mindre på täckhåren, Att den ska vara bättre mot täckhåren än andra borstar. Jag som hade tänkt köpa en, men kanske får bli nåt annat 
#13 jag missade visst sista ", sista meningen var från mig, inte från hemsidan… 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Kan man ha Furminator till en hund med relativs kort päls? (Lundehund)
#21 Alltså, ja. Använder du den endast under fällningsperiod, tar lång drag istället för att haffsa kort flera gånger och använder den klokt så att säga, och topp-topp-topp-kvalitét på pälsen inte är något krav hos dig så kan du absolut. Så mycket har jag inte upplevt att den sliter på korthår, klokt använt alltså.
#21, de hundar jag testat den på har varit Eurasier, Jack russel, Flat coated o Schäfer. Har fungerat lika bra på alla, men nog allra bäst på schäfern, o de alla raserna har ju väldigt olika päls :)
#21 Det tror jag säkert. Så länge du borstar varsamt. Jag köpte borsten när Troja fällde som värst och den är fantastiskt bra.