Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7334 ggr
Annette
0

Prisrekommendationer omplaceringshund

Hur vet man vad som är rätt pris på en "begagnad" hund? De flesta valpar verkar ju ligga runt 10000 - 12000:-, men på äldre hundar skiftar priserna väldigt, har jag sett.

Alex
0

Beror väl lite på hunden, men mest på ägaren. Hur bråttom det är att bli av med den, men framför allt om den anser att pengar eller ett bra hem är viktigast.. Min åsikt i alla fall. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kerstinjoh
0

Alfons är en "begagnad" hund. Vi gav 2000 för honom. Så mycket som det kostade att kastrera Alfons son.

Chippers
0

Våran blandis kostade 4500:- .. skulle allra max ta 5000:- för en blandis. Tycker runt 4000:- är lagom.

Zebben
1

Beror på vad det är för hund som omplaceras. Det behöver ju inte alltid vara blandraser eller hundar med belastningar. Det kan ju faktiskt vara en renrasig, välutbildad, tävlad hund som av olika anledningar måste omplaceras.

Annette
0

Jag vill ha en renrasig hund utan problem, som av någon anledning måste omplaceras. Men vi har ännu inte bestämt vare sig ras eller om vi skall ha en valp eller en lite äldre hund. Jag bara kollar runt lite :) Det är nog inte förrän nästa år vi skaffar hund, men jag vill redan nu förbereda det lite.

gwen
2

Sett från säljarens håll: Att sätta ut ett högre pris i en annons tycker jag är ok, det avskräcker oseriösa hundägare. Sen tycker jag hundägaren gott och väl kan sänka priset eller helt ge bort hunden om nya husse visar sig vara ett bra hem. Man gör trots allt fd husse en rejäl tjänst när man räddar hans hund mot ett ovisst öde. Själv tar man ju åxå en risk, men oftas vinner man massor.

Sett från köparens håll tycker jag det är dåligt om man inte kan betala för sin hund. Har man inte råd kanske man inte bör skaffa hund/en till hund. Kan man inte betala vad den kostar när man köper den så har man inte heller råd med ex olyckor, mat och övriga kostnader. Det är ju inte direkt billigt att ha hund! Sad but true!

Alex
0

#6 Eller också så låter man bli att sätta ut ett pris i annonsen över huvud taget. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Vi skulle betala 10.000 för Xindy, en Grand Danois på strax över året. Av olika anledningar så gick köpet aldrig igenom, men det var vi beredda att betala. Hon omplacerades av uppfödaren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annette
1

#6. Det handlar inte från att inte kunna/vilja betala från min sida. Vi funderar mellan valp eller en äldre och då undrar jag om det finns några prisrekommendationer, tex från rasklubb, men det verkar det ju inte finnas. Därför verkar det svårt att köpa en sådan hund, man vet ju inte om man betalar rätt pris. Kanske bättre att satsa på en valp ändå.

Vore jag bara ute efter en billig hund, hade jag väl redan skaffat en.