När faller kulorna ner?
Vi har precis köpt en blandras valp, som blir 10 veckor på söndag.
Märkte att hans kulor inte har ramlat ner och då slog tanken mig att jag inte riktigt har någon koll när de ramlar ner så min fråga är, när ramlar de ner?
Vet inte om det spelar någon roll men han är Bblandis mellan yorkshire terrier, nakenhund, papilon, dvärgpudel & tibb. terrier :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Oftast har de ramlat på plats redan vid den åldern, men det kan för en del individer dröja upp till 6 månaders ålder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
dem kan vandra upp å ned kulorna… troligen rammlar dem inte ned..men man kan massera å de för att dem ska rammla ned…

Kan du känna kulorna nu? Jag kunde känna dem på min valp om jag höll honom med hans rygg mot min mage med min arm runt hans framtassar så att han "hängde" i min famn. Testa käna försiktigt om du känner båda. Men de kan som sagt vandra upp och ner men de dröjer väl ett tag innan de trillar ner och blir synliga, fast jag mins inte när de hände.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Det kan ju vara lite svårare att känna dem då det är så små raser i den och ibland så glider dom som undan oxå dom små rackarna.
Men håller med både Anne och nataschaj
Vad står det på veterinärbesiktnings intyget? Kunde veterinären känna kulorna?
Ett litet "häx tips" brukar vara E-vitamin (kapslar från hälsokost) massera nedåt och vänta med vaccinationen som man normalt ger vid 13v tills dom kommit ner.
när man besiktar valparna innan flytten brukar vet kolla detta. Alla våra valpar har haft sina vid 8 veckor. Eller ja, en kille vid varje kull har bara haft en nere just då. =)
Men vid 10 veckor kan det nog dröja lite till utan oro.
tack för svaren :)
Man ser två små kulor, som "sticker" ut lite, antar att det är dem :P
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Det kan vara hud också. Känn på dom. Där nog lite mindre än ärtor nu.
#5 Nu blev jag lite nyfiken. Vad har vaccinering och Evitamin för inverkan på testiklarna?
Alla knep är intressanta.

#9 Jag fick lära mig att ge groddolja (läs e-vimatin, i billig form) om kulorna inte trillade ner, eller vandrade, och testade. Det fungerade, men vet å andra sidan inte om de skulle ha trillat ner av sig själv på den hanen heller. Han hade sina vid 8 v, men sen åkte en eller båda upp, och stannade eller åkte ner i påsen efter behag. Groddolja en vecka (vid ca 9-10 v) så stannade båda i påsen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#9 Jag vet faktiskt inte varför det fungerar. Men det är ett gammalt "hus knep" bland äldre uppfödare. Jag provade på min vita toy och det "fungerade" så han har båda kulorna nere nu. Missade det där med vaccinationen på min aprikosa toy som nu bara har en kula nere. Min whippet har jag inte gjort nåt knep på och han har båda nere men dom har aldrig vandrat heller. Så jag vet inte. Kan vara slumpen. Men uppfödaren som sa det till mig har fött upp i över 30år och hävdar bestämt att det fungerar.
Men sen beror det julite på varför kulan stannar uppe. Det finns ju lite olika anledningar.
Okej, har läst detta och sitter nu och suger åt mig allt då vår lilla hnvalp kiommer om 3 veckor.
Kan någon förklara elelr tippsa till lösning om detta. Varför flyttar sig kulorna och hur vet jag att dom gör det? Vad mer typiska grejer bör man hålla koll på?
#12 Det beror på varför kulorna vandrar. Dom kan åka upp om hunden blir stressad eller upphettsad osv. Men brukar komma ner när hunden lugnat sig. Sen kan en eller båda kulorna åka upp för att senan som kulorna sitter fast i är för kort så i takt med att valpen växer stannar kulorna uppe. Men det är nog ganska ovanligt.
Det man bör ha koll på är om båda kulorna finns nere vid besiktningen. Och om dom vandrar mycket dom första månaderna hade jag väntat med vaccinationen och gett E-vitamin samtidigt som jag masserat minst en gång om dagen. Blir hunden krypt i alla fall har man gjort vad man kunnat! När man masserar så lägger man hunden på rygg i knät och drar försiktigt på sidorna om snoppen neråt mot svansen. Det här är ju inget vetenskapligt så ingen kan ju säga att det fungerar till 100% men som sagt. Då har man gjort allt man kan!
Ang E-vitaminen kan man köpa kapslar på hälsokost som är mjuka som gelé så sticker man hål på dom och droppar ut e-vitaminet i munnen på hunden. En kapsel räcker till två dagar på liten hund.
Sen beror det ju på vad du ska ha för ras och vad du ska göra med den. Ska du ställa ut så brukar ju öronen vara en sak på många raser som man har lite koll på så dom inte lägger sig fel. Hälsomässigt tycker jag att tonsillerna är bland det viktigare att kolla med jämna mellanrum.