Kommandon vid cykling?
Nu ska jag börja lite smått att cykla med ville. Han är inte riktigt klar i kroppen än så det blir max runt kvarteret till en början. Provade i går och han tuffade på jätte fint vid sidan. Frågan är vad jag ska lära honom mer än "stanna" och "sakta". Vad använder ni för kommandon när ni cyklar med era hundar?
En vettig inkallning är ju ett måste ifall man som jag var tvungen att släppa kopplet när han helt plötsligt hittade en mysig fläck att stanna och lukta på.

Jag rekomenderar att börja med att lära hunden att då man cyklar så är det det som gäller inte stanna och nosa.
Jag har lärt min ena hund höger & vänster för då blir korsningarna mycket lättare att svänga i utan att hunden springer in i framhjulet.
Kan även rekomendera att använda en springer istället för att hålla i kopplet, detta är mycket säkrare för både dig och hunden då du får båda händerna fria och risken för att hunden ska kunna dra omkull cykeln minskar radikalt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Mian hundar får inte stanna under en cykeltur.. de är rastade innan..
Det enda kommandot jag har är App app om någon råkar glida in framför cykeln..
Vilket brukar vara stora svarta hanen…
Ville var rastad innan men när det kommer till lukter vill han gärna kolla dom. Första gången släppte jag kopplet för att inte slita med honom i farten. Men sen försökte han ett par gånger till efter det och då fick han snällt följa med. Springer har jag funderat på! Verkar bra så det känns som en bra investering om man ska börja motionera honom med cykeln regelbundet när han är helt färdig i kroppen.
Okej, det kanske inte är så mycket man behöver lära honom då.
Jag fattar inte hur en sk springer funkar! 
Hunden borde kunna dra iväg cykelns bakdel om den plötsligt drar iväg riktigt ordentligt?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#4 Springern har en fjäder som gör att om hunden drar så känns det inte så mycket i cykeln + att om det blir ett mycket kraftigt, tvärrt ryck som tex om man ramlar med cykeln så löser den ut så hunden inte ska få cykeln hängande efter sig om den får panik.
_**/Mvh Anne
#5 Aha, men låter ändå konstigt! 

#6 Kanske det, men det fungerar iallafall 
_**/Mvh Anne
#7 Det är ju bra!!
Det är kanske lättare att förstå om man har testat

Hur lätt löser den ut? Tex om hunden springer bredvid och får syn på något och viker av eller kanske stannar till, löser den ut då?

#9 Den löser inte ut för minsta lilla, utan det ska vara ett rejält ryck, iallfall så har min aldrig löst ut och jag har cyklat med en stor hund som gjorde ett rejält utfall mot en annan hund uatn att det löste ut eller drog omkull cykeln.
_**/Mvh Anne

låter bra :)
Många har ett koppel fäst i halsbandet som säkerhet och springern i sele har jag sett.
Har ett kommando vilket är "här". Tänk fot, fast friare i position och placering och ingen ögonkontakt utan fokus framåt. Där är det heller inte okej att stanna till och lukta någonstans! På så sätt kan han få springa lös vilket för mig är det optimala (om man har de möjligheterna vill säga).
Används både när vi går, springer och cyklar, så inget specifikt cykelkommando egentligen… och att lära sig följa cykeln åt olika håll är en del som jag lärde in redan från början i långsam takt. Stanna till i korsningar är också en såndär grej som lärdes in tidigt, det känns bäst för mig om vi stannar till då, och kanske får i oss lite vatten och samtidigt kan jag kolla av vad som händer efter korsningen. Lär gärna in att stanna när du stannar också så det blir smidigare! Med krassliga bromsar har min pojk lärt sig att stanna till så fort han hör gnisslet… blir lite knepigt i nedförsbackar utan att bromsa men det går, haha!

Jag använder "höger" och "vänster" i kurvor eller korsningar. "då stannar vi" när det är kisspaus, "då kör vi" när vi fortsätter.
Mvh Ellenfyrkant