ställa ut pudel?
Jag skulle vilka ställa ut min Pudel i utställning, men har ingen aning om hur jag ska göra, alltså jag kan INGENTING om hundutställningar, hur man hittar någon? , hur man gör eller någonting, kan någon berätta ?
Det ända jag vet är att jag måste ställa ut honom på blandrasutställningar eftersom han inte har någon stamtavla men inget mer vet ja över huvudtaget.. ;s

Det hunden ska kunna på utställning är att ställa upp sig inför domaren. Det är alltså bra om du lär hunden att stå, en del hundar ställer upp sig själv bra och andra kan man måste ställa till genom att flytta ett eller ett par ben på hunden. Detta tycker jag personligen är svårt då jag inte är så bra på hur hunden ska stå för att det ska se snyggt ut. Jag nöjer mig helt enkelt med att hunden står stilla och att det ser någorlunda hyfsat ut. En del väljer att stå framför hunden så att hunden håller fokus på ägaren, medan andra föredrar att sätta sig på sidan av hunden när den visas.
Kan se ut såhär eller såhär det är en smaksak vad man tycker funkar bäst.
Du behöver ett utställningskoppel som liknar ett retriverkoppel. Jag använder ett ljust retrieverkoppel. Det ska alltså vara ett koppel som du enkelt kan förstora öglan på för att dra ner det lite över halsen när hunden visas. Välj ett som är diskret och passar din hund färgmässigt.
Hunden måste kunna hanteras av andra så domaren kommer att kolla tänder och även känna igenom hunden över kroppen, så öva på hanteringsbiten om hunden är ovan att blir hanterade av andra.
På en utställning får man ett nummer och blir då inkallad. Domaren berättar vad du ska göra och hur du ska springa med hunden i ringen. Speciellt på en blandis utställning så tror jag att det påminner om en inoff utställning och då får man ofta mycket guidning om man är ny.
Hoppas det hjälpte lite, det var vad jag kom på för tillfället
Öva på att springa med hunden, den ska alltså trava, så att ni får in snygga steg och stanna om vartannat så att hunden få ställa upp sig så att den förstår vad den ska göra och ställer upp sig snabbt.
Innan ni går in i ringen så är det bar att träna mycket kontakt så att hunden är fokuserad på dig och inte de övriga hanarna i ringen och så att hunden är allert och med.
Det är aldfrig accepterat att en hund är aggressiv i ringen, på en vanlig utställning blir man då diskad.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#1 var hittar man till utställningar ?

kika här
//Angelica
#3 ok, finns de några saker man ska fixa/ha klart innan man åker på utställning? ssjälvklart vet jag utställningshalsband, vatten. men har hört att man ska ha med sig hundbur elr något, och papprena till hunden typ

Vet inte vad som gäller på blandis utställningar då jag har rashundar. Men det som brukar vara är att hunden ska vara fullt vaccinerad, det brukar dock anges vilka vaccinationer det gäller. Om man är på utställningar finns det vaccinationer som inte är nödvändiga men som man kanske vill ta för säkerhetskull så som tex kennelhosta. Antar att du behöver ha med något registreringsbevis, är det jordbruksverket man reggar hunden i?
Vatten, belöning (gärna köttbulle eller något mjukt som du kan ha handen när ni är i ringen) jag brukar ha valphage av kompostgaller som hundarna får ligga i på en matta, men en bur fungerar väl bra det med. Utställningskoppel.
//Angelica