Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 5401 ggr
[aammE]
0

Jagar cyklar

Jag har ett problem med min "hund", han jagar cyklar! Så fort jag är ute och går med honom (spelar ingen roll om han är kopplad eller ej) så ska han PROMT rusa efter alla cyklister som går förbi. Han är ju snäll, genomgo och vill hälsa på alla som går förbi också, men det är jobbigast med cyklarna. Han kommer ju när man ropar på honom, även när han har börjat "jagandet". Men det är lite jobbigt om man måste gå och tänka på det hela tiden.

Egentligen är han ju en kanin, men han är mer som en hund, går att lära massa trix, är rumsren osv.

Kan tillägga att han gör parningsljud när han ser cyklarna… Men det gör han ju när han ser mig eller någon annan som han känner också.

Tränas med klicker och godis.

Noa-Nisse
1

jag förstår inte, är han en kanin eller en hund?

Medarbetare på Hundar.ifokus

NaimaG
0

#1 Det är nog en kanin TS syftar till. En kanin som är mer som en hund, jag kan inte få det till något annat.

TS, fråga inne på kanin iFokus istället.

Gluskap
0

Sätt koppel på kaninen??

SaraC
0

Om det är en kanin det gäller så vänd dig till Kanin iFokus istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[aammE]
0

Men han är lite av ett experiment (misstolka mig inte, det var inte så att jag köpte honom för att utföra massa experiment på honom, såklart), så jag kan inte fråga på kanin iFokus. Det är nämligen så att jag anser att man kan träna alla djur lika bra som hundar (kanske inte riktigt på samma sätt men jag snpassar mig efter honom), därför behöver jag råd från folk som kan hundar för att jag vill se hur det går. Så skitsamma, ge råd som om det vore en hund.

NaimaG
0

#5 Problemet du får där är att hundars signaler och kaniners signaler är inte samma sak samt att en del signaler en människa också skickar ut till en hund tolkar en kanin på ett helt annat sätt. Det är två olika djurarter med två helt olika språk. Jag kan inte använda samma språk jag ger till min hund på min kanin.

Har du en hund måste du tänka dig in i hundens värld och deras sätt att aggera.
Har du en kanin måste du tänka dig in i kaninens värld och deras sätt att aggera.

Som du ser så fungerar inte råd för hundar på en kanin. Sen får du också tänka på att hundar har jaktinstikter det har inte en kanin.

[aammE]
0

#6 Men herregud, jag är inte helt pantad. Skrev ju att jag skulle anpassa metoderna efter honom, alltså efter hans art. Har läst etologi o.s.v. Läs inlägget igen, har du inget vettigt att komma med så skriv inget öht. Tack.

Tänkte mer förslag som "Men har du testat att belöna honom genom att klicka såhär, eller kanske ge honom en godis såhär, leka lite med honom blablabla" okej?

NaimaG
0

#7 Jag tror alla skulle hålla med om att du ska vända dig till kanin iFokus. För vad gör det för skillnad ifall vi ger dig förslag på hur man gör på en hund och du sedan anpassar dem så det passar på en kanin då kunde du lika gärna ha frågat på kanin iFokus. Jag har själv kanin men aldrig vänder jag mig till hundar iFokus om hjälp med min kanin.

[aammE]
0

#8 Men jag VET hur man tränar en kanin ville bara ha lite förslag. Desstom är det väldigt få kunniga på kanin iFokus, har frågat folk från kanin-net istället där de riktigt kunniga finns. Har upptäckt att hund iFokus håller samma standard som kanin, tyvärr.

NaimaG
0

#9 Få kunnig på kanin iFokus? Är själv medlem där och jag har upptäckt väldigt många kunniga framförallt uppfödarna. Undrar också vad du menar med att hundar iFokus håller samma standard som kanin iFokus?

[aammE]
0

#10 Har kollat lite i trådarna o.s.v. verkar inte vara så många riktigt kunniga som man kanske hade hoppats på. Men, men.

De flesta uppfödarna håller inte till på kanin.ifokus av just den anledningen att det är så himla mycket svammel där, i alla fall av de uppfödare jag har kontakt med.

Taci
0

Jag förstår inte riktigt.. du säger att kaninen är som en hund iom att den är rumsren, går att lära trix o kommer när man ropar. Detta är inget unikt för en kanin, utan det gäller de allra flesta kaniner. Så vad är det som gör att den är "mer som en hund"?:P

[aammE]
0

#12 Var inte så seriöst, alla mina kaniner är så. Var lite fördomsfull och antog att hundmänniskor trodde att kaniner var korkade (hundfolk brukar ju förvisso höja på ögonbrynen när jag pratar om min kaninträning så det var ju inte dirket taget ur luften).

[Trojasmatte]
0

#11 Men förväntar du dig att vi på hundar iFokus ska kunna hjälpa dig med din kanin som jagar cyklar? Tänkte när du skrev att det inte var så många kunniga här. Jag är då inte så kunnig när det gäller kaniner.

dragonstar
0

Om en hund gjort det hadde man väll pratat om att det är medfödda jaktinstinkter och annat. så…  om inte syckeln är lastad med morötter håller jag nog med dom ovna att det är klurigt där.

En hund hadde du nog kört ögonkontackt sett till att du var mer rolig en syckeln och sådana saker..  Tror en bra kaninträ nare är böttre i detta fallet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tangotime
0

aammE, vad är det du tycker att vi är dåliga på här på hund iFokus? Jag kan garantera dig att det finns många "puckon" (säkerligen fel ordval jag vet Skrattande) här men MINST lika många som verkligen kan hund! Så vad vill du veta som du inte tycker att vi kan? När det gäller hund då, som forumet handlar om.

SaraC
0

aammE

Jag var på väg att låsa tråden när jag såg att det är en kanin det gäller och inte en hund, men lät den vara kvar ändå. Men efter dina senaste trista kommentarer så låser jag nu tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inlägget är låst för nya kommentarer