"Shar pei inga hälsoproblem"?
Fick precis en kommentar som fick mig att tappa hakan..
"Shar pei har inte mer hälsoproblem än någon annan ras"
Hur kan det stämma?
Kolla bara på deras huvuden.. helt sönderavlade i mina ögon.
Stämmer det verkligen att dom inte har några problem med hälsan än någon annan hundras?
/ Bella
Ptja, beror väl på vilken ras man jämför med. Men kan ju inte tänka mig att det direkt kan klassas som en av de friskare raserna. Hudproblem som fukteksem osv, ögonproblem är relativt vanligt hos rasen mig veteligen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Efter som en del försäkringsbolag inte försäkrar rasen eller har inskränkningar i försäkringen så tvivlar jag starkt på att det är en speciellt frisk ras.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det finns en hel del hudproblem inom rasen, mastcellcancer är ganska vanligt, som är en inflammatorisk tarmsjukdom.
och även ögonproblem.
Fast om man letar tillräckligt noga kan man säkert hitta en bra shar-pei :)
Och om det är en uppfödare som kommit med det påståendet så anser jag inte detta vara en bra uppfödare, det är bättre att acceptera problemen och försöka göra något åt det med sundare avel m.m
Har dom inte väldigt strul med öronen också? Känner bara till en men hon hade mycket hudproblem, framför allt i öronen.

#3 Det är en uppfödare som kommit med det påståendet, ja.
Haha en bekant till mig hade pratat med en shar pei-uppfödare på en utställning och den uppfödaren hade sagt att det var en så himla frisk ras när min bekanta hade frågat om rasens sjukdomar. Och det trodde hon ju på så hon blev så himla sugen på att skaffa sig en sådan.
En vecka senare var hon hos veterinären med ena hunden och frågade då om det var sant att shar pei var en väldigt frisk ras, svaret var så klart nej. ;)
Förutom det som redan nämnts så är det amyloidos, Shar pei-feber och annat otrevligt också.
Den hör till de absolut mest sjuka raserna, faktiskt (och sorgligt nog).
Skulle själv gärna ha en Shar pei - om det inte var för den gräsliga hälsan.
Och enligt en rasentusiast så måste det göras "eye-tacking" (man syr i ögonlocken och fäster dem i nackskinnet, på ett sätt) på hela 40-50% av Shar pei-valparna.
För övrigt så är inte skinnet den stora boven. Jag tycker personligen att de har för mycket skinn i ansiktet (det är väl därför man måste eye-tacka också), men övriga hälsoproblem har lite med skinnmängden att göra. Kolla på bone-mouths - de ser mycket sundare ut (och vackrare, i mina ögon), än de vanliga "meat-mouths", men de är inte friskare.
Och i Sverige får en vuxen Shar pei BTW inte ha mer rynkor på kroppen än lite på manken och vid svansroten. Men den är fortfarande en mycket sjuk ras.
Ja, kanske räknat i antal? Utan hänsyn till hur farligt/allvarligt hälsoproblemet är alltså. Tänker man i dem tankarna kan man ju få alla raser till att ha ungefär lika många och därför har ingen ras mer hälsoproblem än någon annan…
Hoppas du fick lite mer svar än så om hälsan från uppfödaren! Jag anser att en uppfödare, även om man har en frisk ras, ska vara medveten om och dela med sig av vilka problem som finns inom rasen och där också tala om vad just denna uppfödare gör för att minska problemen - och på så sätt marknadsför ju uppfödaren sig själv bättre, genom att tala om sitt häsloarbete snarare än att förneka hela rasens problem med något så svävande svar som att det inte är mer än någon annan.
Nej det stämmer inte, vet en uppfödare som la ner sin uppfödning och rasen helt då inga av hennes hundar kunde leva ett liv utan veterinärbesök och det var svårt att bedriva ett bra avelsarbete, det var helt enkelt inte en rolig och tacksam ras att föda upp.
Även om sjukdomarna inte är många så är dom ganska vanligt förekommande.
Och som redan nämnt så är det extrema utseendet inte främsta boven i dramat då dom traditionella hundarna har lika mycket problem.
≧◔◡◔≦
Har jag uppfattat det fel om rasen även ofta är aggressiv..?
Jag har bara träffat hundar som gör utfall och beter sig aggressivt, men har också hört att det är något som ofta händer i rasen, eller har jag hört fel.
Vore intressant att veta.
Den tiken jag träffat var jätte vänlig och lugn ihop med min storpudel hane. Men nu har jag hört att hunden på lite senare år har börjat tugga sönder hela deras hem och beteer sig som hon var skendräktig hela tiden. Men om det är ett vanligt beteende på dom eller inte har jag inte en aning om.
Lägger in en lite ot fråga, Goglade på denna ras för att se bidler och då stötte jag på bilder som det stod Traditional chines shar pei, där var det absolut inte massa väck och hunden såg ber ut som amstaff. Är det en egen ras? en blandras eller grundrasen?
#12 det är det ursprungliga utseendet en sk. "bonemouth"
≧◔◡◔≦

#10 Nä inte aggressiv, men rasen i sej ska vara mkt reserverad och har tyvärr mkt rädslor inblandat nu. Det är ju en gammal stridshund så den fungerar ju lite som amtaffen/pitbullen. Fel ägare = fel beteenden =(
Eyetacking är inte att sy i ögonlocken, det innebär att man sätter ett stygn i pannan för att hålla upp huden som annars tynger ner ögonlocken. Sen om man tycker detta är ok är ju upp till var och en, men rätt ska vara rätt