rasen - kan det bli problem? hjälp!
Nu är det såhär att jag har kollat på en blandrasvalp. Hunden har Border Collie och Irläsnk fårhund i sig, båda är vallhundar. Det jag nu undrar är om det kan bli problem med en sådan hund och man inte valltränar den? Om just border collien har jag hört och läst olika, vissa menar att bara man aktiverar den så funkar det jätte bra, medan vissa säger att den bör vallas. Enligt uppfödaren av valparna ska dem vara efter harmoniska föräldrar.
Nej den behöver inte må dåligt för att du inte vallar, men slår border collien igenom kan du få en hund som vill valla.
≧◔◡◔≦
#1, men Isländsk fårhund är ju också en hund som gärna vill valla? :P
#2 hur utpräglad vallhund är det egentligen? dom raser jag tänker på som vallhundar är dom inom SVAK som fortfarande avlas för syftet.
≧◔◡◔≦

#3 Vad jag kan förstå av texten om rasen på rasklubbens hemsida så är det en ganska utpräglad vallhund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Är fortfarande skeptisk, jag tror absolut att det är mer vallhund än ex. långhårs collie.
Men samtidigt finns det även aussies och lapphundar som vallar trots att avlen inte i huvudsak är inriktad på det.
Vad som bådar gott är ju att rasklubben uppmuntrar till vallprov i form av vallanlagsbeskrivning utarbetat av Specialklubben för Västgötaspets (SKV).
≧◔◡◔≦
#5 Jag har inte träffat så många islänningar personligen, men mitt intryck är att rasen inte är i behov av att valla som en BC men att det absolut är en fungerande vallhund och som du skriver inte en ras som till exempel lh collie.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
En isländsk fårhund har inget vallbehov, även om många har vallanlag. De nöjer sig med andra aktiviteter om de inte får valla. Border collien kräver ofta vallning dock, så slår den rasen igenom så kan du få problem om du inte kan valla med den, ja.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tänk på att du kan få en väldigt stressad hund a den blandningen dem bordie colli blandningar ja har träffat på blir så himla stressade när man tränar dem för dem vill så mkt.. har en sj så spelar ingen roll hur ja gör, sen vet jag några till som blir knäppa.
sen så e de mkt att dem valar, min som e 4vägskorsning vallar mkt.
jag skulle inte vilja chansa om jag inte har den tid sån krväs på en sån blandning.. har du de?
sen tycker jag när de ändå e en vallblandning så ska dem få valla, jag vill göra de me min hund men känner ingen som kan å har får..
du kan ha tur men jag tror inte de spelar nån jätte tror roll bara för att föräldrarna är de, i såna fall får du ta rtedan på far/mpr föräldrar till dem osv är, e dem lungna osv.
men klart tar du en lugn valp, kan du ha tur, men tänk på att den lugnanste valpåen där, kan bli den piggaste värta valpen hemma..
Men lycka te, ja sj skulle aldrig vilja ha en sån hund om ja ej ska valla. =)
Border collie slår ju nästan alltid igenom som jag har förstått det, jag hade inte chansat. Tycker att det är elakt att inte ha hunden till det som den är menad för. Skaffa dig en frisé om du ska ha en knähund.