Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 7497 ggr
vajua
0

Skäller/skriker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag har många gånger skrivit på forum men fick alltid bara massor med idiotförklaringar till svar: "Skaffa inte hund om du inte kan ta hand om dem" eller "Du är ju dum i huvudet som gör si och så".

Så jag försöker få lite tips och RÅD här istället Glad

Jag har en tervueren tik på 16 mån som jag har haft lite problem med men vi har alltid jobbat i team så problemen har löst sig med hjälp av träning och samtidigt ha roligt tillsammans, vilket är min strategi.
Nu har jag dock kommit till en vändpunkt då jag inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt.
Som jag visste innan jag skaffade tiken var att rasen är reserverad, osäker men samtidigt har lätt att lära och ger allt.
Mitt problem med henne är att hon skäller (nästan ylar/skriker) när hon ser andra människor och hundar. Att hon morrar bryr jag mig inte mycket om. Men det börjar bli pinsamt att gå ut med henne och undviker helst tider då många är ute. Självklart går vi ut när det är dags.

Jag har provat de flesta metoderna såsom:
- Ha henne bakom mig ("jag tar fighten")
- Ge godis sekunden innan hon skäller (människor=godis)
- Ignorera och sen berömma när hon är tyst
- Distrahera henne med pinne/godis/övningar
- Prata glatt med henne som om vi kände personen

Ingenting fungerar på henne då jag provat dessa övningar i snart 8 månader.
Hon är väldigt nyfiken på andra hundar och männsikor och låter henne träffa så mycket hundar och männsikor som möjligt (även när hon var valp) men hur många vill egentligen träffa min tjej när hon låter som hon gör? Tungan ute

Hon är ju absolut inte farlig, har aldrig bitit någon. Hon visar visserligen tänderna till hundar som är för på men bara för att visa att hon är rädd/osäker.

Någonting som jag har funderat på är om hon kanske inte får tillräckligt med motion…? Sammanlagt är vi nog ute 3-4 timmar om dagen varav 1 långis och 1 kasta boll på ängen. Vi gör också olika hjärnövningar. Borde inte det räcka?

Någon som har/haft liknande problem? Eller kanske någon som känner till rasen mycket väl?

Förlåt för otroligt långt inlägg men vad göra…? Skrattande hon är ju min bebis och jag vill vara stolt över henne.
p.s jag använder mig absolut inte av hårda metoder såsom rycka och slita i kopplet eller skrika d.s

Scully
0

Jag är ju inget proffs, men har ändå lite frågor och så.

Det jag vet om rasen är att dom är väldigt energiska och behöver en hel del psykisk stimulans. Så min första fråga är: Vad för typ av hjärnövningar gör du?

Är hon någonsin tyst vid möten?

Hur länge ungefär har du tränat per övning?

Har du funderat på hur du själv reagerar precis innan mötet?
Alltså spänner du dig för att du vet att hon kommer börja låta?

Jag vet inte men tror inte det är så bra just det där med att hålla henne bakom dig och du "tar fighten". Då hon redan är nervös och osäker.

Tycker du själv att du har en bra alfa roll gentemot hunden?

Det är ju jättebra att du låter henne träffa så många hundar som möjligt, det är ju bra om hon träffar någon lugnt och harmonisk hund.

Oups blev lite fler frågor än jag räknat med Skrattande.

Det är bra att du försöker få råd och tips då du är mån om henne och vill försöka uppfostra henne på bästa sätt.

Heidii
0

Är inte expert men antar att hon på något vis vill skydda dig och visa de andra att dig ska dem inte komma nära..

Och neej.. hon är inte ute för lite, anser inte jag & träna med huvudet är betydligt mycket bättre om man vill trötta ut hunden än en promenad på tre timmar ex.. Men självklart ska den även ha motion.

Har själv en Rottwailer  :)

Men lycka till så hoppas  jag på att det ordnar sig för dig och din vovvsing :)

Tangotime
0

Hon verkar väldigt osäker. Gör hon utfall vid möten eller gömmer hon sig/lägger sig ner? Hur reagerar hon mer än ylar/skriker?

Har du en hundklubb i närheten tycker jag du ska åka dit när dom har träningar. Där finns många hunvana människor på en gång som du kan be att få träna lite på!

Sen fattar jag inte varför du blivit så illa påhoppad tidigare, av det jag läser verkar du vara en helt normal hundägare som vill träna bort ett ganska vanligt problem Flört

Scully
0

Föresten satt och läste sista numret av hundsoprt nu på morgonen, där fanns det faktiskt ett repotage just om problem med hundmöten och så. Har du möjlighet att få tag i den tidningen kan du ju läsa lite där oxå Skrattande

vajua
0

Hej!
Tack för alla svar Skrattande

#1 Jag har köpt roliga "spel" av trä. Jag brukar också gömma köttbullar i lägenheten som hon får leta efter. Samma sak ute, slänger ut småbitar köttbullar i skogen som hon får söka efter m.m.
Vi tränar dessa övningar 2-3 ggr om dagen i ungefär en månad och avslutar alltid med lek och bus (kanske inte är så bra…?)
Ja i början var jag nervös när vi skulle gå ut eftersom jag vet hur hon låter. Nu tänker jag istället "det här kommer gå bra" och försöker "lugna" mig själv.
Hon vet sin plats men så fort det kommer någon vill hon skydda mig och är helt i sin egna värld, oavsett om jag viftar med ett saftigt köttben skulle hon skita i det.

3# Absolut inte, tvärtom, hon VILL hälsa. Hon skäller samtidigt som svansen står rakt upp och viftar och vill springa fram och hälsa. Men när de väl får hälsa tycker hon det är roligt när hon får lukta men om någon annan gör de, då tar hon svansen mellan benen och vill inte alls.

4# Ska direkt efter jobbet gå och köpa hundsport, tack för tipset!

Hon skäller mest på svartklädda män, vilket är ju vanligt att vissa hundar gör. Men att hon skäller på en kvinna i ljusa kläder som promenerar mitt på dagen…? Kan tillägga att utanför porten är hon som värst. Är vi på promenad flera kvarter bort skiter hon i alla (förutom andra hundar). Om vi däremot tar en vilopaus på en bänk på kvällen och det kommer någon så blir hon hysterisk.

Vill hon försvara sitt område? Mig?

Har också pratar med andra som har/haft terv dem säger att beteendet försvinner med åren, men jag kan inte vänta flera år på att det kanske försvinner.

Nikkis
0

Jag vill bara poängtera, att Tervar INTE ska vara osäkra hundar såsom du påstår i ditt huvudinlägg, det är Inte att dom är reserverade utan snarare mentalt skräp.

Din hund låter väldigt osäker och otrygg, jag vet inte heller var Ni har för relation till varann, det kanske är en avgörande faktor det med…? Svårt att säga…
Mitt råd är att du kontaktar en duktig intruktör för hjälp.

Gerbilflicka
0

Min hund var också väldigt osäker och reserverad när jag köpte henne.

Mitt tips är att börja bygga upp hennes självförtroende på sidan av din lydnadsträning. Det kan du göra genom att lägga upp simpla övningar för henne som du är säker på att hon klarar, t.ex. att hon får nosa fram korvbitar från lätta ställen. Sen kan du gå över till svårare ställen och kan hålla på med leksaker som tvingar hunden att lösa problem. Så börja lätt och öka inte svårighetsgraden innan hon är redo.

För möten har jag använt mig av skvallerträning mest. Hunden får syn på något som stressar/upphetsar den, men istället för att gå på första impulsen så kommer de tillbaka till matte/husse för en belöning. Sen är det såklart bra om man håller upp den här träningen vid varje promenad, men de gånger jag inte har haft tid att träna på varje möte så ignorerar jag andra hundar.

En annan sak som faktiskt har funkat för mig är att när jag ser en hund så pekar jag och säger "titta Eddie, en annan hund" så att hon ser den och vet att jag har sett den. Då är regeln att man får titta, men inte morra, göra utfall eller springa fram.

Det tog mig uppåt ett år att träna bort hennes utfall. Numera morrar hon ytterst sällan och bara om det är någon annan hund som börjar tjafsa.

Nikkis
0

Okey, men det där är tyvärr ingen vidare hjärnaktivitet för en unghund, det kanske funkar på en valp.
Men för en unghund av en arbetamnde bruksras kräver betydligt mkt mer. =)

Har du spårat med din hund tidigare? Känner du ngn som gjort det?
Om inte, ta kontakt med din lokala BK och anmäl till en spårkurs!
Du kan också söka på nätet, läsa artiklar, hyra/köpa böcker om spårning och lära dig grunderna och bara sätta igång.

Jag tror inte riktigt på att man enbart fysiskt ska köra slut på sin hund, kroppen är död men hjärnkontoret går fortfarande i 360.

pippa__
0

Håller me Nikkis om spåret! Känner ganska många som har grönisar och dom spårar minst 4 ggr i veckan, både person och viltspår =)

vajua
0

#7 Har du lust att förklara lite mer om skvallerträning? Låter jätteroligt och lärorikt!

#8 Eftersom hon har så pass dåligt självförtroende vill jag inte pressa henne för mycket. Därför vill jag göra saker som hon kan väligt bra och de som hon tycker är roligast. Hon är grymt duktig på att leta efter godis på marken, på bänkar, bakom stenar så det tänker jag fortsätta med oavsett om du tycker det är valpnivå eller inte.

Sen ska jag absolut börja spåra med henne när hon fått upp sitt självförtroende. Och eftersom hon är en vallhund ska hon få börja valla får. Jag tror hon kommer tycka båda delarna är roliga Glad MEN jag vill vänta med det.

Sen vet jag inte om du missförstod mitt huduvinlägg. Jag behöver alltså inte hjälp med vad som är bra hjärnövningar utan jag behöver råd med vad jag ska göra åt hennes skällande Tungan ute men tack för tipsen!

Gerbilflicka
0

#10 Det handlar om att man lär hunden att berätta när den ser något, kanske en hare, en katt eller en annan hund. Vad som nu triggar igång det oönskade beteendet. Istället för att försöka gå runt och hålla utkik för att upptäcka saker före hunden, något som inte bara tar en massa onödig energi utan även är väldigt opålitligt eftersom man förr eller senare kommer att missa något.

Det som tidigare utlöste t.ex. ett utfall kan man träna om så att en främmande hund blir en signal att "visa matte och gå tillbaka till henne". Hundar stannar ofta upp av sig själva när de ser något, så då berömmer man det och belönar med något när hunden kommer tillbaka. Främmande hundar blir då något positivt.

Min hund har jag framför allt tränat med hjälp av pinnar. Hon ser en annan hund och så har vi dragkamp som belöning. Samma sak när det gäller att passera andra hundar snyggt - håll fokusen på belöningen och belöna i det ögonblick som hunden annars gör utfall. Alltså man avbryter inte ett utfall med godis eller liknande, utan man belönar den sekunden där beteende nu är annorlunda.

Viktigast av allt är att börja enkelt. Se till att hunden inte kan misslyckas genom att lägga upp träningen så att det blir lätt. Alltså börja på långt avstånd, peka och säg typ "titta, en annan hund" och ge sen belöning direkt. Sen kan du öka svårighetsgraden och till slut så kommer din hund att kunna gå fot okopplad förbi andra hundar. Flört Men som sagt, det vanligaste felet är att man stressar eller inte är konsekvent. Då funkar det inte.

Gerbilflicka
0

Kan lägga till en sak angående hjärngympa… Jag vill påstå att du aldrig, aldrig kommer att lyckas med din träning om din hund går på högvarv redan när ni börjar. Alltså är det bra om man tröttar ut hunden psykisk (och fysiskt) innan man går ut och tränar jobbiga saker.

Med andra ord så hör skällandet och osäkerheten också ihop med mental träning för hunden. Om du först är ute och spårar så kan jag lova att din hund kommer att vara mer samarbetsvillig när du sen går över till den psykiskt jobbiga träningen.

Farligheten är att du kräver extremt mycket (det är jobbiga situationer för henne att hantera) av din hund mentalt sätt, men erbjuder henne inte några stora möjligheter att klara av situationen. Menar absolut inget illa med det nu, men man kan inte kräva att en hund ska fokusera på väldigt jobbig träning om den inte får träna hjärnan med roliga saker först.

Se hjärnan som en muskel istället, som man måste träna för att den ska bli stark! En otränad hjärna kan hantera jobbiga situationer lika dåligt som otränade muskler kan lyfta tunga vikter.

En hund som är uppe i varv och inte vad att fokusera kommer aldrig att vara lätt att arbeta med. Kom ihåg att man inte får träna något jobbigt för länge heller: 10 minuter och sluta när det går som bäst.

pippa__
0

#10 Självförtroende får hon genom spåret. Andra tips på självförtroendehöjande aktivitet är balansövningar och att hunden får lära sej att ha kontroll på sin egen kropp över lag

vajua
0

Tack så jättemycket för alla svar jag har fått!
Då kan jag ju börja spåra med henne redan… idag Skrattande trodde man krävde för mycket genom spåret, därav mitt svar.
Skvallerträning ska vi också köra på.
Förhoppningsvis försvinner lite av skällandet också när hon tränar hjärnan på "högre nivåer". För det märker jag när vi varit ute och hon är helt slut, då skiter hon i alla.

Gerbilflicka
0

Härligt! Skrattande Du får skriva uppdateringar också och berätta hur det går.

Om hon är bra på godissök kommer hon nog vara super på att spåra och tycka mycket om det! Det är ju en sorts spår liksom. ;)