Välja ras!?
Hej!
Jag och min sambo vill gärna skaffa en hund inom några år. Men vi har så svårt att bestämma oss för vilken ras vi vill ha. Min sambo har absolut ingen erfarenhet av hundar. Jag har haft hund när jag var yngre och bodde hos mina föräldrar, men jag tränade inte något särkilt med den hunden utan han var bara familje-/sällskapshund.
Nu vill jag ha en hund som framför allt orkar hänga med på långpromenader i skogen, men som också är lättlärd och bra för en "nybörjare". Jag vill inte träna på tävlingsnivå med hunden, men jag kommer absolut träna lite vardagslydnad och tricks hemma.
Jag har några krav på hur hunden ska vara:
- Det ska helst vara en mellanstor eller stor ras.
- Hunden ska vara relativt lättlärd.
- Jag vill kunna ha hunden lös i trädgården och gå med den lös i skogen, och ha med den på ridturer utan att den springer efter folk eller djur. Jag vet att detta kräver att jag lär den det, men vissa hundar passar kanske bättre än andra?
- Jag vill inte hålla på med så mycket pälsvård, inte mer än att borsta igenom pälsen någon gång i veckan.
Vilken/vilka raser tror ni kan passa?
En schäfer kanske? Dom behöver rätt mycket "hjärngympa" och motion men de verkar ju som att den skulle få.
Hej!
Vi har en Lagotto tik hemma och hon är lättlärd, blir mellanstor, hålls lös i trädgården, lskar långa skogs promenader, Pälsen skall högst tvättas en gång i månaden, klippas öö… ja då man tycker. Vi brukar ha henne med på ridturer i skogen (inte på vägen eftersom vi inte har kåll på henne om det komme en bil)… Vad kan jag nu berätta mera??
Det är en perfekt familje hund, älskar hästar och andra djur (måste bli van från valp). Jag tror en sådan skulle passa dig (er):)
Har 2 nakenhundar som är bra :) Kräver ingen pälsvård & orkar lätt hänga med på långa promenader. Trötta ut denna rasen är nästan intill omöjligt ;)
Dessvärre så är det en liten hund, väldigt vaktig och vill gärna jaga :(
Min ena hund är läskigt lättlärd medans den andra ät tvärtom.
Men det är inge problem att ha dom lösa i skogen.
#1 Jag har fundera på schäfer, men jag har uppfattningen att många schäfrar är lite stirriga, hoppiga och har svårt att koncentrera sig på vad ägaren säger åt den att göra. Fast jag kanske bara har träffat "fel" schäfrar eller fått fel uppfattning.
#2 Lagotto har jag inte tänkt på. De fäller inte så mycket va? Det är ju en fördel i så fall. :P Jag ska läsa lite mer om dem och fundera vidare.
#3 Nakenhund blir det nog inte tyvärr. Jag gillar inte nakna djur så mycket.
3 naken hundar kräver la massa annat arbete med? som att smörja in dem osv elr??
en amstaff då?? elr eng staff? perfekta hundar som har på å av knapp sofpotatis inne å ut e de go i… sen e dem grymt underbara snälla hundar.
#5 Amstaff vill jag inte ha främst pga folks fördomar. Jag tycker att de är trevliga hundar, men vill inte behöva försvara mitt val av ras hela tiden. Många i min närhet tycker att amstaff är "livsfarliga" och "dumma i huvudet" och vi haft många diskussioner om detta, men de ändrar inte åsikt. Så att skaffa en amstaff skulle nog bli jobbigt för mig eftersom att många i min närhet tycker så illa om denna ras, tyvärr.
6 synd att låta andra åsikter första för än i framtiden… men ditt val, så du tar vilken hund du vill…
annars vet ja ingen hund som kan passa dej, lycka te!
- Jag vill kunna ha hunden lös i trädgården och gå med den lös i skogen, och ha med den på ridturer utan att den springer efter folk eller djur. Jag vet att detta kräver att jag lär den det, men vissa hundar passar kanske bättre än andra?
Det är något man lär hunden att stanna o inte sticka, dok ska du inte skaffa dig jaktras.
Att han schäfer kräver arbete men så är det med många raser de vill ha en del o göra men även träffat andra som inte är mer än gårdshund o trivs med det dok tycker jag man ska arbeta med sin hund oavsett ras. Dalmatin är en ras som annars är avlad för följa hästar.
Och nej tycker inte kineser är mycket arbete med heller, men de kan ha tedens till jaga. Aktiv sprallig hund trevlig ras men är ju liten.
Häst o hund är jag själv inte mycket för sett för många olyckor med hund o häst iblandade senast förra veckan ramma en kompis av pga hunden gick ner i diket en fågel flög upp där minns hon inte mer. Hon kommer vara sängliggande ett tag på sjukan. Men även vart med skadade hundar som avlivats på plant pga spark o tramp. Men men alla gör som man vill själv tar jag inte med hunden in om häst står i gången iaf.
Labrador, golden, flat…. är några jag kan komma på. :) Lycka till!
#7 Jag tycker också att det är synd, men eftersom att det är personer i min närhet så måste jag tänka på deras åsikter också. Skulle jag skaffa amstaff så skulle det kunna innebära att en del människor slutar komma och hälsa på mig och jag skulle inte kunna ha hunden med mig när jag hälsar på dem, så det skulle innebära en hel del negativt för mig.
#8 Jag vet att jag måste lära hunden det, men vissa raser måste ju vara lättare än andra att lära det så jag vill ha förslag på raser som kan passa. :) Det är just därför jag vill ha en hund med mkt liten/ingen jakinstinkt så att jag kan ha den med mig utan att den jagar djur eller springer efter folk.
#9 Golden är väl lite av en jakthund och har stor jaktinstinkt? Passar de då verkligen att ha lösa i skogen och rida med (då måste man kunna ha full kontroll på hunden från hästryggen).
#10 Det är också jakthundar, jag tror inte att de passar faktiskt.
collie?
trots att pälsen är lång och stor så behöver en collie inte alls mycket pälsvård, ungefär som du säger. borsta igenom pälsen nån gång i veckan.
Medarbetare på Hundar.ifokus

#5 Tycker inte att staffen är någon hund som passar för en "nybörjare" direkt. De är heller inga "soffpotatisar" som många tror utan de kräver sin ägare.
#0 Min första tanke var pudel, en lättlärd hund i varierande storlek.
Golden retriver skulle nog kunna passa dig och din sambo, visst att de ursprungligen framavlades som jakthund, men numer så används Golden nästan enbart som sällskapshund.
Ett annat tips är att gå in på http://pedigree.se/whatdog för att se vilken eller vilka raser som passar er.
#4 Schäfrar är absolut inte såna! :)
Jag är 14 och har haft tre "egna" schäfrar, alltså som jag uppfostrat och tränat, två av dom var jättekeliga, lugna och lydiga. och inte alls som vissa andra säger om schäfrar. Den tredje fick jag lite problem med ( att hon började dra i kopplet så mycket att ingen i min familj kunde gå ut med henne.. haha )
Men Annars tycker jag kungspudel, att du inte orkar fixa med pälsen så mycket är ju inte så stort problem , du kan ju raka av pälsen, eller ha asså jättekort päls så behöver du inte borsta så ofta. Jag har en pudel nu och dom är underbara :)
Jag har en Japansk spets. Mycket hund i smidigt format. Tåliga hundar som hänger med på det mesta man hittar på, så länge de får vara med matte/husse finner de sig i det mesta. Lättlärda och intelligenta, dock med en egen vilja som kan komma till uttryck ibland. Lätta och mjuka hundar. Pälsvården sträcker sig till max någon/några genomborstningar i månaden. De är i allmänhet väldigt flockbundna och därför oftast lätta att ha lösa (med träning givetvis) och har noll till liten jaktinstinkt. Gosiga, fulla i spring och bus och en frisk ras som ofta håller sig fräscha långt upp i ålder.
Fler förslag som inte redan nämnts; Isländsk fårhund eller Eurasier.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Läste ovan om Amstaffen..
Ja, människor har massor av fördommar.. tycker att det är så hemskt! Blir riktigt arg!! Hunden blir det man gör den till.. INGA DJUR FÖDS ELAKA!! .. Det är människan som förstör dessa hundar så som amstaff, bulldog, rottis mm ..
Jag har själv en Rottis hane på 9 månader, och så mycket man fått stå till svars för honom men vilken underbar hund.. tycker folk är elaka som dömmer iförväg!

#16 Håller med dig i det du skriver. Ingen, varken människa eller djur, föds elak, men fördommar finns det ändå.. tyvärr.
Jag blir också förbannad över detta, men det mesta av fördommarna om staff, rottis, bulldog m.m. tanser jag (detta är min personliga åsikt) beror på att många av dessa underbara hundar hamnar i fel händer.
För precis som du skriver här ovan så hunden blir vad man gör den till
och det människor ser och hör, det tror dem flesta på.

Golden tror jag skulle passa bra. Har en själv och känner några andra och de går att ha lösa i trädgården. Visst vill min hälsa på folk så man får ha lit koll (har nyss flyttat) men när vi är på landet hos kompisar behöver jag inte ha henne under uppsikt hela tiden, hon håller sig i närheten och det gör de andra goldisarna som jag känner också, Fäller tyvärr en del men det beror nog mycket på hur ofta man badar dom och vilken mat dom får. Borstning iaf en gång i veckan krävs. Lättlärda är dom också.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jo precis.. många som skaffar dessa underbara raser för att se macho ut, min hund var i en sån människas händer innan jag köpte honom och det är synd för sånna som skaffar såna hundar som förstahund och bara vill se macho ut för att ha hunden och inte tränar med den alls och skriker, skäller och ger ut all sin ilska på hunden förstör den helt och jag blir så HIMLA ARG!! .. Sånna borde inte få ha hund överhuvudtaget.. - Min hund kmr från en sån familj.. Men nu efter 2 månaders tid så är han en helt annan hund och det är jag stolt över för det är jag och min sambo som gjort han till den han är NU! :) trodde nämligen att det var försent.
http://svt.se/2.22584/1.2033499/kamphundar_forbjuds_i_danmark
GÅ IN O RÖSTA PÅ ATT DE ÄR FEL ATT FÖRBJUDA "KAMPHUNDAR" I SVERIGE!
jag fattar inte hur människor, som sägs vara så "SMARTA" kan lägga all skit på dom stckars HUNDARNA, dom gör bara allt vad vi människor ber dom att göra, ändå är de djuren som straffas och plågas mest!
Jag skulle vilja föreslå sheltien. - shetland sheepdog (fast den kanske inte räknas som mellanstor?) De är väldigt varierande storleksmässigt. Har träffat shelties som är 30 cm i mankhöjd, andra som är närmare 50 i mankhöjd.
Sheltien är ytterst anpassningsbar efter ägaren. Den går vanligtvis inte i taket om den någon dag inte får någon större aktivering, typ vanliga promenader. Den har inte heller några problem med att vara ute i timtals. Jag vet både äldre pensionärer och andra aktiva "brukshundsklubbsmänniskorna" som har shelties. De är väldigt lättlärda och lär sig fort, väldigt glada av arbete och att sammarbeta med ägaren.
De har inte heller någon större jakt i sig och är väldigt följsamma av naturen. (såklart finns det undantag) Att ha dem lösa är vanligtvis inte några problem. Nu när du nämnde ridturer så kom jag och tänka på en bekant till mig. Hennes sheltie är "stallvovve" och hänger med lätthet med på ridturer. Dock så är det viktigt att vänja hunden tidigt med att vara bland dessa djur, allt för att underlätta i framtiden.
Sedan har vi det här med pälsvården… När jag skaffade min första sheltie trodde jag att jag skulle få spendera mängder med tid för bara pälsvård. Men jag hade otroligt fel. En genomborstning räcker gott och väl per vecka. De delarna av pälsen som man måste hålla koll på är pälsen bakom öronen egentligen. Övrig päls har jag fått för mig klarar sig väldigt bra själv.
Mvh Emelie 
#4 Lagotton fäller bara hår när du trimmar den:) Alltså den fäller inga hår…