Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2212 ggr
EmmaVarg
0

Hur lär man en hund sånt? :o

Ja, som rubriken säger, hur lär man en hund att, asså hoppa upp och ta tag i o bita ett däck? :S

http://www.youtube.com/watch?v=feWfqwcWkvM

och nej, jag undrar inte för att jag vill träna såntdär med min PUDEL, hahahha….
Men skulle va intressant o veta i vilket fall..

att den ska dra bilen, visst det förstår jag att dom lockar med något, men, att lixom träna "attackera" eller vad dom tränar med sån skydd på armarna, hur skulle man träna in det ? ;S fattar inte xD

Och att den hoppar och biter saker som hänger i trädet, har sett det IRl en gång, men ja fattar verkligen inte hur man lär hunden det.

Noa-Nisse
0

antar att det är kamplusten de lockar fram. gosedjur/pipleksak/däck/trasa det kvittar nog. hunden ser det som en leksak och tycker det är kul att dra och slita och hänga. vissa raser faller mer i smaken än andra men också individuellt såklart. min familjehund har en otrolig kamplus när det gäller leksaker. han skulle mycket väl kunna göra samma saker. han hoppar helvilt när man håller en trasa i luften! han vill kampa och dra. och om någon undrar så är han också en Pudel ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

bblomquist
0

jag tycker synd om hunden vet itne varför, ska man verkligen låta hunden dra en bil sådär.. borde bli oerhört tungt!

AnneN
0

#2 Att dra bilar, vagnar eller andra tyngder är ingen större fara om man tränat upp hundens muskler och dragteknik på rätt sätt, det är en hundsport som kallas Weight pull.

Finns en artikel om Weight Pull här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tsset
0

Inte behöver hunden lockas med något för att dra, det är fullt möjligt att hunden finner glädje i själva dragandet utan att mutas med något. Se bara på slädhundarna - hur skulle det se ut om man behövde springa med en köttbit framför nosen på dom för att få till ett drag? Flört

Förslagsvis skulle man kunna belöna hunden för att röra däcket och sedan utöka det till ett bitande, för att sedan försvåra möjligheten till bitande genom att ha däcket allt längre upp. Rejääält förkortat, men i snabba drag så!

Och liknande med bilen. Dra något mindre först, och sedan öka storlek i tyngd, öka sträcka osv. Belönas för drag, förflyttning av föremålet osv.

Emaljoh4
0

#4 Du vet väl att man sitter med en fiskstång med en köttbit, sen har man den framför hundens ansikte, och då springer draghundarna!  Flört *lite ironi*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

anaprincess
0

Det som gör mig illa berörd är att hunden är runt 1 år på filmerna eftersom hon är född 05 och videon upplagd 06. Hur kan man träna sin hund så där mycket när den är så ung? Sådan styrka och fysik kommer inte av sig själv eller snabbt…

tsset
0

#6 Själv får jag inte igång filmen som nämnts i #0, men är det som du säger så blir jag också lite fundersam kring det hela… ska se om jag kan få igång det för det låter inte bra så som du säger det!

Nikkis
0

Inget man behöver lära direkt, hunden drivs av sin enorma och nästan sjukliga kamplust, kamplust och åter kamplust.
Den tar sig förbi och över det som krävs för att få sig ett tillkämpande. =) Alltså det rasen i fråga är känd och framavlad för, inget ovanligt all maos.
Att det råkar vara ett däck i det här fallet har mindre betydelse, det är ju väldigt bit/grepp vänligt.

Hunden var för övrigt äckligt snygg (gillar eg. inte deras utseende, men denna var riktigt mumma!) och ett sant muskelpaket.