Behöver hjälp med hundfoder
Jag har en 10-årig golden-tik, som just har genomgått en kastration pga av livmodersinflammation. Innan hon blev dålig så har hon ätit Hills viktminskningsfoder. 2 säckar gick bra, men den tredje ville hon inte ha - spottade bara ut pellarna. Jag blandade upp dem med andra, men hon kunde sortera ut Hill´s och spottade ut dem. Vi fick pengarna tillbaka med smakgaranti och har börjat med Pedigripal light. Jag har aldrig sett henne såå hungrig. Hon ligger vid matskålen hela tiden och vill bara ha mer. Vad skall jag göra? Hon gick ner drygt 6 kg på Hill´s viktminsknings-pellar och idag har hon ingen direkt övervikt. 31 kg. Kan någon ge några tips??

Har ni funderat på färskfoder? Finns en del att välja mellan och har för mig att de ska mätta längre än vanliga torrfoder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag skulle köra på det hon gillar men hålla ett öga på vikten så det inte rusar iväg!
Går hon upp i vikt så kanske du får leta upp ett nytt foder eller så accepterar hon Hill's igen. Ett tips när dom ratar maten, blanda inte ut med något! Låt henne fasta och servera mat vid nästa mål. En vuxen hund klarar sig flera dagar utan mat och hon kommer äta av maten så länge hon inte blir erbjuden nått bättre!
Det är trist när dom inte vill äta o fasta visst kan man göra det som 2 säger men nästa mål kommer bli lika dant osv osv.
Jag har bytt från trorrfoder till färskfoder o våran tik äter dok märkte jag skillnad nu när det vart varmt, hon åt mindre o ville ha det sent vid 23-24 tiden. Jag tycker du kan kolla lite på färskfoder jag ger Nordic och det finns även light. http://www.nordichundfoder.com/ där kan du även se återfärsäljare.

31 kg borde innebära att man ändå har lite svårt att känna revben, sikta på att få henne under 30 kg i alla fall. Strongt jobbat att få ner henne så pass mycket redan, måste jag säga!
Nu är hon nykastrerad, det innebär att hennes energiintag ska minskas med ca 30% om hon inte ska öka i vikt. 30% av energin går nämligen åt för kroppen att producera könshormoner, som hon inte längre kommer att göra. Hon kan även bli hungrigare, så ge heller ett foder hon inte gillar så mycket, och ge bara det. Om hon kastar sig över det ni ger nu, och är mer matfixarad, kan ju bero på att hon inte får i sig lika mycket som hon borde (eller tycker att hon borde, hon är ju retriever
).
Testa att ge Hills igen, eller ett dietfoder av annat märke, eukanuba, eller något annat veterinärer säljer ex. Gillar hon det inte, ställ fram det torrt, och ge henne mat 2.3 gånger om dagen. Häll upp en portiopn i taget, finns det kvar, fyll inte på nytt. Hon kommer inte att svälta sig till döds, utan äta när hon är hungrig. Kika kanske på foderberikning, så att hon får pyssla mer med maten, och må bättre av det. Ge kanske ett mål som fodersök, så får hon jobba lite samtidigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tack för svaren. Nu är hon ju hungrig hela tiden, men jag har tänkt tanken att det kan vara hormonerna, som ställer till det. Det finns ett torrfoder "Magnussons", som är mycket köttprodukter i - och det finns även light. Det vore ju synd om henne om vikten ökar igen, håller med om att den i stället skall ner under 30 kg.
Här gäller det att inte ge efter för hennes hungriga blickar. Det jag också funderar lite över är om rekommenderat dagsintag är att lite på. Jag har alltid dragit ner på mängden, men som sagt - hon blev ju tjock i alla fall.

Nu när hon är kastrerad ska du absolut inte lita på det rekommenderade, då det är tänkt till okastrerade hundar som har 30% högre förbränning. Satsa på ett bantarfoder ett tag i början, och byt till ett light först då ni ser att hon håller den vikt ni vill ha, och ni har koll på hormoner od, dvs 6-12 mån i alla fall.
Testa att ge henne morötter som tuggisar, ha luftpoppade popcorn (helt utan salt och fett) som hon kan tugga i sig av för mer pyssel och mättnadskänsla. Att ge foderberikng till en hund man bantar är bra, då de får pyssla mer med maten, även om de bara får lite.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

En dum fråga från mej - vad är foderberikning?

Tack Elin! Nu fattar jag. Bra tips.