Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6809 ggr
[Underground]
0

Chinese eller pudel?

Ska kanske skaffa hund om något år men har svårt att bestämma mig för rasen, har två stycken att välja mellan.
Tidigare var Chinese Crested ett solklart val för mig. Inte bestämt mig om jag ville ha puff-varianten eller den nakna.

Nu har jag läst igenom de flesta trådar här på hundar.ifokus om Chinese och såg att de var svårare som nybörjarhund än pudlar.
Nu är jag tillbaks och funderar på toypudel. Känner en underbar livsglad liten pudel-blandis som jag tränat lite så jag har alltid varit intresserad av dem också.

Jag är en nybörjare med hundar. Har aldrig haft en egen men min mormor har haft ett antal hundar (och hon HAR) som jag brukar träna.
Men kallar mig ändå för nybörjare eftersom att jag aldrig tränat en hund från valpåldern själv.
Är så otroligt rädd att göra fel och det är därför jag har tvekat med att skaffa hund så länge. Men nu känner jag att det är rätt tillfälle, har en massa bra hundfolk omkring mig som skulle kunna hjälpa.

FRÅGOR
1. Vilken ras skulle ni rekommendera av TOYpudel eller chinese?
Vet ni inte, ge förslag på någon annan dvärghund. Inte stora hundar!

- Behöver en hund som kan vara ensam hemma (förstår att man ska träna ensamträning, men tänkte på era erfarenheter) ibland. - Ska inte göra något speciellt med hunden, kanske agility eller apportering för skojs skull. Samt klickerträning och lära tricks!
- Den ska även tycka om att gosa och inte bara spralla runt (förstår att detta är induviduellt men som sagt var: berätta om era erfarenheter inom raserna).

Kommer inte på fler frågor just nu men skriver i tråden senare under dagen.

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du möjlighet så träffa gärna en kines så gör det. Ring någon uppfödare och fråga om du kan få komma och hälsa på. Det finns ett kinesforum där jag lärde mig jätte mycket innan jag skaffade mina. Jag har själv 3 kineser, 2 puffar och 1 naken. Det är en underbar ras. Den är väldigt lättlärd, pigg på att alltid hitta på något även om den kan vara soffpotatis också i bland, och den är lite ensvis.

Chinese Crested Forum

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Kakan81
0

Vi har en blandning dvärpudel/chihuahua.I mitt tycke är han underbar. Lättlärd, framåt, glad. Vi har haft tur och hittade en kille som är väldigt trygg i sig själv. Han älskar allt och alla.

Om hunden blir en soffpotatis eller inte styr du väldigt mycket över. Se till att ta en "vilodag" då det kanske inte händer så mycket mer än att man går ut och kissar. Då om man blir sjuk eller liknande så behöver inte hunden klättra på väggarna.

Det är samma med ensamhetsträningen, det blir mycket vad du gör det till. Skynda långsamt, låt träningen ta tid. Stressa inte upp hunden i flera timmar själv på bara nån vecka.

Jag skulle ddefinitivt välja Pudel igen. Men #1 s förslag på att hälsa på en uppfödare är jättebra. För alla raser du funderar på.
Jag är ingen kines älskare, de är trevliga men lite för osäkra för mig, men det kan ju vara de jag har träffat.

Lycka till!

Nellie-Jessica
0

Min mamma har alltid haft pudlar hemma i blandade storlekar och det är mycket kloka och lättlärda hundar. Dom fäller inte vilket är ett stort pluss. Och dom är väldigt trogna sin matte, samtidigt som dom är bra familjehundar. Vi hade en dvärg Pudel som lärde sej agility hindrerna på knappt två dagar, så mycket lättlärda.

Just chinese har jag ingen erfarenhet av, mer än att jag vet att dom är väldigt söta :)

Jag skulle personligen inte åka till uppfödare och kika, är man hundälskare och ser fram emot att skaffa hund så fastnar man direkt ;) Jag skulle bara kolla på min lilla nellie också men hon hängde med hem :D Vilket jag nu är mycket glad över.

Men om jag ska säga utefter vad jag hade valt, så hade jag valt en chinese pågrund av att dom är så söta och speciella. Uppfostringen kommer därefter, Välj den rasen du tycker bäst om:)

Känner en vän som inte alls har någon hund erfarenhet som köpte en rottweiler. Och det funkar jätte bra och hunden är jätte snäll.

Glad

Tangotime
0

Jag gillar båda raserna, men har mest erfarenhet av toy och dvärgpudel. Det jag kan säga om dom är att man måste socialträna dom ordentligt när dom är unga! Sen tillkommer ju ganska mycket pälsvård. Men har du funderingar på en puff så förstår du nog att det krävs tid för pälsen. Att pudlar är lättlärda stämmer ju ganska bra! Det folk missar ofta är att dom lär sig dumheterna lika fort :-) Men åandra sidan så brukar det inte vara några större problem att lära av dom dumheterna heller.

Det jag har hört om Kineserna är att dom ska vara väldigt svåra att få 100% rumsrena. Känner två uppfödare av rasen som inte säger att det stämmer rakt ut, men när vi diskuterat det har jag förstått att det är ett bekymmer dom ofta har med sina kineser.

Sen måste jag säga att jag kan tycka det vara liiite egoistiskt att ha nakenhundar i vårt kalla klimat. Har man sett en kines en varm sommar dag så förstår man ganska snabbt att dom inte trivs när det är svalt/kallt/snö ute (det är bara att jämföra kropps hållningen och rörelserna.) Och det är ju sånt vi har ganska mycket av här…

Karizma
0

Kul att du har fastnat för mina favvo raser med :) Jag har dok Pudel som första val.

Jag tycker att en kines passar bra som första hund likaså Pudel. Det du ska göra är att träffa en bra uppfödare som man gärna ser har tid för sina hundar allså inte har drösvis med hundar.

Valpar
0

jag tycker du ska besöka uppfödare av båda raserna, kanske inte hos en uppfödare som har valpar bara…Flört

Men det är väldigt bra att besöka uppfödare innan man bestämde sig. Det gjorde vi när vi stod mellan två raser och vi kunde direkt efter ett besök hos varsin uppfödare av rasen bestämma vilken ras vi ville ha Glad

[Underground]
0

#1 Jag har funderat på att åka och hälsa på men måste ta ett snack med föräldrar först. De gillar inte att man är ute i för god till jämfört med mig som inte har något problem med att planera flera år i förväg! Tungan ute
Är det någon större skillnad på puffar och nakna kineser då? Förutom hud- och pälsvård för det är ju självklart.

#3 Jag vet faktiskt inte vilken ras jag gillar mest. Ena sekunden lutar det mer åt Pudel och nästa lutar det åt chinese … Chinese är ju finast utseendemässigt men det är inte något jag vill gå efter.
Har läst att om man väljer FEL chinese så kan det bli en riktig mardrömshund och att man ska vara noggrann med vilken man köper. Jag är nogrann men är livrädd att det ska gå fel! Rynkar på näsan

#4 Pälsvården förstår jag! Jag har just nu 2 långhåriga kaniner som behöver borstas några gånger i veckan och jag älskar pälsvård. Därför jag funderar på dessa raser (och en naken, haha!)

Jag har också hört det med rumsrenhet, därför jag blev ännu mer tveksam då mina föräldrar inte gillar djur inomhus över huvudtaget.

Angående det kalla klimatet. Självklart är det lite egoistiskt men tror inte att det är någon skillnad om det är JAG som köper eller någon annan. Valparna föds ändå och det är ingenting jag kan kontrollera ^^ Funderar ju på powder puff och de har ju mycket mer päls också.
Annars får man använda tjocka, fodrade täcken.

- - -

Uppskattar verkligen alla svar! :)

Sotingetroll
0

Jag har 2 kineser hemma, båda nakna och båda helt rumsrena! Men det kan vara ett problem, speciellt med hanar om man inte är riktigt konsekvent och tränar det direkt från när de är valp. Då är det inga problem.

Kineserna är så olika beroende på vilka linjer de kommer från om de är framåt eller reserverade, linjerna som våra hundar kommer från är väldigt sociala och man får nästan ta bort dem från folk och inte tvärtom Skrattande

Det jag tycker om med kineserna är att de har så otroligt starka personligheter, du hittar inte 2 likadana! Självklart är alla hundar personliga men just kineser har ja hört och tror är extrema på detta och kanske är det därför som vissa får problem med dem? För att personkemin inte passar? Jag vet inte!

Min ena tik är väldigt tuff och måste hållas hårt med regler hur man beter sig, men jag tror inte det handlar om rasen utan individer. Finns ju mååånga kineser som inte är några problem alls med, som min andra tik tex.

Jag har ingen erfarenhet alls av pudlar så där kan jag inte säga så mycket, men jag kommer ALDRIG svika kineserna, har blivit totalt frälst. Vilket jag tror de flesta kinesägare blir ;)

(Bifogar en bild på min äldsta tik som alltid varit med vart jag än är)

[Underground]
0

#8 Vilken jättefin tjej du har!
Det låter ju faktiskt som en bra anledning till att man alltid hör/läser olika från olika människor … att de helt enkelt beror på individen.

Verkligen jättesvårt att välja men jag har nog god tid på mig. Ska maila några uppfödare snart och fråga om jag får ta med mig familjen på en liten titt :) Era jättebra svar gör det lätt att jämföra.

Tangotime
0

#7 Ang rumsrenheten och dina föräldrar såkanske det är bäst att vänta tills du inte bor hemma. Så att det inte skär sig mellan hunden och föräldrarna menar jag.

Det är klart att hundarna hamnar någonstans oavsett om du köper eller inte. Men jag personligen skulle aldrig skaffa en kines då jag lätt hade gått med dåligt samvete hela vinter halvåret och när det är lite kallt och regnigt ute.  Jag har hellre en hund som kan njuta av livet större delen av året Flört

Sen tycker jag att det är JÄTTE bra att du är ute i god tid! Försök att träffa så många kineser och pudlar du bara kan så kommer det klarna så småning om och du kommer lättare att kunna bestämma dig för vad du vill ha. Att åka och hälsa på uppfödare betyder inte att man ska skaffa hund nu med en gång. Men försök att träffa vanliga "svensson hundägare" med raserna också och inte bara uppfödare.

Jag bor utanför Jönköping och har två toyar, så hit är du välkommen om du vill :-)

[Underground]
0

#10 Nej, vill ej ha hund om jag bor ensam. Tänk om man får jobb eller ska plugga och komma hem sent på dagarna.
Nu när hela familjen är hemma är det bättre för hunden att få mer sällskap och så. Vill ju inte bli tvungen att sälja hunden för att jag inte har tid eller så Rynkar på näsan

Okej. Nej jag förstår dig på ett sätt också, men tror inte att det kommer hindra mig i mitt rasval. Får se till att hunden har kläder och så bara så ska det nog gå bra.

Tack för tipsen! Och tyvärr bor du lite för långt bort annars hade jag varit intresserad att hälsa på :)

powderpuff
0

#8 Håller med dig, jag är också sååå fast i kineserna och kommer aldrig att byta ras.

Gerbilflicka
0

Jag är dagmatte till en supercharmig kines. Han är väldigt mysig och världens gulligaste kille som dessutom är väldigt bra på agility. Mot nya människor kan han vara lite reserverad men när han har lärt känna en så öppnar han verkligen upp och ger sååå mycket kärlek! Sen är han lite fräck ibland men på ett väldigt gulligt sätt… Ett busfrö som är omöjlig att bli sur på helt enkelt. :)

Nackdelen med kineser (om man inte har en puff dåra) tycker jag är de problem som kommer med nakenheten. Det är lite jobbigare på vintern och man måste ta hand om huden ordentligt. Jag tycker det är lite jobbigt på vintern eftersom de andra hundarna gärna går längre promenader än kinesen, men det är nog inga problem om man bara har en hund.

Min erfarenhet av pudlar är att de är trevliga hundar, men lite väl "på". Härliga i små mängder men konstant huvudvärk så fort det går över gränsen…

[Underground]
0

JUST NU lutar det mer åt en chinese, igen. Haha! Som sagt var: jag är glad att jag har tid på mig att fundera.
Läst igenom ett x antal hundböcker idag om de båda raserna. Så svårt …

#13 Låter ju super! Har hört att de brukar vara lite "blyga" mot nya människor. För mig är det inget problem med såna hundar bara den litar på mig egentligen, men självklart vill man ha en social hund för dess eget bästa. Särskilt om man ska skaffa dagmatte eller så.

Hudvården låter inte som något större problem för mig då jag älskar att hålla på och fixa med djuren. Har iof bara långhåriga kaniner just nu som jag älskar att borsta men en nakenfis är nog inte helt fel det heller :p

På tal om vinter. Jag antar att man inte kan duscha en hund innan rastning för då blir det ännu kallare för den? Måste sånt göras på kvällar eller hur fungerar det? Något speciellt man bör tänka på vid hudvård?

powderpuff
0

#14 Alla kineser är inte blyga. Ofta vill de hälsa först innan nya människor hälsar på de.

Kan ju berätta om min yngsta, hon är snart 1 år. För någon dag sedan när jag var och köpte häst- och hundmat så fick hon följa med. Mistie, som hon heter, är ju som hon är (helt underbart galen). Hon vill lukta på nya människor och sedan går de bra. Det var en lite äldre dam i butiken som la sig på golvet och kelade med Mistie. Mistie kröp upp i famnen på henne och bara myste. Hon har ett super temperament och är väldigt social. Vill du veta vilken kennel hon kommer ifårn så kan jag PM:a dig.

[Underground]
0

#15 Kenneln skulle jag hemskt gärna vilja veta! Är superintresserad att kolla och jämföra olika uppfödare redan nu. Du får gärna skicka PM.

Och det där lät ju bara fööör mysigt KyssSkrattande

iBella
0

Jag har en liten toypudel som heter Amor ;) Han är jättesöt :D Så jag hoppas att du skaffar en liten toypudel ;) Amor är pigg och glad nästan jämt :D Han är vår lilla solstråle här hemma. Han är väldigt samarbetsvillig och jag tränar agility med honom en gång i veckan :) Så Pudel är absolut en ras som jag rekommenderar :D<3 Fast självklart är det olika från individ till individ :P Vi har haft honom i två år och han har hela tiden varit lika snäll!

powderpuff
0

#16 PM kommer Skrattande

Gerbilflicka
0

#14 Han är inte blyg alls, men han är inte en sån hund som älskar allt och alla direkt om du förstår vad jag menar. ;) Inte som hans kompis som är flatcoat retriver, haha. De är ju så glada hela tiden och bara spricker av kärlek till hela världen.

Karizma
0

14, ne att dom är blyga är helt olika jag har träffat många framåt kineser. Men även dom som är lite skygga o tar lite längre tid men det är ju många hundar som är såna. Dok tror jag man kan träna upp det genom se till få lite besök åka till bekanta mm inte nu tvinga hunden man bli lite van på att det händer saker utan att man behöver bli rädd. 

Själv ska vi få hem en dväg Pudel valp nu är hon bara nån vecka men läntar så in i havet o hälsa på henne :D

Tangotime
0

#11 Hur gammal är du? Du skriver att din familj inte vill ha djur inne och det tolkar jag som att dina föräldrar inte är så sugna på att skaffa hund. Sen skriver du att du inte kommer köpa hund nu utan vänta några år vad jag fattar det som. Men du vill inte ha hund om du bor själv? Hur länge har du tänkt bo hos dina föräldrar? En hund lever ju ganska länge…

EmmaVarg
0

TOYPUDEL helt klart!Skäms

jag fick min Pudel (mellanpudel) för två år sen och jag var då typ 11/12 år. Han var jättelätt att lära in saker och lär sig alltid på andra eller tredje gången! och det finns många små barn på min gård 3-6 år som brukar få gå runt med min hund som är "nybörjare" och det går hur bra som helst. och så är dom roliga! jag blir alltid glad när jag ser min hund för han ser alltid så "barnslig" ut när han gör till sig :p

Dom är jättelättlärda,  och dom fäller inte, luktar inte lika mycket som alla andra hundraser och man han ha dom även om man e allergisk ;p

det enda "jobbiga?" är ju att man måste klippa och borsta pälsen rätt ofta, men det är inte så svårt med en sån hundklippare när man tränat några gånger. jag är 13 och jag klipper alltid min hunds päls själv. sen behöver man inte borsta varje dag som vissa säger, jag borstar min hund när jag märker att det behövs. (haha självklart inte typ en gång i månaden! men kanske några gånger i veckan)

dessutom är dom riktigt duktiga på agility.  kolla gärna också filmen på min hund:P http://www.youtube.com/watch?v=cnE0eoUdwgE

destroyed
0

Jag säger också Pudel efter egna erfarenheter. Jag köpte min första hund, en mellanpudel tik för ca ett år sedan och bättre kamrat har jag aldrig haft. Hon är lugn och harmonisk i vardagen även fast dessa pudelfnatt kommer. På kurserna så har jag nästan aldrig några svårigheter med min hund. Det enda vi behövt träna på är att min hund inte ska hälsa på allt och alla. Over all så anser jag att en Pudel är helt underbar som nybörjar hund beroende helt klart på hur man själv uppfostrat och hur föräldrarna är. Och jag har min mellanpudel som har en väldigt behändig storlek. Hon är inte för liten för att man ska trampa på men inte heller förstor att hon blir jobbig på buss eller liknande utan helt perfekt:)

[Underground]
0

#19 Okej. Jag har erfarenhet av flatcoated retriever iallafall, varit med och uppfostrat två stycken från valpstadiet varav en är min absolut favorithund i hela världen! Men det har ju inte med saken att göra ^^

#21 Jag är 18 år. Mamma är inte intresserad av hundar så att hon vill ha en alldeles egen men hon gillar hundar, det gör hon absolut. Det var hon som gav "klartecken" men tror ändå att jag kommer vänta.
Pappa är intresserad av hundar.
Och djur inne är ju något man MÅSTE ha när man skaffar hund, de förstår både jag och mamma. Men en hund som ständigt gör sina behov inomhus är inget hon kommer uppskatta vad jag vet, inte för att NÅGON människa uppskattar det …
Jag tror personligen att jag väntar något år, eller till nästa vår, beroende på hur mitt schema blir i skolan. Jag har tänkt bo kvar ett bra tag då jag inte har jobb = inga pengar. Och självklart förstår jag att en hund lever länge!

#22 Okej. Jo, pälsvården ser jag inte som något problem, bara i början när man inte riktigt är säker på hur man ska göra men jag känner en hundfrisör så det ska nog fungera bra :)
Häftiga trick! Och din hund var superfin :)

Siggebus
0

Ang. pälsvården av pudel:

Det hela beror ju på vad man ska ha hunden till. Ska man överhuvudtaget inte syssla med utställning så kan man göra som jag - man köper en klippmaskin och klipper själv! Cool

Jag bryr mig inte om ifall min hund har "bollar" klippta i frisyren lite här och där utan klipper bara rakt av - funkar jättebra. Vovven lider inte - möjligtvis gör "utställarfolket" det men för hundens skull spelar det absolut ingen roll.

Öronen är dock jätteviktiga att hålla rena från hår. Pudeln har ju hår i öronen som man måste ta bort för annars blir det äckligt och bakterierna frodas. Rynkar på näsan

[Underground]
0

#25 Nej, precis. Men jag har ännu inte bestämt mig om jag vill ställa ut hunden. Tycker att det är oootroligt roligt men känner ingen som är lika intresserad så det är inte roligt att åka själv :P

Det har jag också läst, det där med öronen. Låter inte roligt men det är smällar man får ta :)

Sotingetroll
0

Ang hudvård på kineser så behöver de inte vara något. Mina 2 tjejer gör jag inget mer än smörjer med handcreme någon gång i månaden typ, max! Och eftersom de är ganska mörka behövs ingen solskyddskräm men har man en vit naken så behövs det dock. Och det tycker jag inte är mkt! Mina tjejer går gärna timlånga promenader även när de är kallt.

Täckningen är individuell, vissa är mer frusna än andra men de blir också som man gör dem. Har du täcke på jämt kommer den alltid vilja ha det, man får härda dem lite helt enkelt.

Chachaa
0

jag har en mellan Pudel och han är jätte gosig och inte så skällig han är ju sprallig och så men om man jämnför med min cockerspaniel så är han ju ändå mycket lungare och blir aldrig över mycke sprallig och han är mycket lätt lärd bara i kväll lärde jag han ett nytt trick på tre försök :P och han har jag också börjat tävla agility med! han är min första egna hund och jag tycker det var ett bra val:) en vän för livet! ;)

[Underground]
0

Oj oj oj. Nu har det hänt grejer här.
Har nämligen tingat en chinese crested powder puff! Hade egentligen tänkt vänta tills jag blev äldre men just nu passar det jättebra med hund så jag och familjen föll direkt för en jättefin kinestik.

powderpuff
1

Wiii, grattis. Jag lovar, du kommer inte att ångra dig Skrattande Vilken kennel kommer hon ifrån?

Sotingetroll
0

Gud så kul! Säger som föregående; du kommer inte ångra dig!

[Underground]
0

Tasselitens kennel.

Får hem henne om en vecka och 2 dagar, längtar så otroligt mycket!