Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6809 ggr
[Underground]
0

Chinese eller pudel?

Ska kanske skaffa hund om något år men har svårt att bestämma mig för rasen, har två stycken att välja mellan.
Tidigare var Chinese Crested ett solklart val för mig. Inte bestämt mig om jag ville ha puff-varianten eller den nakna.

Nu har jag läst igenom de flesta trådar här på hundar.ifokus om Chinese och såg att de var svårare som nybörjarhund än pudlar.
Nu är jag tillbaks och funderar på toypudel. Känner en underbar livsglad liten pudel-blandis som jag tränat lite så jag har alltid varit intresserad av dem också.

Jag är en nybörjare med hundar. Har aldrig haft en egen men min mormor har haft ett antal hundar (och hon HAR) som jag brukar träna.
Men kallar mig ändå för nybörjare eftersom att jag aldrig tränat en hund från valpåldern själv.
Är så otroligt rädd att göra fel och det är därför jag har tvekat med att skaffa hund så länge. Men nu känner jag att det är rätt tillfälle, har en massa bra hundfolk omkring mig som skulle kunna hjälpa.

FRÅGOR
1. Vilken ras skulle ni rekommendera av TOYpudel eller chinese?
Vet ni inte, ge förslag på någon annan dvärghund. Inte stora hundar!

- Behöver en hund som kan vara ensam hemma (förstår att man ska träna ensamträning, men tänkte på era erfarenheter) ibland. - Ska inte göra något speciellt med hunden, kanske agility eller apportering för skojs skull. Samt klickerträning och lära tricks!
- Den ska även tycka om att gosa och inte bara spralla runt (förstår att detta är induviduellt men som sagt var: berätta om era erfarenheter inom raserna).

Kommer inte på fler frågor just nu men skriver i tråden senare under dagen.

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.