Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2212 ggr
Tangotime
0

Smuggel hundar...

Nu har det hänt igen. Jag är glad varje gång jag läser att dom hittat smuggelhundar. Det betyder att det kom in 22 hundar färre denna gången! Länk.

Vi har ju haft diskussioner om hittehundar osv. För mig är det här ingen större skillnad. Någon som skulle kunna tänka sig en in smuggad hund?

Karizma
0

Tycker synd om hundarna, tullen ansåg vara för dåligt skick det tror jag knappast… Väldigt synd att de inte stoppades innan de kom på båten, då hade alla antagligen vart i livet idag.

Smuggelhund? Tja du jag hade säkert ställt upp o gett bra hem för hittehund,gatuhund.omplaceringshund har vi redan. Så länge men kollat så de är friska så JAPP! Men så har jag även kömpat många år med hittekatter,vanskötta hästar mm så jag har rädda-livet i blodet dok anser jag att de ska vara friska eller kunna bli friska.

Nikkis
1

Då ska jag säga dig att du tror fel om att Tullen skulle ljuga.

Det är inte alls någon ovanlighet att dessa valpar tas alldeles för tidigt ifrån sin mor för att komma till Sverige tex.
Anledningen är mycket simpel;
1) Valparna tar inte stor plats = Lätta att gömma i t.ex fickan eller i ngn väska.
2) Man tar med en vuxen tik lagligt alt. har redan fixat in en vuxen tik innan eller har ordnat en Svenskfödd tik, som man då kan regga valparna på, som deras moder alltså.
Om dessa smugglarna tar med en vuxen tik lagligt så kommer valparna gå som "Livmoder import" eller att valparna helt enkelt är födda i Sverige OM det går deras väg.

Det är alltså Katastroooof att små hjälplösa valpar ska utsättas för denna typ av djurplågeri! Dom blir Visst väldigt påverkade av detta.

Hur naiv är du egentligen? Har du verkligen missat bilderna i artikeln? Har du missat alla de tidigare smugglingarna som upptäckts? Och hur valparna/hundarna då har blivit behandlade under transporten….?
Vad har omplacering/jourhem av hund/katt/häst med SMUGGLING med att göra?!

Och nej, det är inte så lätt att upptäcka sjukdomar hos dessa hundar då många sjukdomar/parasiter inte utvecklar/visar sig i första hand.

Jag tycker oerhört synd om dessa hundar, fyfan så onödigt!

Karizma
0

2, Du gillar inte mig o det visar du stolt upp, Medarbetare för annan fokus ändå ska du klanka ner starkt jobbat!

Missa du vad jag skrev innan häst o katter? O naiv jag har sett benrangel till hundar som klarat sig o blir bra hundar sen med. Men det har väl du med sett?.

Jag tycker hela vitsen med smyggelhundar är förfäligt allt för en vinnande peng ska dom lida för.

Själv skulle jag inte köpa smuggelhund/valp.

[Trojasmatte]
0

Vilka vidriga människor som utsätter ett djur för sånt plågeri bara för att tjäna pengar :( Men jag tycker faktist de fattade ett bra beslut att avliva dessa hundar. Kalla mig känslolös eller vad ni vill. Men hundarna kan bära på t.ex rabies eller dvärgbandmask och det smittar inte bara andra hundar utan även människor.

Här har ni fakta om sjukdomarna.

Nikkis
0

Varför skulle jag ogilla dig? Jag känner inte ens dig och så viktig är du tyvärr inte för Mig att jag skulle börja lägga energi på att ogilla dig/någon annan främmande.=)

Jag såg NU (efter att du skrivit att jag skulle ogilla dig) att det var till Dig jag också svarat till i en annan tråd.
Men helt ärligt talat, jag la inte en tanke på att det var samma person. =)

Vad spelar det för roll att jag är Medarbetare på en annan sajt?
Får jag inte uttrycka mina åsikter pga det? Jag klanar inte ner, jag ifrågasätter - skillnanden är stor.

Japp, jag läste ditt tidigare inlägg och jag skrev följande i mitt svar till dig "Vad har omplacering/jourhem av hund/katt/häst med SMUGGLING med att göra?!"
Omplacering/jourhem = Att man av Någon anledning tagit sig ann ett djur, endera för att erbjuda ett varaktigt alt. tillfälligt hem tills djuret kommit på fötter igen/ett bra hem dyker upp.

Men jaha, ja…? Djur som har fått för lite näring brukar oftast tappa vikt, men brukar då också oftast återhämta sig relativt bra, dock beroende på hurpass långt det pågått och i vilket skick djuret är i när den får vård för sin svält.

Det är givetvis djurplågeri det med, att svälta djur. MEN det är en ANNAN form av djurplågeri.
I det här fallet talar vi om Smuggelhundar, som får transporteras under helt bedrövliga förhållanden och under långa sträckor - oftast finns det "mellanhänder" med i bilden.
Djuren kan mao redan ha smugglats in från ett annat land först innan de kommer till "slut destinationen" och oftast handlar det om alldeles för unga djur, hundar i det här fallet. Unga valpar-som tagits för tidigt ifrån sin mor!
Sånt kan sätta sina mentala spår hos en hund. Som inte får präglas av sin mor eller få den näring hon har till sina små.
Likaså att tiken utsätts för lidande om hennes valpar tas ifrån henne för tidigt!
För att sedan säkerligen paras vid nästa löp för att göra om samma procedur.

Det jag reagerade på i Ditt inlägg är att du på något sätt försökte få till det att Tullen skulle ljuga, vad vinner dom på det?
Varför skulle det vara bättre om smugglingen upptäcktes i tid och de fick vara kvar vid liv?
De skulle troligtvis försökas smugglas in igen fast på annat sätt - ännu en längre resa, kanske via ytterligare ett annat land?!
Eller kanske hade de blivit dumpade eller återvänt därifrån de från första början kom ifrån, som gud vet vart och hur det är…

Nej, det var absolut bäst att hundarna fick somna in.
Då kommer dom Garanterat inte kunna utsättas för ngn mer skit.

Tangotime
0

#5 Sunt tänk!

Taxelina
0

#1 Tyvärr så är det så att hundar och även små valpar avlivas i vilket skick de än är i.

Smuggelhundar kan bära parasiter och andra läbbiga sjukdomar och tyvärr så vill dom stoppa det vid gränsen och då offras liven.

Tack vare det är vi så pass förskonade från alla sjukdomar som dom annars kunnat sprida bland våra friska hundar.

Det borde vara skottpengar på smugglarnaSkrikandes

[Trojasmatte]
0

#7 Håller med och de allvarligare sjukdomarna drabbar även oss människor. Rabies är inget att leka med t.ex.