Hundvakt= inte ta ansvar?
Själv tycker jag inte det. Men det anser min mamma. Har fått förfrågan att köpa en valp av en uppfödare nära mig. Uppfödaren har erbjudit sig att ha hunden hos sig på dagarna då hon är sjukpensionär och vi kan inte ha hund annars. När jag slutar skolan och föräldrarna inte jobbar finns massa tid till hunden. Föräldrarna säger att det är fel att hunden ska vara hos någon annan mycket, att man inte tar ansvar ordentligt då. Vad anser ni?
Nu frågar du efter personlig åsikt.
Min Personliga åsikt är att har man inte tid för hunden - köp ingen hund.
Jag skulle t.ex. inte skaffa hund om jag inte kunde ha med mig dem på jobbet.
Sambon jobbar 40 timmar/veckan = normal fulltid.
Jag jobbar som tim. så det kan variera allt från 45 timmar/veckan till kanske en timme på en månad.
Så jag säger, vänta tills du flyttat hemifrån, och slutat skolan om ni inte har tid för hunden.
Visst kan man ha hundvakt, men personligen anser jag att måste man ha hunden på hunddagis eller dagmatte fulltid, så tycker jag att man ska vänta..
Jag tycker helt tvärtom mot Hilo:)
De flesta går i skolan/arbetar och det hindrar inte att man kan vara en ansvarsfull hundägare. Dessutom är det uppfödaren som ska vara dagmatte vilket då är ett hem där hunden redan har en trygghet…
Vad blir bättre av att vänta tills du flyttar hemifrån och slutat skolan? Då måste du ju ändå skaffa ett jobb för att ha råd med hunden..
Enligt min åsikt så är man en mycket mer ansvarsfull hundägare om man har en dagmatte än om man lämnar hunden ensam under arbetsdagen..
För vad gör man om man som Hilo skaffar hund medan man kan ha med den på jobbet och av nån anledning måste byta arbete dit hunden inte får följa med? Omplacerar?
Detta är min personliga åsikt:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#2 Om jag anser att hunden har det bättre hos någon annan = har tid med den, så omplacerar jag 
Jag håller med Hilo här. De frågor man bör ställa sig själv innan man skaffar hund, förutom vilken ras, är : Har jag TID? Har jag RÅD? Har jag KUNSKAPER?
Kanske ska klargöra att jag inte misstror någon som har hunden borta.
Det är bara det att för min egna del är hund inget deltidsprojekt.
Hur andra gör är upp till dem, jag skaffar inget jag inte har full tid med 
Jag är dagmatte o tar mitt ansvar jag anser det är jag som ska se till att han får den mortion han behöver den tiden han är här. Sen rådfrågar jag allt med henne, gör allså ingen träning utan att hon ger klartecken för det.
Många skaffar valpar o har dagmatte/husse hunddagis mm jag anser att har man tid efter jobb/skola o verkligen tar hand om sin hund då så kör på det. Anser man ska tänka lite det tar tid med hund :)
Jag misstror ingen heller … (eller jo det gör jag nog, finns för många som skaffar hund som INTE borde skaffat en)
Jag håller hundkurser utifrån aspekten : är jag redo att skaffa hund?
Där ställer jag bla frågan: Vad ska du ha hunden till?
oftast får man svaret: jag vill ha den till sällskap.
NÄR ska den vara sällskap om ägaren jobbar 7-16, kommer hem, lagar mat, städa, tvätta, kolla på tv. Ska hunden vara sällskap kl 21-22 på vardagarna, och lite mer på helgerna.
Det är faktiskt inte bara EN som efter kursen insett att de kanske inte är redo att skaffa hund än. Jag vill inte plocka bort det roliga för människor i att ha hund, men Alltför ofta är det inte genomtänkt. Därav många annonser på blocket där hundar är till salu pga tidsbrist, redan efter ett par månader.
så…. Tänk NOGA igenom saken, Är föräldrarna inte inne på att skaffa hund nu - avstå.

Har inte läst några svar. Jag personligen skulle aldrig köpa hund om jag inte kunde ha den med mig dagtid. Mina hundar är med mig mer eller mindre dygnet runt.
Men sen tycker jag att man gott kan köpa hund om man redan innan ser till att det finns en dagmatte/husse som hunden kommer få det bra hos medans ägaren jobbar.
#3 Jag vill också ha min hund jämt (därför väntade jag med att köpa min tills jag visste att jag skulle vara hemma jämt) men jag tycker inte att hundar har det sämre för att de är hos en dagmatte…
Annars skulle majoriteten av Sveriges hundar behöva omplaceras då de har dagmattar/hunddagis eller lämnas hemma under arbetstiden…
/Ingalill
Jag tycker det är helt okej att ha dagmatte till hunden om man har normala arbetstider. Där emot förstår jag inte folk som skaffar hund som lämnar bort den när dom jobber, sen är hunden ensam på kvällarna för att matte/husse är borta på annat kul och kanske ska festa på helger och lämnar hunden själv/hos hundvakt på helgerna också. Då kan det verkligen kvitta att ha hund! Men om det är när man pluggar/jobbar 40h/veckan som man normalt gör så är det HELT ok enligt mig! Annars hade som sagt majoriteten av alla hundar i sverige fått omplaceras. Verkligenheten ser annorlunda ut än drömvärlden där ingen hund behöver vara ensam något alls. Men hundvakt är ett jätte bra alternativ!
Jag har en daghund här någon dag i veckan och hon kommer hit för att ägarna tycker att hon har det bättre här än på husses jobb! Så hon behöver egentligen ingen passning utan kommer hit pga att hon trivs så bra och har så roligt med mina hundar!
Ni som inte vill lämna bort era hundar på dagarna när ni jobbar, har ni inga barn? Tänkte på dagis osv. det tycker jag är värre. När jag ska börja jobba igen ska jag jobba så lite jag bara kan för att få mer tid med dottern!
#9 Bara min personlig åsikt
#11 haha ja, jag vet
Det vore ju det optimala men tyvärr finns det ju inte så många jobb där man kan ha med sig hunden
…
Men jag håller helt med Tangotime… Normal arbetsvecka är helt okej att ha dagmatte/dagis men då ska hunden få vara med ägaren resten av tiden..
/Ingalill
Tack för era åsikter! Blir tyvärr ingen hund, mest pga att mamma inte vill. Får vänta tills jag flyttar hemifrån.
#12 Nej, då anser jag att då väntar man med hundköpet till man själv eller någon i familjen har tiden 

Jag tycker snarare att man TAR ansvar om man inet låter hunden vara ensam på dagarna!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Hum, en fråga med två svar egentligen.
Först och främst anser jag att det är bättre att ha hundvakt/dagmatte/hunddagis än att lämna hunden ensam en hel arbetsdag i sträck, fem dagar i veckan. Främst för sällskapets skull!
För det andra så anser jag man ska ha tid för en hund, har man inte det utan vill ha hunden hos hundvakt dag som kväll som natt som helg då man har "annat" för sig, då kanske man ska kika på ett gossedjur istället. Finns ju mekaniska sådana som är hyfsat verklighetstrogna (mer än de som fanns när jag var barn iaf…)! Alternativt vara hundvakt själv en timme då och då istället för att ha en egen?
Sen är det ju oftast lättare om man är flera, och jobbar/kan jobba lite olika tider. Där tycker jag det inte spelar någon roll om båda jobbar heltid och mer än så, så länge det inte är samtidigt.
Och det känns mer ansvarsfullt om man har en, kanske två fasta hundvakter till hunden, än att hunden får passning av "den som kan just då". Det gillar jag inte!
För mig är det viktigt att jag har en fast hundvakt som back-up OM något skulle hända - hamnar jag på sjukhus och blir liggandes eller nåt vet jag att hunden/hundarna är hos någon som de är trygga med. Så att man har hundvakt är inte något negativt i sig :)
#16 Nej, att ha hundvakt för sådana situationer är självklart. Jag har en fast + tre back-up. Aldrig behövt använda back-uperna änsålänge..
En hund vill ju vara med SIN flock. Många som skaffar hund kanske skulle skaffa ett annat djur, alternativt som #16 säger - ett gossedjur.

Såg att det tyvärr inte blev någon hund för dig fia-mia men kanske bra tips för framtiden! Nu under våren pluggade jag på distans och jobbade hemifrån några dagar i veckan vilket resulterade i att hundarna inte var själva mer än när jag tränade dom till detta/åkte och handlade osv. Sen en vecka skulle jag jobba heltid och lämnade bort hundarna till dagmatte vilket resulterade i att jag umgicks med hundarna när jag kom hem, halv sex till tio när jag gick och la mig. Men under den tiden åt jag också middag och massa andra saker. Just under den veckan kändes det som jag inte träffat hundarna någon alls (kanske för att jag inte är van) och inte heller kunde aktivera dom (det gjorde dagmatten) så det finns inte riktigt någon mening, enligt min åsikt, att ha hund om man jobbar heltid eftersom jag inte fick den tid jag vill med dom, tränings och gosmässigt!
Tangotime, jag håller med dig, att lämna barn på dagis hela dagarna, fem dagar i veckan känns verkligen inte rätt! Då får man inte mycket tid med dom men det är ju fortfarande en väldigt lärorik plats för barnen att vara på (även för hundar som är på dagis). Jag vill inte att mina barn ska gå på dagis på heltid utan kommer försöka lösa det på annat vis när jag väl får barn. Men jag kan även förstå ensamstående mammor som inte klarar sig om dom inte jobba heltid och lite till… Då har man ju inget val tyvärr. Fast det var ju lite OT.
Jag tycker såhär.. Jag tror inte hunden mår dåligt av att vara hos någon annan några timmar om dagen. Så har man råd med hundvakt tycker jag det är helt OK ifall man te x har heltidsjobb.
Men då räknar jag naturligtvis att man är med hunden övrig tid, efter jobbet och helger osv, så ofta man kan liksom.
Jag håller själv med #16. Skulle aldrig låta en hund flytta runt mellan massa kompisar när jag jobbar/är i skolan. Då kan man som du säger ha ett gosedjur istället!

Jag tycker att det är en utmärkt lösning att ha en dagmatte istället för att bara komma hem och rasta hunden på lunchen som en del gör (kankse passar vissa hundar det vet jag inte). Varför skulle hunden ha det bättre bara för att man kan vara med den dygnet runt? Om min sambo skulle ta med våra hundar på jobbet skulle de bara få ligga och slöa tills han har rast och sedan rastas. Hos en dagmatte kan de mer aktivering och längre promenader och sällskap. Mina hundar har iaf inget problem med att vara hos andra och anpassar sig lätt i olika miljöer. Jag aktiverar ändå inte mina hundar på jobbtid oavsett om de är med mig, aktivering sker efter jobbet. De allra fleste människor måste jobba och alla kan inte ta med hunden på jobbet och ett arbete/skola ska inte komma ivägen för ett aktivt hundliv. Så länge du har tid för hunden på din fritid och en bra lösning under skoltiden så tycker jag att det låter som att hunden kommer att ha ett bra liv. Hos uppfödaren får den säkert umgås med andra hundar dessutom :)
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus